پاداش بزرگ- ایفای نقش

 

بسمه تعالی

عنوان تدریس: پاداش بزرگ             مدت تدریس:45 دقیقه                  پایه ومقطع:ششم ابتدایی

محل تدریس:کلاس درس                تعداد فراگیران:20 نفر                  صفحه کتاب: 46

نام مدرس:س صالحی           روش تدریس:ایفای نقش

اهداف کلی:آشنایی با احکام محرم ونامحرم

 

اهداف جزیی:آشنایی با حد حجاب وفواید رعایت حجاب

                آشنایی با افراد محرم ونامحرم فامیل

                آشنایی با پیام قرآنی درباره رعایت حجاب

 

 

اهداف رفتاری:

از فراگیر انتظار می رود بتواند در درباره موضوع بحث صحبت کند،(مهارتی )

   از فراگیر انتظار می رودحدود حجاب را بداند،(دانشی)

از فراگیر انتظار می رود حدود حجاب را به عنوان امری واجب با ذکر چند فایده بیان کند،(مهارتی)

از فراگیر انتظار می رود افراد محرم و نامحرم را بشناسد،(دانشی)

   از فراگیر انتظار می رود بداند در چه سنی باید احکام اسلامی را رعایت کند،(دانشی)

از فراگیر انتظار می رود بداند خداوند درباره ی نگاه به نامحرم چه فرموده است،(دانشی)

 

رفتار ورودی:سلام دخترای خوبم

-         سلام

-         خوب هستید؟

-         بله

-         الحمدلله.حضور وغیاب  می کنیم تا ببینیم همه حاضر هستند یا نه؟

-         خدارا شکر که همه شما حاضر هستید.

ارزشیابی  تشخیصی:بچه ها شما در سال های گذشته درباره حجاب چیز هایی یاد گرفته اید امسال می خواهیم  بیشتری درباره ی آن بدانیم.

وسایل مورد نیاز:کتاب،کارت قرمز وسبز

(قبل از شروع کلاس پیام  قرآنی رابا خط زیبا در تخته سیاه می نویسیم)

 

ایجاد انگیزه:برای ایجاد انگیزه شعری را برای دانش آموزان می خوانم وبه آنها می گویم:بچه های گلم برای شما شعری می خوانم  هرجاکه سوال داشت به سوالاتش جواب بدید. حد حجاب بجه ها/صورت ودست تا مچ ها/غیر از دو دست وصورت/حرامه باشد پیدا/حضرت زهرا فرمود:/آی دخترای با هوش/در پیش نامحرم ها حجاب نشه فراموش/یه دختری بچه ها/روسری شو نبسته /بدون کفش وجوراب/تو کوچه شون نشسته/ می خوام بدونم آیا/حجاب او کامله؟ سپس دانش آموزان پاسخ می دهند؟اشکال داره حرامه/یه دختر نمونه/تو مجلس زنونه /تو خونه پیش مامان/پیش عمو و دایی/وقتی حجاب نداره اشکال داره یا نداره؟سپس پاسخ می دهند:هیچ اشکالی نداره

 

گام دوم:خب بچه ها با این شعری که براتون خوندم  فکر می کنید درس ما درباره چیه؟

سپس بچه ها بچه ها پاسخ می دهند؟محرم ونامحرم.معلم می گوید آفرین درست حدس زدید.

 

گام سوم:خوب یادتون مونده که وقتی به سن تکلیف  رسیدیم باید حجاب را رعات کنیم.

 

گام چهارم:ابتدا به بچه ها می گوییم:بچه ها درس امروز را می خواهیم  به صورت نمایشی  اجرا کنیم  وسپس به تعدادی از دانش آموزان کارت هایی می دهیم که در آن نقششان نوشته شده است. مثلا یکی از دانش آموزان نقش  دایی دیگری نهقش پسر عمو وبه همین  چند تا از بچه ها نقش را بر عهده می گیرندسپس درس خودرا آغاز می کنیم: امروز تو لد زهرا خانمه  مهمون ها پشت در هستند واجازه ورود می خواهند،(سپس بچه ها یی که نقشی را بر عهده گرفته اند پشت در می ایستند وبه ترتیب در می زنند و وارد کلاس می شوند)

- تق،تق- کیه کیه؟؟

-دایی اومده پشت درم،

-زهرا می گوید:حجاب کنم یا نکنم؟دانش آموزان پاسخ  می دهند:حجاب نکن حجاب نکن اون محرمه اون محرمه

-تق،تق- کیه کیه؟؟عمو اومده پشت درم

-زهرا می گوید:حجاب کنم یا نکنم؟دانش آموزان پاسخ  می دهند:حجاب نکن حجاب نکن اون محرمه اون محرمه

-تق،تق- کیه کیه؟؟

-پسر خاله ام پشت درم

-زهرا می گوید:حجاب کنم یا نکنم؟دانش آموزان پاسخ  می دهند:حجاب کن حجاب کن   نامحرمه نامحرمه

-شوهر خاله ام پشت درم

-زهرا می گوید:حجاب کنم یا نکنم؟دانش آموزان پاسخ  می دهند:حجاب کن حجاب کن   نامحرمه نامحرمه

در هنگام نمایش معلم نظارت می کندو سپس دانش آموزانی که نمایش را اجرا کردند تشویق می کنند وسر جاهایشان می نشینندو سپس معلم توضیحاتی درباره محرم ونامحرم می دهد ومی گوید: اگر حجاب را رعایت کنیم  خداوند پاداش بزرگی به ما می دهد

 

گام پنجم:آفرین بچه های گل من درست حدس زدید دایی وعمو محرمند پسر خاله وشوهر خاله نامحرمند.

خانم اجازه آیه که پای  تابلو نوشته اید  درباره  چیه؟درباره همین  نگاه به نامحرم  است؟بله آفرین درست حدس زدید.

 

گام ششم:در این مرحله از دانش آموزان می  خواهیم  کارت های قرمز  وسبزی که قبلا درست کردع اند در مقابلشان قرار دهند معلم از آنها ی خواهد با شنیدن  اسم افراد محرم کارت  سبز وبا شنیدن افراد  نامحرم  کارت  قرمز را بالا بیاورند

 

گام هفتم:خب بچه های  عزیز آیا باید حجاب را رعایت کنیم؟-بله،در مقابل چه  کسانی  باید  حجاب را رعایت  کنیم؟آفرین در  برابر افراد نامحرم،آیا خانم ها در  حضور مردان نامحرم  وضو بگیرند درست است؟-نه چون نامحرمند.

گام هشتم:بچه های گلم حالا به کتاب مراجعه کنید وبخش های کامل کنید و فکر کن وبگو وگفت وگوکنید کتاب را با همکاری همدیگر پاسخ می دهیم.

 

گام نهم: حالا بچه های خوبم  برای جلسه آینده به کمک پدر و مادرتون  در باره  فایده های  پوشش اسلامی  تحقیقی بنویسید  وبه کلاس بیاورید