پرواز کن- بدیعه پردازی

 

عنوان:

موضوع: پرواز کن! پرواز!                         روش تدریس: بدیعه پردازی

پایه و مقطع: ششم ابتدائی                           کتاب: تفکر و پژوهش

مدت تدریس: 45 دقیقه                              صفحه: 42 و 43

محل تدریس: کلاس                                  تعداد فراگیران: 30 نفر

 مدرس: تقی نژاد

اهداف:

هدف کلی: پرواز کن! پرواز!

اهداف جزئی:

1- فراگیران با تفاوت ها وشباهت های دو موقعیت تضاد آشنا شوند.

2- فراگیران بتوانند شنیده ها و یافته های خود را استنباط کنند.

3- فراگیران بتوانند به کمال هر آفریده پی ببرند.

اهداف رفتاری:

1- فراگیران بتواند احساسات خود را بیان کنند.(دانشی)

  2- فراگیران بتوانندتفاوت ها وشباهت های دوموقعیت تضادرابیان کنند.(دانشی)

  3- فراگیران به رفتار خردمندانه پی ببرند.(نگرشی)

  4- فراگیران در شرکت در بحث های کلاس از خود علاقه نشان دهند.(نگرشی)

  5- فراگیران بتوانند تفکر نقادانه کنند.(مهارتی)

 

وسایل مورد نیاز: کتاب کار- کتاب پرواز کن! پرواز! – تصویر عقاب

 

رفتار ورودی:

معلم با لبخند و روی خوش وارد کلاس می شود.

- سلام دخترای گلم                               - سلام خانم.

- حالتون خوبه؟                                   - بله.

- خب خداروشکر.

معلم پس از حضور و غیاب به دیدن تکالیف جلسه قبل که حل فعالیت خارج از کلاس درس قبل بود می پردازد.(ارزشیابی ورودی)

 

ایجاد انگیزه:

معلم تصویر عقابی را که با خود به کلاس آورده بود و با داستان امروز ارتباط دارد، روی تابلو نصب می کند و از این طریق انگیزه و توجه فراگیران را جلب می کند.

 

اجرای تدریس:

 خب بچه های گلم حالا من از شما میخوام چشماتونو ببندید وتصور کنید به جای شهر و خونه ای که توش زندگی می کنید، در یک روستای بسیار دور زندگی می کنید.اونجا به خاطر دور بودنش امکانات نداره. حتی مدرسه هم نداره. فاصلش تا روستاهایی که مدرسه دارند خیلی زیاده، طوری که هیچکس تو اون روستا نمیتونه درس بخونه.حالا همینطور که چشماتونو بستید 3 دقیقه راجع به این شرایط فکر کنید ببینید اگه تو همچن شرایطی بودید چه اتفاقی می افتاد؟

پس از 3 دقیقه: خب حالا چشماتونو باز کنید و هرکس به نوبت احساس و فکرشو بگه.

دانش آموزان:

- اگه ما به مدرسه نمی رفتیم سواد یاد نمی گرفتیم.

- اگه مدرسه نبود، ما علم نداشتیم و هیچی بلد نبودیم.

- اگه مدرسه نمی رفتیم، نمی تونستیم درس بخونیم و به هیچ جایی نمی رسیدیم.

- اگه درس نمی خوندیم، نمی تونستیم در آینده فرد مفیدی برای جامعه باشیم.

و...

بله بچه های نازم درسته، اگه به مدرسه نمی رفتیم و درس نمی خوندیم،  به جایی که الان رسیدیم هیچوقت نمی رسیدیم. حالا به من بگید برای اینکه از این شرایط در بیایم و یه جورایی خودمونو نجات بدیم چه راه حلی پیشنهاد می کنید؟

دانش آموزان: باید از اون روستا بریم به روستایی که مدرسه داره و اونجا زندگی کنیم.

و...

حالا به داستانی که میخوام الان براتون بخونم با دقت گوش بدید.

سپس معلم داستان مربوط به این فعالیت را که نامش پرواز کن! پرواز! است را از روی کتاب برای بچه ها می خواند.

 

ارزشیابی تکوینی:

پس از پایان داستان از بچه ها می خواهد به سوالات زیر پاسخ دهند و درباره اش بحث کنند.

1- عقاب در پایان داستان چه تفاوت ها و چه شباهت هایی با عقاب ابتدای داستان داشت؟

2- اگر دوست مرد کشاورز عقاب را به کوه نمی برد به نظر شما داستان زندگی عقاب چه می شد؟

3- در منزل مرد کشاورز غذا و راحتی وجود داشت اما در کوه عقاب باید برای به دست آوردن غذا تلاش می کرد. شما کدام نوع زندگی را برای او ترجیح می دادید؟ چرا؟

4- آزادی با راحتی و آسایش چه ارتباطی دارد؟ (به وجود آورنده آسایش است یا از بین برنده ی آن؟)

 

ارزشیابی پایانی:

از فراگیران می خواهیم احساسات و آموخته های خود را از انجام این فعالیت در کتاب بنویسند و «یادداشت من» را تکمیل کنند.

 

ارائه تکلیف:

 برای جلسه بعد فعالیت خارج از کلاس صفحه 43 را بنویسید و به کلاس ارائه دهید.