سرنوشت دفترم- تفکر استقرایی

نام کتاب: علوم تجربی    پایه: ششم       مقطع: ابتدایی      موضوع: سرنوشت دفتر من(ص 152)

زمان پیش بینی شده: 60دقیقه   محل تدریس: کلاس درس     تعداد فراگیران: 20نفر

روش تدریس: تفکر استقرایی     نام مدرس: ف- معصوم خانی



هدف کلی: آشنایی فراگیران با کاغذ

اهداف جزئی: با مفهوم الگوی درست مصرف آشنا شوند.

                     فاجعه بزرگ جنگل زدایی را درک کنند.

                     با موارد جایگزین کاغذ آشنا شوند.

 

اهداف رفتاری: یک کار دستی از کاغذهای باطله بسازند.(مهارتی)

                       موارد استفاده کاغذ در زندگی را نام ببرند.(مهارت ذهنی)

                       به زیبایی های خلقت پی برده و شکرگزار باشند.(نگرشی)

                      راهکارهایی برای ساخت کاغذ به جز چوب ارائه دهند.(راهبرد شناختی)

                      راهکارهایی را برای صرفه جویی در مصرف کاغذ بیان کنند.(راهبرد شناختی)

وسایل مورد نیاز: کاغذ های باطله مچاله شده-گچ

رفتار ورودی: سلام و احوال پرسی از همه دانش آموزان-حضور و غیاب از تک تک دانش آموزان و نگاه کردن به چهره آنها.

ارزشیابی ورودی: بچه های عزیزم یادتون هست کلاس چهارم که بودین در مورد چوب و استفاده آن در زندگی بحث کردین.

معلم: مریم جان شما بگو آیا چوب انرژی دارد یا نه؟  مریم: بله  معلم :آفرین عزیزم

معلم: سارا جان از چوب چه استفاده هایی میشه کرد؟

 سارا: در قدیم برای پختن غذا - برای گرم کردن-       معلم: آفرین درست گفتی.

ارزشیابی تشخیصی: خوب حالا شما میدونین کاغذ از چی درست میشه؟

گروهبندی: دانش آموزان را به 5 گروه 4 نفری تقسیم میکنیم.

1-درخت زیبا.2-کاغذ.3-مداد آبی.4-دفتر.5-جنگل سبز

ایجاد انگیزه: قبل از اینکه دانش آموزان وارد مدرسه شوند داخل کلاس میرویم و کاغذ های باطله مچاله شده را در کف زمین یا روی میزها میریزیم. پس از ورود آنها متعجب میشوند و معلم با ناراحتی از بچه ها میپرسد چه کسی این کاغذ ها را در اینجا ریخته؟

اجرای تدریس:

گام اول: تکوین مفهوم: بچه های عزیزم میدونین که این کاغذ ها خیلی ارزش دارن و زحمت زیادی برای تهیه اونها کشیده شده.

الف)فهرست کردن مطالب: حالا هر کدوم از شما فکر کنید و بنویسید که چه استفاده های دیگری از کاغذ میکنیم.

زهرا: ما روی کاغذ مینویسیم و کتاب میخوانیم.

پروین: دیوارهای خانه ما از کاغذ دیواری پوشانده شده.

سارا: مادر من موقع شیرینی پزی از کاغذ روغنی استفاده میکند.

فاطمه: در خیابانها برای تبلیغات از کاغذ استفاده میکنند.

مریم: پدرم روزنامه میخواند و روزنامه روی کاغذ چاپ میشود.

لیلا: در سبزی فروشی و ساندویچی از کاغذ استفاده میشود

. . . .

ب)گروهبندی: معلم جملات بررسی کرده و با کمک دانش آموزان آنها را بر اساس تفاوتها و شباهت ها در دو دسته تقسیم بندی میکنند. این مرحله در گروه انجام میشود.

 

ج)عنوان دهی: از دانش آموزان میخواهیم عنوانی برای هر دسته انتخاب کنند.

دسته اول: مصرف ضروری       دسته دوم : مصرف غیر ضروری

گام دوم: تفسیر مطالب

الف) تشخیص و تعیین جنبه های شاخص: حالا بچه های عزیزم چه تفاوتی بین این دو دسته وجود دارد؟ دانش آموزان: دسته اول باید از کاغذ استفاده بشه و جایگزین دیگری ندارد ولی دسته دوم میتوانیم از وسایل دیگری استفاده کنیم.

ب و ج)کشف روابط و استنباط کردن: در تابلوی کلاس جدولی میکشیم در ستون عمودی موارد استفاده کاغذ را مینویسیم و در ستون افقی نحوه استفاده درست و نا درست آنها را مینویسیم و با علامت + و- مشخص میکنیم.

 

جمله ها

مصرف درست

مصرف نا درست

1

نوشتن روی کاغذ و کتاب

+

_

2

کاغذ دیواری خانه ها

_

+

3

تبلیغات

_

+

4

سبزی فروشی و ساندویچی

+

_

5

روزنامه

+

_

6

کاغذ شیرینی پزی

_

+

7

تهیه کار دستی از کاغذ های تمیز

_

+

 

 

 

 

 

گام سوم: کاربرد اصول

الف)پیش گویی نتایج: حالا با هم در گروه مشورت کنید و بگویید آن دسته از مصارف کاغذ که اسراف به شمار می آیند چه جایگزینی میتوان برای آنها یافت؟

کاغذ دیواری خانه ها: گچ یا سرامیک

تبلیغات: استفاده از تابلو های الکترونیکی

کاغذ شیرینی پزی: آلومینیوم

تهیه کار دستی از کاغذ های تمیز: ساختن کار دستی با کاغذ های باطله و دور ریختنی

ب)توضیح پیش گویی ها: بچه های عزیزم در مصرف دسته اول هم باید صرفه جویی کنیم مثلا روز نامه به اندازه متقاضیان چاپ شود یا از دو طرف کاغذ برای نوشتن استفاده کنیم و کتابهای الکترونیکی تولید کنیم تا درختان کمتری قطع بشه چون قطع درخت باعث از بین رفتن جنگل ها میشود.

ج)تصدیق پیشگویی ها :بچه های باهوش حالا چرا باید در مصرف کاغذ صرفه جویی کنیم؟

بچه ها: تا درختان کمتری قطع بشه

معلم: آفرین حالا با این کار ما شکر نعمتهای خدا رو به جا آوردیم و قدر اونها رو میدانیم.

رفع نقص مرور درس: بهتره برای جلوگیری از تموم شدن جنگلها کاغذ های باطله رو در سطل زباله های جداگانه بریزیم و همچنین درخت بکاریم.

ارزشیابی پایانی: با کمک گروه با کاغذ های مچاله شده که در کف کلاس ریخته شده کار دستی درست کنید.

 

 

ارائه تکلیف خلاقانه: برای ساختن کاغذ از چه چیز هایی به جز چوب استفاده کنیم؟