ورزش و نیرو- پیش سازمان دهنده

عنوان تدریس: ورزش و نیرو          پایه و مقطع: ششم ابتدایی            محل تدریس: حیاط مدرسه

صفحه کتاب: 44                      تعداد فراگیران: 20 نفر

نام مدرس : ن رضایی          روش تدریس: پیش سازماندهنده

هدف کلی: ورزش و نیرو

هدف جزئی:

1) آشنایی با مفهوم نیرو

2)آشنایی با اثر نیرو بر اجسام دیگر

3)در مثال ها مختلف اثر نیرو را بیان کند

اهداف رفتاری:

1)فراگیر بتواند نیرو را تعریف کند(دانشی)

2) فراگیر بتواند اثرات نیرو را بر جسم تفسیر کند (دانشی)

3) فراگیر بتواند با انجام چند فعالیت اثر نیرو را نشان دهد (مهارتی)

4) فراگیر بتواند با دیدن محیط اطراف خود اثرات نیرو رادر حرکت و جابجایی اجسام پی ببرد (مهارتی)

5) فراگیر بتواند در انجام کار گروهی از خود علاقه نشان دهد (نگرشی)

6) فراگیر بتواند به دوستان و معلم خود احترام بگذارد (نگرشی)

وسایل مورد نیاز:

طناب مخصوص بازی،توپ والیبال،میز نسبتا سنگین

رفتار ورودی:

معلم با طناب بازی و توپ والیبال وارد کلاس می شود

- سلام دخترای گلم

- سلام

- حالتون خوبه؟

- بله

- خدا رو شکر حضور غیاب کنم ببینم همه حاضرن

- اسامی دانش آموزان را خوانده

- خب خداروشکر همه حاضرن

ایجاد انگیزه:

معلم با طناب بازی و توپ والیبال وارد کلاس می­شود به بچه ها میگه که دخترای گلم دوست دارید با هم دیگه بازی کنیم

- بله

- پس آروم و بی سرصدا برید تو حیاط، امروزمی خواییم چند تا بازی گروهی قشنگ انجام بدیم

گروهبندی:

از اول سال به گروه های 5 نفره تقسیم شدن

- بچه ها هر کی تو گروهش وایسه

ارزشیابی ورودی:

قبل از شروع درس جدید از درس قبل چند سوال میپرسیم

- معلم: مهسا جان، سپیده خانوم، زهرا خانوم بیاین جلوتر وایسین میخوام چند تا سوال درباره درس قبلی ازتون بپرسم

ارزشیابی تشخیصی:

در سال گذشته درباره نیرو آشنا شده اند چند سوال درباره آنها می­پرسیم

اجرای تدریس:

- معلم از بچه­ها می­پرسه: کتاب علوم سال قبلتون درباره نیرو چی گفته بود

- خانم اجازه وقتی سطل پر سنگ و رو زمین می­کشیدیم   

- خانم اجازه وقتی صندلی هل می­دادیم

- معلم: حالا دخترای گلم می­خوایم با هم بازی کنیم گروه رز و یاسمن بیان اینجا میخوایم والیبال بازی کنیم بچه ها شروع به بازی میکنن معلم در حین بازی از بچه های دیگه سوال میکنه

-  معلم: بچه ها توپ چه جوری حرکت کرد

-بچه ها: وقتی پروانه به توپ ضربه زد نیرو وارد شد و به سمت زهرا پرتاب شد

- آفرین دخترای گلم پس نیرو که باعث میشه توپ پرتاب شه

- معلم : حالا 2 تا گروه مروارید و صدف بیان می­خوایم مسابقه طناب کشی اجر کنن. مسابقه شروع میشه معلم در حین مسابقه سوال میکنه

- بچه ها این 2  تا گروه دارن چکار میکنن

- خانم دارن طناب و میکشن

- بچه ها فکر  می­کنید کدوم گروه برنده شه

- زهرا: خانوم، گروه مروارید

- سپیده: نه خانوم، گروه صدف 

- زهرا چرا فکر میکنی گروه مروارید برنده میشه ؟

- زهرا : آخه خانم، گروهشون قوی ترن

- سپیده تو چرا فکر می­کنی گروه صدف برنده میشه ؟

- سپیده: خانوم، آخه محکم تر میکشن

- معلم بعد از تمام شدن مسابقه بچه­ها را تشویق می­کنه و میگه: آفرین بچه ها نظر همتون خوب بود درست گفتید. تو مسابقه والیبال توپ را هل می­دادیم یا پرتاپش می­کردیم، تو مسابقه طناب کشی بچه ها طناب رو به سمت خودشون میکشیدن. بعد میگه همونطور که تو علوم سال قبلتون خوندید به هل دادن یا کشیدن جسمی مثل توپ یا طناب،  میگن چی بچه ها؟

- بچه­ها: نیرو

- معلم: آفرین

- معلم: خب  بچه ها چند تا ورزش نام ببرید که با نیرو بتونیم توپ حرکت بدهیم؟

- بچه ها: والیبال،بسکتبال، فوتبال ، تنیس،وسطی

- معلم: آفرین بچه ها ما برای همه این بازی­ها به نیرو نیاز داریم و باید توپ و هل بدیم بچه ها صفحه 45 کتابتونو باز کنید، بگید چی می­بیند:

- بچه ها : یه وزنه بردار که داره وزنه بلند می­کنه. موشک که داره به هوا پرتاب می­شه و......

