برنامه ریزی- تفکر استقرایی

بسمه تعالی

عنوان تدریس:برنامه ی روزانه ی متعادل         پایه و مقطع:ششم ابتدایی

کتاب:مطالعات اجتماعی        محل تدریس:کلاس درس        تعداد فراگیران:20 نفر

صفحه ی کتاب:68            نام مدرس:

روش تدریس:9گام گانیه براساس روش تفکر استقرایی

 

اهداف کلی:

درک برنامه ی روزانه ی متعادل

اهداف جزئی:

فراگیران با یک برنامه ی روزانه آشنا شوند.

آشنایی فراگیران با چگونگی گردآوری برنامه ی درسی خود.

آشنایی فراگیران با ویژگی های برنامه ی متعادل.

اهداف رفتاری:

فراگیران باید بتوانند ویژگی های یک برنامه ی روزانه ی متعادل را بیان کنند.(دانشی)

فراگیران باید بتوانند یک برنامه ی روزانه ی متعادل برای خود رسم کنند.(مهارتی)

فراگیران باید نسبت به یادگیری ترسیم برنامه ی روزانه ی متعادل علاقه نشان دهند.(نگرشی)

فراگیران باید نسبت به نظرات دیگران احترام بگذارند.(نگرشی)

مواد آموزشی:

کتاب درسی,تخته ی کلاس,ماژیکهای رنگی

رفتار ورودی:

معلم با چهره ای غمگین وارد کلاس می شود.

- سلام بچه ها

- سلام

- خوب هستین؟

- بله

- شکرخدا.حالا حضور و غیاب کنیم ببینیم همه سر کلاس حاضر هستن؟

اسامی فراگیران خوانده می شود.

ارزشیابی ورودی:

درس جلسه ی قبل(چرا فرهنگ و هنر در دوره ی صفویه شکوفا شد؟)از تعدادی از فراگیران به انتخاب معلم پرسیده میشود.

ارزشیابی تشخیصی:

فراگیران در سال های گذشته مطلبی در رابطه با برنامه ی روزانه نداشتند اما با برنامه ی هفتگی مدرسه آشنا هستند.

(گام اول گانیه)ایجاد انگیزه:

- بچه ها یادتون هست که من دیروز به شما چه قولی دادم؟

- بله خانوم قرار بود شما امروز برای ما کتاب داستان بیاورید و باهم بخوانیم.

- درسته.ولی دخترای خوبم یه مشکلی پیش اومد که من نتونستم برم کتابخونه و برای شما کتاب امانت بگیرم.متاسفم

- چه مشکلی خانوم؟

- من برنامه ریزی کرده بودم که برم ولی برنامه ام اشتباه بود و نتونستم برم.

(گام دوم گانیه)آگاه ساختن از هدف:

- بچه ها شما تا حالا برای کارایی که روزانه می خواهید انجام بدید برنامه ریزی کردید؟

- من یکبار به کمک مادرم برای روزی که تعطیل بودم برنامه ریزی کردم ولی مثل شما اشتباه شد و نتونستم کارهامو به موقع انجام بدم.

- فهمیدی اشتبات چی بود دخترم؟

- نه

- دخترای باهوش دوست دارید یاد بگیرید که چطور یه برنامه ی خوب واسه روزای خوبمون بنویسیم؟

- فراگیران همگی با صدای بلند: بله

(گام سوم گانیه)یادآوری پیش نیازها:

- بچه هابرنامه ی هفتگی مدرسه رو دیدید.میدونید چرا بهش میگن برنامه ی هفتگی؟

- چون برای یک هفته اس.

- آفرین.حالا چرا به برنامه ی روزانه میگن روزانه؟

- چون برای یه روز.

- احسنت.کی میتونه بگه یه روز چند ساعته؟

- 24 ساعت.

(گام چهارم)ارائه محرک:

- بچه ها برای درست کردن برنامه روزانه از شکل استفاده میکنیم.

معلم یک دایره ی بزرگ روی تخته میکشد.

- دخترای خوبم دایره رو به چند قسمت باید تقسیم کنیم تا برنامه مون درست باشه؟

- 24 قسمت

- آفرین دخترم ولی چرا 24 قسمت؟

- چون یک روز 24 ساعته.

