دانش آموز نمونه- 9 گام گانیه

عنوان

عنوان:هدیه های آسمانی                                    موضوع تدریس: دانش آموز نمونه

مدت تدریس: 45 دقیقه                                        صفحه کتاب: 68 تا 71

زمان تدریس: 7/3/93                                        محل تدریس: کلاس درس

نام مدرس: ن هاشمی                                       تعداد فراگیران: 16 نفر

روش تدریس: 9 گام گانیه                                    

 

اهداف

اهداف کلی:آشنایی با آداب علم جویی و دانش آموزی

انتظارات: بیان آداب علم جویی و دانش آموزی و تلاش برای رعایت آن ها

اهداف جزیی: 1. دانش آموزان با خصوصیات دانش آموز نمونه آشنا شوند.(دانش)

2- دانش آموزان سعی کنند خصوصیات دانش آموزان نمونه را در خود ایجاد کنند.(مهارت)

دانش آموزان باید بتوانند برای انجام کارهای خود برنامه ریزی کنند.(مهارت)

دانش آموزان باید بتوانند به آموزنده علم خود احترام بگذارند.(نگرش)

رفتار ورودی:سلام دخترای خوبم.حالتون خوبه؟

بله...

خدا رو شکر.

امروز همه دخترای گلم حاضرند؟ بله... خدا رو شکر که همه حاضرید.

ارزشیابی ورودی: خوب بچه ها اول درس قبلی رو ازتون بپرسم بعد بریم سراغ درس جدید...

(بعد از اینکه از چند نفر از بچه ها درس قبل رو پرسیدیم)

گام اول گانیه ( ایجاد انگیزه): دخترای من آیا تا به حال اسم حسین فهمیده رو شنیدید؟

بله... مریم جان شما بگو چی درموردش میدونی؟آفرین مریم جان.

نسرین خانم شما بگو؟خیلی عالیه.

گام دوم گانیه ( آگاه ساختن از هدف): دخترای من به درس امروز خوب توجه کنید تا بتونید یه دانش آموز نمونه باشید.

گام سوم گانیه( یادآوری پیش نیاز ها ): یک یاد آوری کوتاه از درس سیمای خوبان توسط خود فراگیران انجام گیرد.

زهرا جان شما چند مورد از افرادی که در درس سیمای خوبان خوندیم رو نام ببر و بگو هر کدوم چه صفات خوبی داشتن؟ آفرین دختر گلم

گام چهارم گانیه(ارایه محرک): بخش پاورپوینتی توسط معلم در خصوص دانش آموز نمونه که دارای تصاویر زیبا از دانش آموزان در حالت های مختلف باشد مثلا در حالت احترام به بزرگترها، رعایت نوبت، کمک به سالمندان و...

سپس از فراگیران می خواهیم تا با مشورت در گروه 6 دقیقه فرصت دارند تا نظرات خود را در خصوص اینکه دانش آموز نمونه چه خصوصیاتی باید داشته باشد بیان کنند. بعد از اینکه فراگیران نظرات خود را یادداشت کردند از سرگروه ها می خواهیم تا نظرات گروه را بلند بخوانند و روی تخته کلاس بنویسند.

فاطمه جان شما نطر گروهتون چی بود؟

آفرین دخترای گلم. هکتئن درست گفتید خیلی عالی بود حالا کتاباتونو باز کنید.

نیلوفر جان شما از روی متن کتاب بلند بخون.

گام پنجم(تدارک) راهنمای یادگیری: دخترای گلم حالا با توجه به چیزهایی که تا الان یاد گرفتید و حدیثی که با هم در متن کتاب خوندیم به نظر شما چیکار کنیم تا بتونیم از فرصت هامون به خوبی استفاده کنیم؟ فراگیران پس از مشورت با گروه به این نتیجه میرسند که باید برای خودشون برنامه ریزی داشته باشند تا از این طریق به همه ی کارهاشون برسند.مثلا هم بازی کنند ، هم درس بخونندو...

گام ششم(فراخوان عملکرد): دخترای خوب حالا با این کلماتی که به شما میدم جمله بسازید وبرای دوستاتون سر کلاس بخونید.(احترام- محبت-همکاری و....)

شقایق خانم شما جملتو بخون؟آفرین دختر گلم خیلی خوب نوشتی

گام هفتم( تدارک باز خورد): امروز معلومه که همه ی شما درس را خوب گوش کردید که تونستید جمله های قشنگی بنویسید. حالا باید سعی کنیم همه ی این صفات خوبی را که خودتون برای دانش آموز نمونه حدس زدید را درخودتون بوجود بیارید البته از طریق تمرین کردن.

گام هشتم(ارزیابی عملکرد): گل های من از شما میخواهم که هر کسی در یک برگه بنویسد که بعداز این چه صفاتی را میخواهد در خودش بوجود بیاورد تا آن نمونه باشد و از فرصت هایش به خوبی استفاده کند.( زمان 5 دقیقه)

زهرا جان شما برگه های دوستاتو جمع کن.

گام نهم( افزایش یادآری و انتقال ): برای جلسه ی بعد عزیزان من باید برای خودشون برنامه ریزی کنند و کارهایی را که در طی یک هفته انجام دادند را در یک برگه بنویسند و به کلاس بیاورند.

دومین کاری که دخترای من باید انجام بدهند اینکه باید اسم چند تن از بزرگان را به همراه صفات خوبشان جستوجو کنند و به کلاس بیاورند.(دخترای من می تونند از اینترنت هم استفاده کنند.)