شبکه رشد- تفکر استقرایی

 

عنوان:

 

موضوع:شبکه ملی مدارس ایران (رشد) و جستجوی اطلاعات      کتاب:کار و فناوری        مقطع:ابتدایی        پایه:ششم        زمان پیش بینی شده:50 دقیقه      محل تدریس:کارگاه رایانه        روش تدریس:تفکر استقرایی     تعداد فراگیران:24 نفر        نوع ارزشیابی:تکوینی              صفحه :50-44            شیوه چیدمان صندلی:گروه محور

 

اهداف

 

هدف کلی:آشنایی با شبکه ملی مدارس ایران (رشد) و جستجوی اطلاعات

 

اهداف جزئی:

 

1-فراگیران باید بتوانند آدرس وب سایت رشد را در نوار آدرس بنویسد.

2- فراگیران باید مفهوم جست و جو در وب را درک کند.

 

3-فراگیران باید بتوانند با نحوه ی ذخیره کردن عکس و متن آشنا شوند.

 

اهداف رفتاری

 

1-منظور از آدرس وب چیست؟(دانشی)

 

در کدام قسمت باید آدرس وب نوشته شود،آن را بنویسید.(مهارتی)

 

2- مفهوم جست و جو در وب را توضیح دهید؟(دانشی)

 

مراحل انجام جست و جو در وب را در کامپیوتر انجام دهید.(مهارتی)

 

استفاده از اینترنت و شبکه رشد را برای پیدا کردن مطلب به خوبی یاد بگیرد.(نگرشی)

 

3-مراحل ذخیره عکس را توضیح دهید؟(دانشی)

 

مراحل ذخیره متن را در کامپیوتر انجام دهید.(مهارتی)

 

این مراحل را به خوبی یاد بگیرند و از کار گروهی در این درس هم بهره ببرند.(نگرشی)

وسایل مورد نیاز:

 

یک کامپیوتر اصلی برای معلم،دوازده کامپیوتر برای دانش آموزان و در صورت امکان دستگاه پروژکتور برای تدریس به دانش آموزان...

 

رفتار ورودی:(برقراری ارتباط ،حضور و غیاب) زمان:5 دقیقه

 

حضور و غیاب از دانش آموزان توسط معلم، صحبت کردن با دانش آموزان، دیدن تکالیف جلسه قبل

 

معلم-سلام دخترای گلم،حالتون خوبه؟؟

 

خدا رو شکر،امیدوارم دیروز روز خوبی رو گذرونده باشید و امروز هم براتون یک روز عالی باشه..

دخترای عزیزم تا من حضور و غیاب رو شروع کنم شما هم کامپیوتر ها رو ،روشن کنید.

 

حالا اول حضور و غیاب می کنیم:مهشید جان...سحر جان...سارا جان....مریم جان.....ملیکا جان......و....

 

وسایل مورد نیاز:

 

یک کامپیوتر اصلی برای معلم،دوازده کامپیوتر برای دانش آموزان و در صورت امکان دستگاه پروژکتور برای تدریس به دانش آموزان...

 

ارزشیابی ورودی:ابتدا تکالیف جلسه ی قبل آن ها  مشاهده شود،تمرین سوم کار عملی درس دهم را که از دانش آموزان خواسته بودیم انجام دهند مشاهده می شود....از چند نفر می خواهیم مراحل درس جلسه قبل را بر روی کامپیوتر توضیح دهد تا برای بقیه دانش آموزان نیز یادآوری شود...

 

خوب دخترای گلم تمرینی را که جلسه ی قبل ازتون خواسته بودم بیرون بیاورید تا آن ها را نگاه کنم..

سیما جان شما مطلبی را که چاپ کرده بودی بخوان؟؟ معلم-

 

سپس سیما شروع به خواندن می کند.

 

معلم-آفرین سیما جان

و همینطور چند نفر دیگر از دانش آموزان مطلبی را که آماده کرده بودند می خوانن.