- آفرین به دخترای زرنگ.

معلم به کمک فراگیران برای کارهایی که در طول روز انجام می دهند قسمت هایی از دایره را جدا میکنند و با ماژیک های رنگی قسمت های انتخاب شده را رنگ میکنند.

- بچه ها هرکسی برنامه ی روزانه ی خودشو روی کاربرگه ی شماره 17 کتاب کار,نقاشی کنه.

معلم نمودار فراگیران را میبیند و از چند نفر آنها می خواهد که برنامه ی خود را بخوانند و فراگیران دیگر برنامه ها را مقایسه کنند و تفاوت ها و شباهت ها را بیان کنند.

 

(گام پنجم گانیه)راهنمایی یادگیری:

- بچه ها کسی میتونه بگه واسه این که یه برنامه ی خیلی خوبی داشته باشیم باید چیکار کنیم؟

- باید هرکاری رو موقع خودش انجام بدیم.

- درسته.اما میتونید بیشتر توضیح بدید؟

- یعنی برای هر کاری به اندازه ی خودش وقت بذاریم.

- آفرین

معلم برنامه ی دیروز خود را به دانش آموزان نشان می دهد.

- حالا مشکل برنامه ی دیروزمنوفهمیدید؟

- بله خانوم شما برای کاراتون وقت مناسب نذاشتید.

- هزار آفرین حالا همه یاد گرفتیم که برای کارامون به اندازه وقت بذاریم,ولی اگه وقت به اندازه کافی نذاریم چی میشه؟

- نمیتونیم همه ی کارامونو به موقع انجام بدیم.

(گام ششم گانیه)فراخوان عملکرد:

- بچه ها حالا به صورت گروهی یک برنامه ی روزانه ی خوب ومتعادل رسم کنید و باهم مشورت کنید که در چه مواقعی به برنامه ی روزانه بیشتر احتیاج داریم و ویژگی های برنامه ی خوب را بنویسید.

معلم دانش آموزان را به پنج گروه چهار نفره تقسیم میکند.

برقراری ارتباط به صورت گروهی باعث افزایش اطلاعات فراگیران می شود.

(گام هفتم گانیه)تدارک بازخورد:

معلم از سرگروه ها می خواهد که برنامه ی خود را به تخته وصل کنند و از روی آن با صدای بلند برای بچه های دیگر بخوانند.

سرگرو ه ها نظرات خود را بیان می کنند و مفاهیم درس را تعریف می کنند.(ارزشیابی تکوینی)

معلم نظر دانش آموزان دیگر را در مورد برنامه ی گروه ها  می پرسد.

در پایان معلم بازخورد مناسبی به هریک از فراگیران می دهد مانند تکان دادن سر, لبخند زدن,گفتن کلمات تشویقی,...

رفع نقص و مرور درس:

- کی میتونه ویژگی های برنامه ی متعادل رو برای کلاس توضیح بده؟

اگر مشکلی وجود داشت معلم با کمک فراگیران مشکل را برطرف می کند و آنان را هدایت می کند.

 

(گام هشتم گانیه)ارزیابی عملکرد:

(ارزشیابی پایانی)

معلم از دانش آموزان می پرسد:

بچه ها به نظر شما چه کارهایی هدر دادن وقت است؟

برای چه کارهایی دوست دارید وقت بیشتری بگذارید؟

نماز و دعا در برنامه چه تاثیری بر زندگی ما دارد؟

منظور امام علی(ع) ازگفتن:«از دست دادن فرصت موجب ندامت و اندوه است»  چیست؟

(گام نهم گانیه)افزایش یادآری و انتقال:

(تکلیف خلاقانه)

هرکدام از گروه ها برنامه ی یکی از روزهای هفته مدرسه را بنویسند و مورد بررسی قرار دهند و مشکلات آن را بیان کنند.

بچه ها گفته ی امام علی(ع) را با خط زیبا بنویسید و به دیوار کلاس بچسبانید.

 

 

 

 

تهیه کننده:

زهرا قربانی

شماره دانشجویی:

913603166

موضوع:

طرح درس به روش تفکر استقرایی