ضرب اغداد اعشاری- 9 گام گانیه

 

عنوان:

موضوع: ضرب اعداد اعشاری                                   محل تدریس: کلاس درس

کتاب: ریاضی ششم ابتدایی                                    زمان تدریس: 40 دقیقه

صفحه: 28                                                       تعداد فراگیران: 12

نوع ارزشیابی: توصیفی                                          نام مدرس: م صادقی شهرکی

 

روش تدریسی که توسط استاد پور شیخ معین شده: 9 گام گانیه                   

 

روش تدریسی ارائه شده: 9 گام گانیه + پیش سازمان دهنده +  تفحص گروهی

 

 

 

اهداف:

هدف کلی: آموزش ریاضی(ضرب اعداد اعشاری)

 

اهداف جزئی:

- مفهوم ضرب اعداد اعشاری را درک کنند

          - با کاربرد ضرب اعداد اعشاری در زندگی آشنا شوند

          - با روشهای مختلف انجام عملیات ضرب اعداد اعشاری(تبدیل به کسر از طریق جدول ارزش مکانی- مساحت   و...) آشنا شوند

          - تغییر مکان ممیز در ضرب اعداد اعشاری و عددهای 10 - 100 - 1000 و... را درک کنند

 

اهداف رفتاری:

          - مفهوم ضرب اعداد اعشاری را بیان کنند(دانشی)

          - کاربر ضرب اعداد اعشاری را بیان کنند(دانشی)

          - با روشهای مختلف بتوانند عملیات ضرب اعداد اعشاری را انجام دهند(مهارتی + دانشی)

          - مهارت کسب شده را در حل مسئله به کار ببرند(مهارتی + دانشی)

          - در یادگیری مطالب و حل مسئله از خود علاقه نشان دهند(نگرشی)

          - در فعالیت های گروهی شرکت کنند(مهارتی)

وسایل مورد نیاز:  گچ، تخته، ماشین حساب به تعداد گروه ها و کتاب درسی

 

رفتار ورودی:

          - برقراری ارتباط و حضور و غیاب: معلم با چهره ی  خندان و پر از انرژی وارد کلاس می شود.

          - معلم : سلام دوستای خوب من حالتون خوبه؟ سلام، بله خانم... خدا رو شکر که همگی خوب و سالم و سرحالید، دخترای گل من آخر هفته خوبی داشتید؟ (چون کلاس ریاضی شنبه اولین ساعته) بهتون خوش گذشت؟ بله و ... معلم: من که دلم برای شما خیلی تنگ شده بود شما چطور؟ خب بچه های گلم تا من یه حضور غیاب کنم تکالیفتون رو بذارید رو میز بیام ببینم. حضور غیاب: فاطمه خانم، زهرا خانم، مریم خانم و... زینب خانمم که اومده، زیارتت قبول عزیزم امام رضا رفتی ما رو هم دعا کردی؟ بله خانم... متشکرم عزیزم. خب بچه ها خدا رو شکر که همتون هستید

ارزشیابی ورودی: چون درس قبل در مورد جمع و تفریق اعداد اعشاری بود معلم برای هر گروه تکلیفی مشخص کرده است.

گروه1: تکلیفتون محاسبه جمع و تفریق اعداد اعشاری از طریق نمودار بود، متشکرم آفرین درست انجام دادید

گروه2: تکلیفتون محاسبه جمع و تفریق اعداد اعشاری از طریق جدول ارزش مکانی بود، آفرین بر شما که درست و مرتب نوشتید

گروه3: تکلیفتون محاسبه جمع و تفریق اعداد اعشاری با استفاده از شکل بود، احسن بر شما کاملا درست نوشتید

گروه4: تکلیفتون محاسبه جمع و تفریق اعداد اعشاری از طریق تبدیل به کسر بود، آفرین دخترای گلم ممنون از تلاشتون

از گروه1 مریم جون از گروه2 فاطمه جون از گروه3 زهرا خانم از گروه4 مهسا جون بیاید پای تابلو، تابلو رو به چهار قسمت تقسیم کنید و هر کسی کار گروه خودش رو حل کنه همراه با توضیح، در پایان معلم از آنها تشکر می کنه، خب بچه ها جونم کسی سوالی نداره؟

گام اول(جلب توجه): معلم با گفتن یک داستان و طرح سوال در پایان آن، ایجاد انگیزه می کند

خب دوستای خوبم چون دخترای خوبی هستید و تکلیفتونو دقیق انجام دادید میخوام واستون یه داستان بگم.

زهرا خانم یه خانواده 4 نفره داشت که توی یه خونه کوچیک و بدون اتاق مستقل زندگی می کردن اما پدر زهرا به دنبال یه خونه بزرگتر بود تا اینکه بالاخره تونستن یه خونه بزرگ بخرن که چند تا اتاق داشت. زمانی که به خونه جدید منتقل شدن زهرا رفت و اتاق دلخواه خودش رو انتخاب کرد و از پدرش خواست که کف اتاقش رو موکت صورتی کنه طوری که همه ی کف اتاقش پوشیده شه. پدر زهرا کمی فکر کرد بعد متر برداشت و طول و عرض اتاق رو اندازه گرفت طول آن 6.5 متر و عرضش 4.2 متر بود اما زمانی که این اعداد اعشاری به دست اومد دوباره رفت توفکر که چگونه این معما رو حل کنه؟

گام دوم(آگاه ساختن از هدف): بچه های گلم برای اینکه بتونیم به پدر زهرا کمک کنیم و معما رو حل کنیم، حواساتونو جمع کنید تا با هم به جواب برسیم.