 

 مریم دخترم آیا می توانی درج کردن کادر دور یک صفحه در ورد را برایم انجام دهی؟-

 

سحر جان مراحل نشانه گذاری متن در ورد را برایم انجام بده -

 

ارزشیابی تشخیصی:  زمان:5 دقیقه

 

دختران گلم،شما در سال های قبل، درسی با موضوع یادگیری استفاده از اینترنت نداشته اید،آیا کسی نحوه استفاده از آن را بلد است؟

 

گروه بندی:  زمان:5 دقیقه

دانش آموزان را به صورت دونفره گروه بندی می کنیم.هر گروه با یک کامپیوتر کار می کند.

ایجاد انگیزه: زمان:5 دقیقه

کار با کامپیوتر و یادگرفتن نحوه استفاده  از اینترنت برای دانش آموزان جذاب است و ما باید سعی کنیم به آن ها نحوه صحیح استفاده از آن را یاد بدهیم....

 

دختران عزیزم اگه ما بخواهیم مطلبی را  پیدا کنیم  چگونه این کار را انجام می دهیم؟

 

مبینا- می توانیم از کتاب یا مجله استفاده کنیم..

 

ستایش-از بزرگترها بپرسیم.

 

معلم-آفرین دختران گلم این راه ها که شما گفتید درست است اما ما امروز می خواهیم یکی دیگر از شیوه های پیدا کردن مطلب را یاد بگیریم...

 

(در این درس هدف ما یاددادن به طور کامل استفاده از اینترنت نیست،بلکه آشنایی با پورتال آموزش مدارس ایران (رشد) و جستجوی اطلاعات در آن و .....)

 

اجرای تدریس: زمان: 15 دقیقه

 

ما می خواهیم به روش تفکر استقرایی تدریس کنیم بنابراین ابتدا  معلم باید به تکوین مفهوم بپردازد یعنی ابتدا موضوع درس جدید را برای آنها توضیح داده و آنها را با این درس تا حدودی آشنا کند.سپس به تفسیر مطالب بپردازد،جزء ها را با هم مقایسه کن سپس تعمیم دهد به دانش آموزان تمرین هم بدهد، آنگاه به اصول عقاید بپردازد.

 

معلم-  بچه ها  موضوع درس امروزمون درباره شبکه ملی مدرسه ایران (رشد)و نحوه ی جست و جوی اطلاعات در این شبکه است...

 

آیا شما تا به حال نام شبکه ملی مدارس ایران را شنیدید؟؟

 

مریم-خانم خاله ی من که  یک معلم هست یک بار این سایت رو بهم نشون داده...در این شبکه عکس های قشنگی هم هست...

 

سیما-خانم ما شنیدیم توی این شبکه کتاب های درسی هم هست.

 

معلم-بله درسته دخترم

 

سپس معلم با توجه

 

بچه ها دوستان شما تا حدودی درست میگن ما ابتدا می خوایم بدونیم شبکه ی رایانه ای چگونه تشکیل میشه؟؟

 

حالا می خوام براتون توضیحشو بگم: از اتصال دو یا چند رایانه به یکدیگر یک شبکه رایانه ای تشکیل می شود..

 

اینترنت یک شبکه رایانه ای است که در سرتاسر کره زمین گسترده شده است.

 

یکی از منابع خوب برای یافتن اطلاعات شبکه ملی مدارس است.

 

حال به کامپیوتر خود نگاه کنید و با این سایت آشنا شوید.

 

بچه های گلم حالا کی می تونه بگه ما چطوری می تونیم چند عکس رو در شبکه رشد پیدا کنیم؟

 

نازنین-خانم من فکر می کنم باید کلمه ی مورد نظرمون رو،داخل کادر جست و جو نوشته و روی ذره بین کلیک کنیم..

 

معلم-آفرین گلم درسته حالا همتون هر چیزی که می خواید عکسشو ببینید داخل کادر بنویسید و آن را پیدا کنید

 

همچنین ما می توانیم در از این شبکه عکس و یا متن هم ذخیره کنیم که مراحل ان را با همکاری هم یاد می گیریم.

 

ما می توانیم در بخش دانشنامه شبکه رشد با توجه به موضوعات مختلف مطالبی پیدا کنیم.

 

حالا یک نفر یک موضوعی را با مراحلی که گفتم برامون توضیح بده..

 

حالا بچه ها هر گروهی هر چی درباره ی این درس به نظرش میرسه در چند جمله بنویسه....

