مساحت شکل های هندسی- 9 گام گانیه

 

عنوان تدریس: مساحت شکل های هندسی   مدت تدریس: 45 دقیقه

 

پایه و مقطع :ششم ابتدایی                    محل تدریس:  کلاس درس

 

 صفحه کتاب:از 126 تا  135                    تعداد فراگیران:  20 نفر

 

نام مدرس:  فلاح                                    نوع ارزشیابی: کتبی

 

روش تدریس: نه گام گانیه کاوشگری علمی،

 

 

اهداف کلی: مساحت شکل های هندسی

 

 

 

اهداف جزیی:

 

1. فراگیران  با واحد های اندازه گیری سطح آشنا شوند.

 

2. فراگیران باید بتوانند مساحت اشکال هندسی را بر حسب واحد سطح آن محاسبه کنند.

 

3. درک مساحت دایره از طریق استفاده از مثلث های برابر و هم راس با مرکز

 

 

 

 

 

 

 

اهداف رفتاری:

 

1. فراگیر باید بتواند مساحت شکل های مختلف را محاسبه کند.( مهارتی)

2. فراگیر باید بتوانند  کاربرد مساحت در زندگی روزمره را بیان کنند.(دانشی)

3. فراگیر  باید بتوانند  انواع اشکال هندسی را نام ببرد. (دانشی)

4.فراگیر باید کاوشگری و جستجو را بیاموزد. (نگرشی)

5. فراگیر باید روح مهارت همکاری را بیاموزد. (نگرشی)

 

مواد آموزشی: اشکال هندسی مختلف به تعداد دانش آموزان کلاس و مفتول برای ساختن اشکال هندسی

 

رفتار ورودی:

v  سلام دخترای گل من

v  سلام

v  حالتون خوبه؟

v  بله

v  خداروشکر

خب عزیزای من حالا حضور غیاب کنیم ببینیم همه سرکلاس حاضر هستند.

اسامی همه نام برده میشود!

خداروشکر که همه حاضرن!

 

ارزشیابی ورودی:

 از درس قبل(مقایسه و اندازه گیری سطح) از تعدادی به انتخاب معلم پرسیده می شود.

 

ارزشیابی تشخیصی:

 در سال های گذشته مساحت مربع، مستطیل، ذوزنقه، متوازی الاضلاع، مثلث و دایره را آموخته اند با پرسیدن سوالاتی در مورد مساحت شکل های مختلف میزان یادگیری آموخته های آن ها را میسنجیم.

 

 

 

گام اول گانیه: ( ایجاد انگیزه)

معلم با در دست داشتن اشکال هندسی مختلف وارد کلاس می شود.

 

 

گام دوم گانیه: ( آگاه ساختن یادگیرنده از هدف)

 بچه ها من میخوام این اشکال هندسی رو کادو کنم بنظر شما برای هر کدوم از این شکل ها چقدر کاغذ کادو احتیاج دارم؟ اگه این درس را  خوب یاد بگیرین میتونین خیلی راحت اینو محاسبه کنید.

 

 

گام سوم گانیه: ( یادآوری پیش نیاز ها)

خب بچه ها همتون قبلا یاد گرفتین که مساحت مستطیل و مربع و... رو حساب کنید حالا میخوایم یاد بگیریم که مساحت این اشکالی رو که براتون آوردم رو حساب کنیم.حالا اول به من بگین مساحت مستطیل از چه راهی به دست می آید؟

مساحت مثلث چطور و...

 

 

گام چهارم گانیه: (تحریک ذهن دانش آموزان) ( با استفاده از مواد آموزشی)

بچه ها به نظر شما چطوری می تونیم مساحت این شکل ها رو به دست آوریم؟ و بفهمیم که چقد کاغذ کادو برای پوشاندن سطح هر کدومشون لازمه؟ حالا به هرکدومتون یدونه از این شکل ها میدم تا با کمک خط کش یا مفتول راه حل به دست آوردن مساحت شکل رو به دست بیاریم ( فراهم آوردن زمینه جستجو برای دانش آموزان) افرادی که شکل دایره رو بهشون میدم باید اونو به قطعه های دلخواه تقسیم کنند با چینش جدید اون رو به یکی از شکل هایی که مساحت اون قابل محاسبه است تبدیل کنند برای این کار 15 دقیقه زمان دارید.(تعیین مسئله ازسوی دانش آموزان)

 

 

گام پنجم گانیه: ( معنی دار کردن تمام جملات رمز گذاری شده)

معلم در کلاس می چرخد و اگر نیاز به کمک داشته باشند آن ها را راهنمایی می کند. (مشخص کردن مسئله در هر جستجو توسط دانش آموزان)

 

گام ششم گانیه: (فراخوان عملکرد)

 

خب عزیزای دل من حالا وقت اینه که به ترتیب هرکسی چیزی رو که کشف کرده گزارش بده؟  اول کسایی رو صدا می کنم که باید مساحت مکعب مستطیل رو به دست می آوردندو بعد به ترتیب نوبت بقیه بچه هاست ( دانش آموزان به حدس در خصوص راه های توضیح مشکل می پردازند)

 

 

گام هفتم گانیه: ( تدارک بازخورد)

آفرین به همه شما تلاش همتون عالی بود.

 

 

مهارت استنباط و تفسیر داده

در این مرحله معلم بحث را کامل می کند و توضیحات لازم را می دهد.

 

 

 

ارزشیابی تکوینی (مرور درس)

حالا کی میتونه توضیح بده امروز چی یاد گرفتیم؟؟

 

 

 

 

گام نهم گانیه: (ارزشیابی پایانی)

چند شکل هندسی بر روی تخته می کشم هرکسی رو که صدا کردم بیاد و مساحت یه شکل رو حساب کند.

 

 

تکلیف خلاقانه:

بچه ها توی خونه 4 تا از وسایل خونه که از اشکال هندسی هستند رو انتخاب کنید و مساحت اون ها رو به دست بیارید.