سفر انرژی- کاوشگری

طرح درس روزانه

 

نام درس : علوم تجربی                   پایه ی : ششم ابتدایی                      تعداد: 20 نفر     

مدت تدریس: 45 دقیقه                محل تدریس: کلاس درس           زمان تدریس:

نام مدرس:  سم زارعی                موضوع درس : سفر انرژی                       

روش تدریس : کاوش گری (با تکیه بر گام های گانیه)

هدف کلی : سفر انرژی

اهداف جزئی:

1-    فراگیران بتوانند با مفهوم انرژی آشنا شوند.

2-    فراگیران بتوانند با انرژی های مختلف آشنا شوند.

3-    فراگیران بتوانند با منابع مختلف انرژی آشنا شوند.

4-    فراگیران بتوانند با تبدیل انرژی از حالتی به حالت دیگر آشنا شوند.

5-    فراگیران بیاموزند انرژی چگونه ذخیره می شود.

اهداف رفتاری:

1-    فراگیران بتوانند فهرستی از انرژی های مختلف را در زندگی روزمره بیان کنند ( دانشی).

2-    فراگیران بتوانند تبدیل انرژی را در وسایل ساده بیان کنند ( دانشی).

3-    فراگیران بتوانند تبدل انرژی را در وسایلی که بیش از یک نوع تبدیل در آنها انجام می پذیرد بیان کنند ( دانشی).

4-    فراگیران نسبت به انجام کار گروهی اشتیاق داشته باشند (نگرشی).

5-    فراگیران با احترام به نظرات گروه های دیگر گوش فرا دهند(نگرشی).

6-     فراگیران نسبت به صرفه جویی در مصرف انرژی در محیط اطراف خود احساس مسئولیت کنند (نگرشی).

7-    فراگیران بتوانند یک چرخه تبدیل انرژی را رسم کنند (مهارتی).

8-    فراگیران بتوانند یک دومینوی ساده بسازند و در کلاس به نمایش درآورند (مهارتی)

مواد و وسائل مورد نیاز: انواع باطری، چراغ قوه، فرفره، ظرف آب، سنگ، موتور الکتریکی.

 

گام اول (ایجاد انگیزه)

معلم 15 دقیقه قبل از ورود دانش آموزان به کلاس با هماهنگی مدیر مدرسه سیستم گرمایش و روشنایی کلاس را خاموش می کند. و بعد از ورود دانش آموزان فرایند آموزشی را آغاز می نماید.

معلم: سلام بچه ها

دانش آموزان: سلام

معلم: حالتون خوبه؟

دانش آموزان: بله

معلم: الحمدالله خدا رو شکر

معلم حضور غیاب می کنیم ببینیم همه سر کلاس هستند؟

دختر گلم مریم، فاطمه جون، سحر جون، مینا جون، زهرا جون، مهدیه جون خانم سرما خورده امروز غایبه. و ...

معلم: تکالیف جلسه قبلتون رو برای ارائه آماده کنید.

مریم: خانم چرا کلاس اینقدر تاریک و سرد شده؟

معلم: ساعت قبل که هیچ مشکلی نبود. بچه ها کسی می تونه جواب سوال مریم رو بده؟

سحر: خانم فکر کنم سیستم گرمایشی کلاس کار نمی کنه خراب شده.

زهرا: خانم فکر کنم لامپ ها هم سوخته.

 

گام دوم (آگاه ساختن از هدف)

معلم: می دونستید گرما و نور شکل هایی از انرژی هستند اگر به درس امروز خوب گوش کنید می تونید بفهمید که این انرژی ها از کجا اومدن و چه کاربردی تو زندگی دارند. حالا من از نماینده کلاس می خوام به خانم مدیر اطلاع بده که سیستم گرما و نور کلاس رو راه اندازی کنه.

 

گام سوم (یادآوری پیش نیازها)

 

ارزشیابی تشخیصی

معلم: بچه ها تو کتاب علوم سوم درباره انرژی صحبت شده بود کی می تونه چند نمونه از انرژی رو نام ببره؟

مینا: خانم گرما، نور

سمانه: برق، صوت

 

گام چهارم (ارائه محرک)

معلم وسایل مثل انواع باطری، چراغ قوه، فرفره، ظرف آب، سنگ، موتور الکتریکی رو به بچه ها نشان می دهد و از گروه  می خواهد با توجه به تکالیفی که به آنها محول می شود از این وسایل استفاده کنند.

 

گام پنجم (تدارک راهنمایی یادگیری)

گروه بندی: معلم دانش آموزان را به 5 گروه 4 نفره تقسیم می کند و به هر گروه یک تکلیف ارائه می کند و به آنها می گوید بعد از 10 دقیقه نظرات و سوالات احتمالی را جمع آوری کنند و سرگروه آن را برای کلاس ارائه دهد.