 

هر گروه نظر خود را می نویسد.

 

فاطمه-خانم ما بگیم؟

 

معلم-بگو دخترم

 

فاطمه-خانم ما با استفاده از این شبکه اطلاعاتی که نیاز داشته باشیم به دست می آوریم.

 

مهتاب-من بگم؟

 

معلم-بگو گلم

 

مهتاب-ما می توانیم شیوه ی ذخیره کردن عکس را یاد بگیریم و هر عکسی که دوست داشتیم در کامپیوتر خود ذخیره کنیم.

 

سمیه-ولی خانم ما می توانیم از سایت های دیگه هم استفاده کنیم؟

 

بعد از بازگو شدن نظرات دانش آموزان معلم نظرات را با هم مقایسه کرده و در آخر به صورت کلی برای آن ها توضیح می دهد.

 

ما می توانیم از سایت های مختلف معتبر برای جمع آوری اطلاعات استفاده کنیم که شبکه ملی رشد یکی از اون شبکه هاست و .....

 

حالا بچه ها این مطالبی که امروز یاد گرفتید چه کاربردی دارد؟

 

مهشید-خانم به نظر من زمانی که بخواهیم مثلا درباره ی سعدی مطلبی پیدا کنیم می توانیم از این شبکه استفاده کنیم و....

 

آفرین بچه ها حالا می خواهیم از صحبت هایی که کردید و نظراتی که دادید نتیجه بگیریم...

 

پس با توجه به گفته های خودتون ما می توانیم از این شبکه(رشد) استفاده های مفیدی کنیم و برای پیدا کردن اطلاعات به عنوان یک منبع خوب از آن بهره ببریم.

 

حصول اهداف:

 

هدف من این بود که نحوه استفاده از شبکه ملی ایران و جستجو در اطلاعات را به دانش آموزان آموزش دهم تا به خوبی با آن آشنا شوند و از این شبکه استفاده کنند و سعی کردم تا اهدافم را در حین تدریس عملی کنم.

 

ارزشیابی تکوینی:        زمان:5 دقیقه

 

معلم-بچه ها برای ذخیره کردن عکس باید چه مراحلی را انجام دهیم؟

 

بیتا-خانم اجازه،میشه ما انجام دهیم؟

 

معلم-بله دخترم،انجام بده.

 

عزیزانم ما چگونه می توانیم در شبکه ملی به جست و جوی مطلب بپردازیم؟

 

فریبا-من انجام بدم؟

 

معلم-حتما دخترم

رفع نقص و مرور درس:      زمان:5 دقیقه

 

حالا بچه ها  متوجه شدید یکی دیگه از راه های سریع تر پیدا کردن مطلب چیه؟

 

شیما-بله خانم ما می توانیم از اینترنت و البته سایت های معتبر آن مثل شبکه رشد برای پیدا کردن مطلب ،ذخیره کردن عکس و ... استفاده کنیم.

 

معلم-بله درسته

حال از دانش آموزان می خواهیم اگر مطلبی را یاد نگرفته اند بگویند تا به آنها توضیح دهیم....

 

و کل درسی را که امروز داده ایم به طور خلاصه با کمک دانش آموزان مرور می کنیم..

 

ارزشیابی تکمیلی:     زمان:5 دقیقه    زمان ارزشیابی تکمیلی با ارائه تکلیف با هم انجام می شود.

 

حال چک لیست رفتاری خود را با توجه به روش تدریسی که داشتیم کامل می کنیم.

 

ارائه تکلیف خلاقانه:

 

دختران گلم هر کدام از شما برای جلسه ی بعد یک موضوع را در شبکه ی ملی مدارس پیدا کرده و سپس متن آن را ذخیره کنید،سپس آن را چاپ کنید و در جلسه بعد در کلاس بخوانید.همچنین چند عکس زیبا با موضوعات دلخواه پیدا کرده و ذخیره کنید و اگر تونستید دو تا از عکس ها را چاپ کنید تا در کلاس به دوستانتان نشان دهید.

 

لطفا درس امروز را در خانه تمرین کنید تا در جلسه ی بعد آن را مرور کنیم.

بچه های گلم خسته نباشید....