ایستادگی در برابر دشمن- تفکر استقرایی

 

             طرح درس روزانه

 نام درس :تاریخ       پایه: ششم      تعداد فراگیران : 156

 

 عنوان درس : ایستادگی در برابر دشمنان  روش تدریس: تفکر استقرایی

هدف کلی :ایستادگی در برابر بیگانگان

 هدف جزئی : آشنایی با مفهوم استعمارگر

               آشنایی با مفهوم مستعمره

 

                                      دانشی : 1- فراگیر باید بتواند معنی استعمار را بیان کند.

                                                       2- فراگیر باید بتواند تعریف استعمارگر و مستمعره را بیان کند

                                     مهارتی : 1- فراگیر باید بتواند کشور مستمعره را از استعمارگر تشخیص دهد

                                                2-علت نفوذ استعمارگر را بداند

اهداف رفتاری:                             3 توانایی ایستادگی در برابر بیگانگان را داشته باشد

                                              4- در مقابل نفوذ بیگانگان ایستادگی کند.

                              نگرشی : 1- نسبت به درس علاقه و اشتیاق نشان دهد.

                                           2- در برابر نفوذ بیگانگان سرسختی نشان دهد.

 

 

 

شکل کلاس :

 کلاس به صورت u  شکل یا سنتی ،  تشکیل گروههای 4 نفری.

 وسایل مورد نیاز :

 عکس در رابطه با ایستادگی ، فیلم کوتاه ( پاورپوینت ) و کتاب و ماژیک و تخته.

 رفتار ورودی :

برقراری ارتباط ، حضور غیاب ، دیدن تکالیف .

 معلم وارد کلاس میشه به بچه ها سلام میکنه و حالشون رو میپرسه  و بعد شروع به حضور غیاب میکنه.

 ارزشیابی ورودی :

پرسش از درس قبل .

 معلم_ سلام دخترای گلم ...

 دانش آموزان_ سلام.

 معلم_ حالتون خوبه؟

 دانش آموزان_ بله.

معلم_ خدا رو شکر . زهرا جان شما جلسه ی قبل نیومده بودی ، دوستات گفتن که سرما خورده بودی.

 حالت خوب شد؟

 زهرا_ آره خانم .

معلم_ خدا رو شکر.

معلم_ بچه ها از اونجایی که معلومه همتون تو کلاس هستید وغایب نداریم. درسته؟

 دانش آموزان_ بله.

معلم_ چقدر خوشحالم که همتون سر کلاس هستید و این معلومه که همون طور که من شما رو خیلی

 دوست دارم شما هم به کلاس علاقه مندید.

 دانش آموزان_ بله.

 معلم_ درس جلسه قبل رو که خوندید؟

 دانش آموزان_ بله.

 معلم_ پس من چند تاسوال می پرسم که درس قبلی دوره بشه.

 معلم_ زهرا جان شما بگو یکی از کهن ترین جشن ها در ایران چیست؟

 زهرا_ عید نوروز

 معلم_ زهره جان شما بگو در پاکستان نوروز چه نامیده می شود؟

 زهره_ عالم افروز

 معلم_ سپیده خانوم شما بگو در ترکمنستان در عید نوروز چه مراسمی اجرا می شود؟

 سپیده_ خانوم اجازه، اجرای مراسم ورزشی و بازی و طبیعت گردی.

 

 

بعد معلم از چندتا از بچه ها میخواهد که فعالیت درس گذشته را در کلاس ارائه دهد و در این هنگام

 گروه بندی را نیز انجام میدهد.

 

ارزشیابی تشخیصی:

 ابتدا معلم سوالاتی را در مورد اهمیت استقلال را میپرسد.

 ایجاد انگیزه :

 معلم برای ایجاد انگیزه از یک داستان شروع میکند.

 معلم_ بچه های عزیز میخوام براتون یه داستان تعریف کنم....

