کارخانه کاغذ سازی- همیاری

طرح درس علوم ششم ابتدایی

 

موضوع :کارخانه کاغذ سازی          کتاب:علوم تجربی          پایه:ششم ابتدایی        مدت زمان:30دقیقه

تعداد فراگیران:15نفر                  محل تدریس:کلاس درس     صفحه:30               روش تدریس:همیاری

 

اهداف کلی:اشنایی با مراحل کاغذ سازی

 

 

اهداف رفتاری:

فراگیر بتواند مراحل کاغذ سازی را نام ببرد(دانش)

چگونگی انجام هر مرحله را تشریح کند.

 

وسایل مورد نیاز:کاغذ،انیمیشن مراحل کاغذ سازی، سرکه،پتاسیم پر منگنات،اب اکسیژنه،بشر،قاشقک،

 

رفتار ورودی:

سلام گلای من                سلام

حالتون خوبه                 بععععععععععععععععععله

خب بچه ها اول ببینیم کیا هستن کیا نیستن(حضور غیاب میکنیم)

خداروشکر که همه هستن

 

ایجاد انگیزه

بچه ها جلسه قبل برای درست کردن کاغذ تا کدوم مرحله پیش رفتیم؟                     کندن پوست تنه درختان

خب به نظر شما بعد از کندن پوست تنه درختان چیکار باید بکنیم تا یه کاغذ به دست ما برسه؟

(همه فکر میکنند)

خوردشون میکنیم               اسیاب میکنیم      با اب مخلوط میکنیم

افرین دخترا همه چیزاییکه گفتین درسته اما امروز ما میخوایم بطور علمی و کامل گفته های شما رو تایید کنیم

 

 

بچه ها حالا 3 تا گروه 5 نفره تشکیل بدین تا کارمونو شروع کنیم

از هر گروه ینفر بیاد پیش من تا  بگم چکارایی باید انجام بدین

معلم برای هر گروه مرحله ای را مشخص میکند ودرباره ان برای سر گروه هر گروه توضیح میدهد

 

 

گروه اول: تبدبل به تکه های ریز چوب

با استفاده از ماشین پوست کنی و دستگاه تولید تراشه ها از الک مخصوص صورت میگیرد قطعاتی به طول حداقل 4 و عرض1سانتی متر بدست می اید نوعی تغییر فیزیکی است فقط از ساقه و تنه محکم و شاخه های چوبی درختان استفاده میشود.

 

 

 

 

گروه دوم:تبدیل چیپس چوب به خمیر و از بین بردن رنگ ان

قبل از خمیر کردن تنه درختان را به تکه های کوچک میبرند یک چاقوی دوار با دور زدن تنه را به چیپس تبدیل میکند تولید خمیر به دو صورت مکانیکی و شیمیایی بدست می اید.در مرحله شیمیایی خمیر قهوه ای رنگ بدست می اید که از ان در تهیه ی مقوا و کارتن یا کاغذ استفاده میکنند.(این گروه باید به کمک ازمایش کتاب و زیر نظر معلم ازمایش ازبین بردن رنگ زرد چوب را برای سایر دانش اموزان انجام دهند)

 

 

 

گروه سوم:خشک کردن خمیر و تهیه کاغذ

در این مرحله خمیر کاغذ را از دستگاه تمیز کننده و تورهایی که دارای سوراخهای 2تا3 میلی متری هستند میدهند تا قسمت عمده اب خود را از دست بدهد.بعد ان را از پرسهای قوی عبور می دهند تا باقی مانده اب ان نیز خارج شود.

با عبور خمیر خشک شده از میان غلتک های مخصوص ان را بصورت صفحات کاغذ دراورده توسط دستگاه برش ان را به اندازه های مورد سفارش و نیاز بازار مصرف برش می دهند وبسته بندی میکنند.

 

 

(موضوعات مربوط به گروه ها بصورت کاملا رندمی و بصورت قرعه کشی انتخاب میشوند)

 

 

حالا بچه ها مراحلی را که من واس دوستاتون توضیح دادم اونا برای شما توضیح میدن شمام با کمک همگروهی های خودتون درموردشون بحث و همفکری میکنین و سوالاییکه واستو پیش میاد و سعی کنید  جوابشو با همگروههای خودتون بدست بیارین اگه نتونستین جوابی واسش پیدا کنین من میتونم راهنماییتون کنم.

 

(دربین بحث و گفت وگو بچه ها معلم دربین انان قرار گرفته و ارزشیابی غیر محسوس انجام میدهد و در صورت نیاز راهنمایی های لازم را انجام میدهد)

 

 

بعداز15دقیقه

 

 

خب حالا دوباره از هر گروه ینفر به نمایندگی بیاد و واس بقیه مرحله مربوط به خودشو توضیح بده

 

(گروه ها ب توضیح مطلب خودشون میپردازن و فعالیت های مربوطه را انجام میدهد)

 

بچه ها توضیحات دوستاتون خیلی خوب و دقیق بود  حالا واس  اینکه بتونین کاملا مراحل ساخت و تصور کنین واستون یه انیمیشن میزارم

 

 بچه ها هرکی هر سوالی از مرحله خاصی داره میتونین از دوستاتون بپرسین اونا بهتون جواب میدن.

 

خانوم میشه از نزدیک این مراحلو بهمون نشون بدین ؟

عزیزم خیلی دوس دارم اینکارو انجام بدم با مدیرتون صحبت میکنم اگه امکانش باشه حتما اینکارو میکنیم.

هورااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

 

 

ارائه تکلیف

 

بچه واس جلسه بعد همتون با استفاده از کاغذ باطله  مقوا بسازین و با استفده از مقواییکه ساختین شکلای مختلف بسازین ببینم چیکار میکنید.

 

ارزشیابی پایانی

 

ارزشیابی را بر اساس نحوه همکاری، بیان و ارائه مطلب مورد نظر انجام می دهیم.