 گام سوم(یاد آوری پیش نیازها و ارزشیابی تشخیصی): از آنجایی که شاگردان در پایه سوم و پایه های قبلی با مفهوم مساحت و طریقه محاسبه آن آشنا شده اند و در پایه پنجم هم، ضرب اعداد اعشاری به صورت ستونی(جدول ارزش مکانی) و تبدیل به کسر را یاد گرفته اند پس کلاس را به 3 گروه 4 نفره تقسیم بندی می کنیم بطوریکه در هر گروه شاگرد قوی و ضعیف وجود داشته باشد.

- از گروه 1 می خواهیم مسئله بالا را با استفاده از کسر نویسی(تبدیل اعداد اعشاری به کسری) حل کند

- از گروه 2 می خواهیم که مسئله بالا را با استفاده از جدول ارزش مکانی (به صورت ستونی) حل کند

 

- از گروه 3 می خواهیم مسئله بالا را از طریق مساحت قسمت های مختلف شکل حل کند 

گام پنجم(تدارک راهنمایی یادگیری): معلم به گرو ها سر میزند و اگر گروهی در یادآوری پیش دانسته ها با مشکل روبرو شد، راهنمایی میکند

گام ششم(فراخوان عملکرد) و گام هفتم(تدارک بازخورد):معلم پس از فرصتی که به گروه ها می دهد تا مسئله را حل کنند، از گروه ها می خواهد گزارش کار خود را ارائه دهند و معلم یکی از اعضای گروهی را که زودتر به پاسخ رسیده اند پای تابلو میبرد تا راه حل و کار خود را ارائه دهند.

 گروه 2 ابتدا موفق شده به جواب مسئله دست پیدا کند و معلم، زهرا را به نمایندگی از گروه پای تابلو می آورد:

هزارم

صدم

دهم

یکان

دهگان

 

 

2

 

/

/

4

 

 

 

5

6

 

 

                                                               42           

                                                               65 ×

 

            متر موکت 30/27                       -----------              

 

                                                              2730       

 

                                                

 

                                                             

 

معلم از گروه 2 تشکر می کند و پروانه مربوط به این گروه را به جایگاه بالاتر نصب می کند و خودش توضیحات تکمیلی را می دهد(معلم برای هر گروه یک پروانه در نظر گرفته و اعضای گروه را روی آن نوشته و به دیوار نصب کرده و به ازای هر امتیازی که گروه کسب می کند پروانه اش به نقطه ی بالاتری نصب می شود ).

گروه 1 آماده ارائه گزارش کار خود است، معلم، فاطمه را  از این گروه انتخاب می کند تا پای تابلو برود و مسئله را به روش تبدیل اعداد اعشاری به کسر حل کند

 

 = 5 /6 × 2/4 = مساحت کف اتاق زهرا  × = 30/27متر موکت =

معلم از گروه 1 تشکر می کند و پروانه مربوط به این گروه را به جایگاه بالاتر نصب می کند و خودش توضیحات تکمیلی را می دهد

گروه 3 آماده ارائه گزارش کار خود است، معلم، مریم را  از این گروه انتخاب می کند تا پای تابلو برود و مسئله را از طریق مساحت قسمت های مختلف شکل،حل کند. معلم از گروه 3 تشکر می کند و پروانه مربوط به این گروه را به جایگاه بالاتر نصب می کند و خودش توضیحات تکمیلی را می دهد.

ارزشیابی تکوینی: معلم از تعدادی از شاگردان 3 روش بالا را می پرسد و ....

گام چهارم(ارائه محرک): معلم به هر گروه یک ماشین حساب می دهد و ضرب های زیر را بزرگ روی تابلو می نویسد

 

 = 10 × 001/0                                                                                      

= 100 × 0001/0

= 10 × 1/0

.

.

.

.

.

.

تفحص گروهی: معلم از گروها می خواهد با استفاده از ماشین حساب ضرب ها را انجام دهند و رابطه بین صفر های اعداد با تغییر مکان ممیز را کشف کنند.

گام پنجم(تدارک راهنمایی یادگیری): معلم به گروها سر می زند و با پرسیدن سوال هایی آن ها را راهنمایی میکند اما کشف کردن به عهده خود گروه است.

گام ششم(فراخوان عملکرد) و گام هفتم(تدارک بازخورد): گروهی را که زودتر به پاسخ رسیده اند پای تابلو می آورد تا چگونگی رابطه را توضیح دهند و بعد تشکر می کند و خود توضیحات کاملتری می دهد.

گام هشتم(ارزیابی عملکرد): ارزشیاب تکوینی: بطور تصادفی چند شاگرد را انتخاب میکند و پای تابلو میبرد سوال هایی در مورد درس داده شده می کند و اگر نقصی بود برطرف می کند.

گام نهم(افزایش یاد آوری و انتقال): معلم : کسی میتونه بیاد پای تابلو و چیزایی که امروز یاد گرفته رو با مثال توضیح بده؟

ارزشیابی پایانی: تمرینات صفحه 29 و 30 کتاب را حل کنید و جلسه بعد بیارید.

تکلیف خلاقانه: قد و وزن خود را اندازه گیری کنید و به دو روش آنها را با هم ضرب کنید