 یکی بود یکی نبود دو تا برادر بودن که هر کدومشون یه زمین بزرگ پر از درخت و گلای رنگارنگ داشتن که توش گنج بود. یکی از این برادرا خیلی شجاع بود و پشتکار داشت اما اون یکی برادرخیلی ترسو و تنبل بود . یه روز چند تا آدم غریبه به زور وارد زمینشون میشن و ازشون میخوان

 که زمینشون بهشون بسپرن تا اونا گنجی که تو زمینشون هست رو پیدا کنند و یه مقدار از پولی که بابت گنج به دست میارن و خودشون بگیرن و باقی شو بهشون پس بدن و زمینشون آباد کنند و از درختا و گلایی که تو زمین کاشته شده بود مراقبت کنند.

 برادر بزرگتر که خیلی شجاع بود زیر بار زور نمی رفت گفت من زمینمو به شما نمیدم و خودم میخوام گنجی که توش هست رو پیدا کنم و از درختا و گلایی که تو زمینم هست مراقبت کنم

 خلاصه منظورش این بود که من زیر بار زور نمیرم و خودم  می خوام زمینم و آباد کنم به خاطر همین هم خیلی با اون آدمای زورگو مقابله کرد و بلاخره تونست مانع ورودشون به زمینش بشه.

 اما برادر کوچیکه که ترسو و تنبل بود ترسید که با اون آدما مقابله کنه  بعدسم پیش خودش گفت

 بد نیست که اونا بیان و زمینم و آباد کنن ولی ای دل غافل خبر نداشت که اونا دلشون واسش نسوخته و

 دنبال منافع خودشون هستند. روزها گذشت تا اینکه اون برادر بزرگتره با تلاش و پشتکار تونست گنجی که تو زمینش بود و پیدا کنه و ازش استفاده کنه و با پولش زمینشو آبادتر کنه و درختای بیشتری

 رو توش بکاره و نذاشت بیگانه ها بیان تو زمینش و در اخر به خاطر کاری که کرده بود خوشحال بود ولی برادر کوچیکتره وقتی بعد از مدتها وارد باغش شد دید وای خدای من درختاش خشک شدن و گلا پژمرده شدن و خبری از گنج نبود و اون آدمای زورگو اومده بودن گنج و از تو زمین درآورده بودن و بعد هم رفتن و دیگه از درختا مراقبت نکرده بودن و به گلا آب نداده بودن و هیچ پولی  هم بابت گنج بهش ندادن.

 

خب دخترای گلم داستان ما تموم شد حالا یکی یکی دستاتون رو بالا کنید و به من بگید چه ارتباطی بین این داستانی که گفتم و این عکسایی که رو دیوار چسبوندم هست؟

 

مریم_ خانوم اجازه این عکسایی که چسبوندین یه جورایی شبیه به این داستانیه که تعریف کردین.

سارا_ آره خانم میشه گفت اون عکسایی که اونجاست مربوط به اون دوتا برادر هست.

 

به همین صورت بچه ها نظر میدهند و سپس معلم از بچه ها میخواهد که در گروههای خود قرار گیرند

 و باهم گروهی های خود درباره ی ارتباط عکس و داستان مشورت کنند. در هنگامی که بچه ها در گروه قرار دارند معلم رفتار دانش آموزان را زیر نظر دارد و چک لیست رفتاری را پر می کند.

معلم_ بچه های عزیز وقت برای مشورت و همفکری تموم شده حالا هر کدوم از سر گروهها بلند شن ودر مورد شباهت داستانی که گفتم و این عکسا صحبت کنند.

گروه یک : خانم ما از این عکسا فهمیدیم اون زمینی همون کشوریه که مردم تو عکسایی که اینجاست

 به خاطرش دارن میجنگن.

گروه دو: خانوم مام با گروه فاطمه اینا موافقیم و ی چیز دیگه هم  فهمیدیم اونم این که اون عکسایی که

 مردمش دارن میجنگن مثل اون برادر بزرگه هستند.

 گروه سه: آره خانم بچه ها درست گفتن اون عکسایی که مردمشون مقاومت نکردن و بعد همه چیزشون و از دست دادن مثل اون برادر کوچیکه هستند.