گروه یک : الان چه کارهایی می تونیم انجام بدیم که گرم بشیم؟

گروه دو: فکر کنید که چه شکلی می تونید این فرفره رو بچرخونید؟

گروه سه: از انرژی یک باطری برای چه کارهایی می تونیم استفاده کنیم؟

 گروه چهار: بدن ما انرژی مورد نیاز خود را چگونه تامین می کنه؟

 گروه پنج: چطوری با این سنگ می شه آب بیشتری به بیرون پاشیده بشه؟

نماینده گروه یک: ما می تونیم به چند طریق خودمون رو گرم کنیم 1- از بخاری استفاده کنیم2- دست هامون رو به هم بمالیم 3- لباس گرم بپوشیم 4- ورزش کنیم تا گرم بشیم.

راستی خانم چرا وقتی ما ورزش می کنیم گرممون می شه؟

نماینده گروه دو: راه هایی که گروه ما برای به حرکت درآوردن فرفره پیشنهادکرده: 1- فرفره رو فوت کنیم 2- پره های فرفره رو زیر آب بگیریم 3- از موتور الکتریکی (موضوع جلسه قبل) استفاده کنیم

خانم ما رفته بودیم شمال تو راه یه چیزهایی بودن که مثل این فرفره با باد حرکت می کردن بابام می گفت اون ها توربین بادی هستن . خانم کارشون چیه؟ مگه توربین های دیگه ای هم داریم؟

نماینده گروه سه: گروه ما فهمیده که 1- باطری می تونه چراغ قوه رو روشن کنه 2- باعث حرکت ماشین های اسباب بازی می شه 3- باطری باعث حرکت عقربه های ساعت می شه. ماشین های واقعی هم باطری دارن، خانم کار باطری ماشین چیه؟

نماینده گروه چهار: خانم گروه ما فهمیده بدن از طریق خوردن غذا انرژی مورد نیاز خودش رو بدست میاره ولی یه سوال برای ما پیش اومد به چه غذاهایی میگن پرکالری اصلا کالری چیه؟

نماینده گروه پنج: ما فهمیدیم که 1- هر چقدر سنگ رو از فاصله بیشتری رها کنیم آب بیشتری به بیرون ظرف پاشیده میشه 2- یه راه دیگه هم اینه که سنگ بزرگتری رو رها کنیم. راستی خانم چرا این اتفاق می افته؟

معلم : بچه های من، حالا می خواهیم با کمک هم به سوالات  گروه های مختلف جواب بدیم.

 

ارزشیابی تکوینی

معلم: هر گروه یک چرخه تبدیل انرژی رسم کنه.

 

رفع نقص و مرور درس

معلم: من از صحبت های شما نتیجه گرفتم که:

-         وقتی ما ورزش می کنیم انرژی حاصل از مواد غذایی به عضلات ما قابلیت حرکت می دن و مقادری از همون انرژی به گرما تبدیل میشه.

-         توربین های بادی که گروه 2 گفت انرژی باد رو تبدیل به انرژی الکتریکی می کنن و ما می تونیم انرژی الکتریکی رو در باطری ها ذخیره کنیم.

-         ذخیره انرژی می تونه به شکل های دیگه ای هم انجام بشه مثلا با بالاتر بردن سنگ از سطح زمین انرژی ذخیره شده تو اون رو بالاتر می بره.

 

جمع بندی:

معلم: بچه ها همه ی جواب های شما درسته  انرژی که در اطراف ما هست توانایی تبدیل شدن به انرژی دیگری رو داره.

-         شما برای هر فعّالیّتی که انجام می دهید، انرژی صرف می کنید. انرژی با واحدی به نام ژول(J) اندازه گیری می شود.

-         واحد انرژی روی مواد غذایی بر حسب کیلو کالری نوشته می شود و هرکیلو کالری به طور تقریبی معادل4000  ژول است.

 

 

ارزش یابی پایانی

در گروه خود، سفر انرژی را برای هریک از موارد زیر بیان کنید:

ورزشکاری که تیر و کمان را میکشد و سپس آن را رها میکند.

کوهنوردی که از کوه بالا میرود و سپس با چتر نجات پایین می آید.

آبی که پشت سد جمع می شود و سپس توربین برق آبی را می چرخاند.

 

تکلیف خلاقانه:

مجموعه ای از وسایل و پدیده هایی که می توانند تبدیل انرژی را انجام دهند لیست کنید. و تصویر آ نها را بکشید وبرای هفته آینده  به کلاس ارائه دهید.

یک دومینوی ساده طراحی کرده و در کلاس درست کنید.