نقاشی با رایانه- کاوشگری

عنوان:نقاشی بارایانه.کاروفناوری

مقطع ششم ابتدایی

روش تدریس کاوشگری علمی.9گام گانیه

صفحات 7تا11                                                                                                     

مدت زمان تدریس:35دقیقه

تعدادفراگیران:26نفر

محل درس:کارگاه آموزشی

نام مدرس:ف همتی

اهداف کلی

کشیدن نقاشی بارایانه

هدف جزئی

رنگ آمیزی زمینه نقاشی.کشیدن اشکال های مختلف.ذخیره کردن نقاشی

اهداف رفتاری

فراگیربایدبتواند یک صفحه بازی مانند شکل صفحه 7طراحی کند.(مهارتی)

فراگیربایدبتوانددرقسمت شکل ها بااشکال مناسب یک خانه بکشد.(مهارتی)

فراگیربایداجزای رایانه رابشناسد.(دانشی)

فراگیربایدبتواند رایانه راروشن کند وبرنامه ی نقاشی رااجراکند.(مهارتی)

فراگیرباید بتواندنقاشی که کشیده است را ذخیره کند.(مهارتی)

فراگیر باید ب تواندبا همکلاسی های خود همکاری کند.(نگرشی)

فراگیر باید بتواند باذوق وعلاقه فراوا ن در یادگیری شرکت نماید.(نگرشی)

وسایل وامکانات مورد نیاز

-کارگاه آموزشی که برای هردونفردانش آموز یک رایانه داشته باشد.

-پروژکتور

-پرده نمایش

نکات ایمنی واجرایی

1.هنگام کاربا رایانه مراقب کابل هاوپریزهای برق باشد.

2.بعدازتمام شدن کار رایانه راخاموش کند.

3.بعدازتمام شدن کار محیط کار ومیزکار رامرتب کند.

4.رایانه ها به فارسی ساز آفیس موجود درلوح فشرده این کتاب نرم افزار  Acrobat  Reader

مجهز باشند.

رفتار ورودی

سلام دخترای خوبم!

حالتون چطوره؟

دخترای خوب من اول حضور غیاب کنم.........

زهراخانم.......مریم خانم......الهه خانم.....بله خداروشکر که همتون حاضر هستید.

ایجاد انگیزه(گام اول گانیه:جلب توجه)

معلم باصدای بلند می گوید نقاشی ......آی نقاشی........کی نقاشی دوس داره؟.......همه دستا بالا

خب مریم خانم شما دوس داری چی بکشی؟                           زهراخانوم شماچطور؟

بله همین طور که می بینید هرکسی یه علاقه خاصی داره

مریم جان دوس داره گل رز بکشه     زهراجان دوس داره درخت کاج بکشه

بچه ها به من بگید همیشه باید بامدادرنگی نقاشی کرد؟

باچه وسایلی میشه نقاشی کرد؟

بله......آفرین آبرنگ.گواش.ماژیک.پاستل.

اما یه وسیله ی دیگه ای هم هس به کمک رایانه.

(معلم تن صدای خود را بالا وپایین میبرد تا توجه بیش تری جلب نماید.)

گام دوم گانیه:آگاه ساختن یادگیرنده از هدف

امروز مامی خواهیم یاد بگیریم که چطور میشه باکمک رایانه یه نقاشی زیبا بکشیم وبه دوستامون

نشون بدیم.

گام سوم گانیه:تحریک یادآوری پیش نیاز های مربوطه

(دراین جا ارزشیابی ورودی و ارزشیابی تشخیصی یکی شده است زیرا فراگیران هیچ کتابی تحت

عنوان کاروفناوری نداشته اند.)

دخترای خوب من همتون رایانه هایی رو پشتش نشستید میبینید.جلسه قبل نحوه روشن کردن اون

رو یادگرفتید. الان دخترای خوب رایانه ها رو روشن کنید.