 گروه چهار: خانم مام با نظر بچه ها موافقیم یه چیز اضافه بر اینا رو فهمیدیم اونم این که اون عکسایی که توشون سربازن و دارن با مردم دعوا میکنن  همون آدمای زورگوی قصه هستند.

معلم_ آفرین بچه های باهوش همتون درست گفتید.

سرگروهها بیاین پای تخته و شباهتها و نتیجه هایی که به دست آورده اید را دسته بندی کنید.

 

گروه1:

 داستان زمین          همون             کشور و سرزمین یک ملت

گروه 2 :

 برادر بزرگه که مقاومت کرد و خودش تلاش کرد      مثل      مردم سرزمینی که نمی ذارن بیگانه وارد بشه و خودشون کشورشون و آباد میکنن.

 گروه 3:

برادر کوچیکه که ترسو بود و مقاومت نکرد و سرزمینش را از دست داد    مثل    کشورهایی که اجازه میدن بیگانه وارد کشورشون بشه و همه چیزشون و ازشون بگیره.

گروه 4:

 اون آدمای زورگو     همون  کشورهای بیگانه هستند

 

 معلم_حالا فکر کنید و بگید چرا این کشورهای بیگانه وارد کشور یکی دیگه میشن؟

 بعد ار کمی فکر کردن بچه ها جواب می دهند.

 گروه 2: خانم اجازه آخه میخوان پول بیشتری به دست بیارن.

 گروه1 : آخه میخوان از معادنی که تو اون کشور ها هست استفاده کنند.

 گروه 3: آخه اون کشورها منافع زیادی دارند و همینطور که بچه ها گفتن میرن که از معادن مثل نفت و گازشون استفاده کنند.

  معلم_ گروه4 نظری نداره؟!

 گروه4: خانم ما همه چیزایی که بچه ها گفتن و میخواستیم بگیم ولی بچه ها زودتر گفتن.

 معلم_ اشکال نداره شمام باز دوباره بگین بذارین واسه بچه ها دوره بشه و کسایی که متوجه نشدن با

 توضیح شما بهتر متوجه شن.

 سپس معلم از بچه ها میخواد که پای تخته بروند نوشته های خود را کامل کنند.

 گروه 1         علت: به دست آوردن پول زیاد

 گروه 2          علت: معادن موجود در کشور ضعیف

 گروه 3          علت: استفاده از معادن مثل نفت و گازو ....

 گروه 4          علت: به دست آوردن پول زیاد از طریق استفاده از منافع موجود درکشور ضعیف.

 

معلم_ آفرین بچه های زرنگ همتون درست گفتید، توجه کنید بچه ها بعضی از کشورها که قدرتمند اند

 و حرف زور میزنن با نیروهای نظامی شون وارد یک کشور ضعیف تر که معادن زیادی داره به بهانه ی آبادکردن وارد میشن و از منافع اون کشور به نفع خودشون استفاده میکنن و استقلال اون کشور  رو از نظر اقتصادی و سیاسی به دست مگیرن .

 به اباد کردن ( که بهونه کشورهای قدرتمند بود ) میگن استعمار و به کشور زورگو و قدرتمندی که وارد کشور ضعیف میشه میگن استعمارگر و به اون کشور ضعیف میگن مستعمره.

 دخترای عزیز درس رو متوجه شدید؟

 بچه ها_ بله.

( اگر هم اشکالی داشتند معلم در این قسمت از کار بر طرف میکنه )

معلم_ حالا بچه ها کتاباتون و باز کنید و در مورد تصویر صفحه ی 107 به من توضیح بدید.

 به این ترتیب معلم از بچه ها میخواد که تیترهای درس را یک به یک بخوانند و در مورد آن به یکدیگر توضیح دهند و فعالیت های کتاب را گروهی حل کنند.

 در پایان از بچه ها میخواهد که برای جلسه آینده این درس را اماده باشند.

 

تکلیف خلاقانه:

 برای تکلیف خلاقانه نیز معلم از دانش اموزان میخواهد در مورد چند کشور استعمارگر و مستعمره جهان تحقیق کنند و جلسه ی بعد در کلاس گزارش دهند...