سفر به اعماق زمین- کاوشگری

عنوان: سفر به اعماق زمین

کتاب: علوم تجربی                                        مقطع و پایه: ششم ابتدایی               

زمان: 45 دقیقه                                            محل تدریس: آزمایشگاه         

روش تدریس: کاوشگری                                 تعداد فراگیران: 20 نفر

 

اهداف کلی:

سفر به اعماق زمین

 

اهداف جزیی:

1- لایه های درونی زمین را نام ببرد

2- تفاوت لایه های مختلف زمین را توضیح دهد

 

اهداف رفتاری:

1- فراگیر بتواند لرزش اجسام در محیط اطراف را نام ببرد( مهارتی)

2- فراگیر بتواند ویژگی های مختلف لایه های زمین را بگوید(دانشی)

3- فراگیر بتواند مواد تشکیل دهنده زمین در قسمت پوسته و گوشته را بگوید( دانشی)

4- فراگیر بتواند چوب خشک و مرطوب را با هم مقایسه کند و آن را به چگونگی لرزش در سنگ های مختلف ربط دهد.(مهارتی)

5- نسبت به درس علاقه نشان دهد(نگرشی)

6-فراگیر باید بداند زمین متعلق به همگان است و وظیفه او حفظ و آبادانی آن است.(نگرشی)

 

فضا کلاس:

در آزمایشگاه مدرسه دانش آموزان را به چهار گروه پنج نفره تقسیم می کنیم.

 

وسایل مورد نیاز:

فیلم آموزشی، کره جغرافیایی و ماکت کره زمین که به لایه های مختلف تقسیم شده باشد، تصاویر بزرگ شده کتاب، چوب خشک و مرطوب.

 

رفتار ورودی:

معلم به همراه یک کره جغرافیایی و همچنین با ماکتی از کره زمین که با رنگ های مختلف لایه های درونی زمین را نشان می دهد وارد کلاس می شود و به دانش آموزان سلام می کند

معلم: سلام بچه های خوبم

دانش آموز: سلام

معلم: حالتون خوبه

دانش آموز: بله

معلم: خدارو شکر- خب دخترای گلم حضور و غیاب می کنم ببینم همتون حاضرید

زهراجان( حاضر)     فاطمه جون( حاضر)       نیلوفر جون(حاضر)       مریم جون( حاضر)

خداروشکر که همتون حاضر هستید

 

ارزشیابی ورودی:

در این قسمت سوالاتی از درس قبلی( کارخانه کاغذ سازی) توسط معلم پرسیده می شود.

1- اسید های چه ویژگی هایی دارن؟

2- چهر ویژگی مشترک فلز ها را نام ببرید؟

 

ارزشیابی تشخیصی:

 فراگیران در سال گذشته درعلوم پنجم درباره زلزله مطالبی آموختند. در این باره سوالاتی از بچه ها می پرسیم.

 

 

ایجاد انگیزه:

معلم فیلم سفر به اعماق زمین را تهیه می کند و قسمت هایی از آن را برای دانش آموزان می گذارد و از دانش آموزان درباره سفر به اعماق زمین سوال هایی را می پرسد

 

 

ارائه درس:

در مرحله اول و دوم معلم دانش آموزان را  تشویق می کنند که در گروه خود به گردآوری اطلاعات در این مورد بپردازند و آن را به نظر معلم برسانند

در مرحله سوم: دانش آموزان پاسخ های خود را که در مرحله قبلی داده اند آزمایش و بررسی می کنند و معلم ماکت ساخته شده را به فراگیران می دهد تا به تفاوت لایه های مختلف کره بپردازند.

مرحله چهارم: معلم از دانش آموزان می خواهد آنچه که به دست آورده اند و نتایج تحقیقات خود را جمع بندی کند و به حضور سایر دانش آموزان ارائه دهد

جمع بندی: لایه های درنی زمین به چند قسمت تقسیم پوسته،گوشته و هسته تقسیم می شود که پوسته حالت جامد، گوشته حالت مایع و هسته خمیری است و ...

ارزشیابی تکوینی:

بچه ها کی می تونه به من بگه چی یاد گرفتین؟ (مروری بر درس)

 

ارزشیابی پایانی:

به هر گروه چوب های خشک و مرطوب می دهیم و از آنها می خواهیم که چوب ها را بشکنند و نتایج دیده های خود را بر روی تخته سیاه بنویسد.

 

تکلیف پایانی:

مدلی از کره زمین را بسازند که لایه های مختلف را نشان دهند به گونه ای که ضخامت و نرم بودن را نشان دهند.