- معلم : بچه ها ازین عکسا چه نتیجه ای میگیریم؟

- بچه ها: نتیجه میگیریم وزنه بردار برای بلند کردن وزنه به نیرو نیاز داره. موشک برای پرتاپ شدن باید نیروی کافی داشته باشه تا بتونه بلند شه ....

- معلم از بچه ها میخواد که چند تا کار که با هل دادن و کشیدن انجام می­شه، را نام ببرند:

- بچه ها : بستن در که هلش می­دیم، باز کردن در یخچال که می­کشیم، پرتاب کردن توپ که هلش میدیم

- معلم  آفرین دخترای گلم حالا جدول صفحه 46 را حل کنید و در کلاس با صدای بلند بخوانید

- معلم : زهرا جان یه مثال بزن نیرو برای تغییر جهت حرکت باشه؟

- خانوم همین مسابقه والیبال که به توپ ضربه می­زدن توپ وقتی به دست بچه ها میخورد برمی­گشت

- همین طور معلم از بچه ها می خواد با توجه به پیش دانسته­هاشون، مثالهای برای تغییر شکل جسم، حرکت جسم، توقف جسم و کند شدن یا تند شدن حرکت بزنند، بعد از بچه ها می­خواد با توجه به اون چیزایی که خودشون گفتن و عکس­های صفحه 47، بخش گفتگو را در گروهشون حل کنن و یکی از هر گروه بیاد و نتیجه را بگه

- معلم به بچه ها میگه: تا به حال پیش اومده ماشینتون خرابشه؟

- نیلوفر : آره خانم هفته پیش ماشینمون خراب شد منو داداشم هلش دادیم

-معلم : نیلوفر جان اگه هلش نمی دادین ماشین حرکت میکرد؟

- نیلوفر : نه خانم

- معلم : بچه ها اگه ما همین جوری پشت ماشین وایسیم ماشین حرکت نمیکنه چرا؟

- بچه ها: خانوم چون ما هیچ نیرویی بهش وارد نکردیم ولی وقتی هلش بدیم بهش نیرو وارد می کنیم، بخاطر همین حرکت میکنه

- معلم : آفرین بچه ها حالا 4 نفر از بچه ها بیان اینجا 2 تا 2 تا پیش هم وایسن. 2 تا تون دستای همو بگیرد و همدیگرو هل بدید، 2 تا تونم دست همو بگیرید همدیگرو بکشید، بچه ها حالا بگید وقتی زهرا و سپیده دارن هم دیگه رو هل میدن، بهم دیگه چی وارد میکنن؟

- بچه ها: نیرو

- معلم: بچه ها برای اینکه اثر نیرو دیده بشه حداقل چندتا جسم نیاز داریم ؟

- بچه ها: خانم حداقل 2تا یا بیشتر

معلم : بچه ها کسی کک دیده­؟

- بچه ها : نه خانم

-معلم : بچه ها صفحه 50 تصویر کک هست می­بینید چه موجود کوچیکیه این موجود کوچیک میتونه چند هزار برابر جرم خودشو حرکت بده

- معلم : بچه ها تو مسابقه طناب کشی دیدید بچه های 2 گروه سعی می­کردن طناب و به سمت خودشون بکشن اما به سختی حرکت می­کرد علتش چی بود؟

- بچه ها :چون خانم هر دو طرف نیروی یکسانی به طناب وارد می­کردن بخاطر همین همدیکرو خنثی می کردن وقتی یه گروه نیروی بیشتری وارد می­کرد طناب و به سمت خودش میکشید.

- معلم یک میز سنگین می­آورد و می­گوید زهرا جان بیا این میز رو هل بده و به حرکت در بیار، وقتی زهرا میز را هل داد نتوانست که آن را حرکت دهد معلم از بچه ها می­پرسه بچه ها چرا میز حرکت نکرد؟

- بچه ها : خب زهرا نیروی کافی واسه جابجایی میز و نداشت

- معلم از یکی دیگر از  بچه ها میخواهد که به زهرا کمک کند تا میز را هل دهند بعد معلم از بچه ها میپرسد حالا بچه ها چرا زهرا و مریم تونستن میز رو حرکت بدن؟

- بچه ها : چون دوتایی نیروشون بیشتر شد

- معلم از مریم و زهرا میخواد که در دو طرف میز وایسن و اون رو هل بدن معلم میپرسه الان چه اتفاقی افتاد؟

- بچه ها: خانوم میز حرکت نمیکنه چون مریم و زهرا دارن نیروی برابر و خلاف جهت همدیگه وارد میکنن پس نیروشون خنثی میشه

جمع بندی:

معلم : بچه ها هرگروه 2 صفحه از کتاب رو بخونه برای گروه های دیگه توضیح بده هر جا هم متوجه نشدین از من بپرسین تا بهتون توضیح بدم

 ارزشیابی پایانی:

- معلم : بچه ها هرکی درباره نیرو یه مثال بزنه و توضیح بده

معلم سوالاتی را در یک جدول طراحی کرده و آنها را به بچه ها می­دهد و از آنها می­خواهد به سوالات به صورت گروهی پاسخ بدهند

تکلیف خلاقانه:

1- بچه ها برید برای جلسه بعد تحقیق کنید که چرا و چه جوری کک می­تونه یه ارابه چند هزار برابر وزن خودش را حمل کنه؟

2-تمام سوال­های این بخش رو حل کنید برای جلسه بعد ازتون میپرسم.