حالا برنامه ی نقاشی رو پیدا کنید واجراش کنید.

آفرین زهراجان درسته........

اجرای تدریس(گام چهارم گانیه:ارائه محرک)

(معلم ب وسیله ی پروژکتور و پرده نمایش که در کارگاه وجود دارد چند نقاشی که از قبل آماده

کرده است را به دانش آ موزان نشان می دهد.)

بچه های خوب من همتون به پرده نمایش نگاه کنید بله این نقاشی هایی رو که می بینید با کمک رایانه

کشیده شده است.می بینید چقدر زیباست.

گام پنجم گانیه

بچه هاهمه به صفحه نمایشگرتون نگاه کنید.این صفحه صفحه ی اصلی نقاشی است.باکمک ابزار

هایی که در قسمت بالایی صفحه می بینید میشه نقاشی کرد.بهتون 7دقیقه زمان میدم که باهم جست

وجو کنید وپیدا کنید که چطوری می تونیم به کمک این ابزار ها زمینه رو رنگ آمیزی کنیم.

شروع کنید.

(معلم به کار دانش آموزان نظارت کرده وسوال های آن هارا جواب می دهد.)

تقریبا اکثرتون تونستید صفحه رو رنگ آمیزی کنید حالا به من کمک کنید که بتونم صفحه رو رنگ

کنم.اول باید چیکار کنم؟بله.....همون طور که می گید باید رنگ رو انتخاب کنم مرحله ی بعدی به

نظرتون باید روی نماد پاک کن کلیک کنم؟! نه .......آفرین درست گفتید روی نماد سطل رنگ کلیک

میکنم ودر مرحله ی سوم روی صفحه کلیک میکنم این طوری صفحه ی من رنگ میشه دیدید چقدر

قشنگ و آسون بود.

گام ششم گانیه

حالا میخوایم یه خونه بکشیم شما باید به من کمک کنید که یه خونه بکشم باهم دیگه مشورت کنید

جست وجو کنید باهم همکاری کنید وبعد از7دقیقه به من بگید که چطوری این کارو کنم

آفرین درست می گید حالا باکمک شکل ها یک لاک پشت بکشید.

بچه های خوب من بگید تاچه زمانی میتونیم یه شکلی رو که کشیدیم تغییر بدیم باهم مشورت کید

جست وجو کنید وبه من بگید.

بچه های خوب من حالا یه سوال بپرسم این نقاشی های خوشگل رو ما چطوری ذخیره کنیم؟

اگه رایانه رو خاموش کنیم که نقاشی مون از بین میره به نظرتون چیکارکنیم؟

(دانش آموزان بایکدیگر بحث کرده خودشان جست وجو کرده حدس هایی میزنندکه چه کارهای

باید انجام داد.)

ارزشیابی تکوینی

(معلم هنگامی که تدریس میکند سوال هایی را می پرسد.)

گام هفتم :تدارک بازخورد

آفرین دخترای خوب من......خیلی خوب دارین جواب میدین.....درست گفتی زهراجان

مرور ورفع نقص درس

حالاباهم دیگه یبار درس امروز رو مرور میکنیم.

بچه های خوب هرجا سوال داشتین بپرسین .

ارزشیابی پایانی گام هشتم گانیه:ارزیابی عملکرد

خب دخترای خوبم الان هرکسی یه صفحه ای رو به دلخواه نقاشی کنه  واز ابزار های وشکل ها

هم استفاده کند.10 دقیقه بهتون وقت میدم.

(بعداز ده دقیقه معلم به کارهای فراگیران نگاه کرده و به سوالات آن ها جواب می دهد.)

تکلیف خلاقانه

گام نهم:افزایش یادآری وانتقال

بچه های خوب من برای جلسه ی بعد فعالیت های صفحه ی 11 رو انجام بدید علاوه بر اون هر

کدومتون یه صفحه بازی طراحی کرده وباکمک برنامه نقاشی اجراش کنید.