کل امری بما کیب رهین

به نام خدا

موضوع : پیام قرآنی : کل امری بما کیب رهین . هرشخصی به نتیجه عمل خود می رسد.

مقطع :  ششم ابتدائی    محل تدریس :  کلاس درس      مدت زمان تدریس : 20 دقیقه         تعداد فراگیران 6 نفر

روش تدریس : بحث گروهی

وسایل مورد نیاز : لوحه سوره طور وایت برد و ماژیک کاغذ رنگی لوحه پیام قرآنی تصاویر کمک آموزشی .

نام مدرس :                                  

هدف کلی : آموزش پیام قرآنی

هدف جزئی : حفظ پیام قرآنی مذکور درک معنای پیام قرآنی استفاده از پیام قرآنی در زندگی روزمره

هدفهای رفتاری :

دانش : فراگیران در پایان درس پیام قرآنی را درک کنند .

مهارت : در حفظ پیام قرآنی و معنای آن مهارت پیدا کنند .

نگرش : حس همکاری در گروه داشته باشند .

درک مفهوم اعمال انسان و نتایج آن را پیدا کنند .

رفتار ورودی : سلام و احوالپرسی  و حضور و غیاب و دیدن تکالیف .

گروهبندی : هر کدام از گروه ها یکی از برگه ها را از داخل کیسه ور می دارند و اسم گروه ها مشخص می شه .

گروه مائده  -  مریم  -  کوثر .

ارزشیابی ورودی : خب دخترای گلم حالا میخام چند تا سوال از درس قبل بپرسم ببینم یاد گرفتین یا نه .

هر کدوم از گروه ها یک آیه از سوره طور را می خوانند . هر گروه که می خونه گروه های دیگه خوب گوش می کنند .

ارزشیابی تشخیصی :  سوالاتی در مورد بهشت و جهنم و چه کسانی به بهشت و چه کسانی به جهنم می روند می پرسم . و نتیجه اعمال خوب و بد چیست ؟

ایجاد انگیزه : داستان حاکم بی ایمان و ظالم یمن به نام ابرهه را که می خاست با فیل بزرگ به مکه برود و خانه کعبه را خراب کند تا مردم به آنجا نروند و عاقبت فیل به جای مکه به سمت یمن حرکت کرد .و ابرهه تصمیم گرفت با لشگر کشی به مکه خانه کعبه را ویرذان کند و در راه به سمت مکه تعداد زیادی از پرنده ها که سنگ ریزه هائی در چنگال خود داشتند از آسمان بر سر لشگریان ریختند و همگی زخمی و سوراخ شدند و به اذن خدا وند از بین رفتند و خانه کعبه در امان ماند .

گام های تدریس :

گام اول :  جلب توجه : سوالهائی در مورد داستان می پرسم و ذهن بچه ها را به چالش می کشم که چرا ابرهه نابود شد ؟ و .......

گام دوم :  لوحه پیام قرآنی را به تابلو نصب می کنم یه بار از رو می خونم خوب گوش کنند و بعد گروه ها بخوانند .

گام سوم : تصاویر کتاب را که تصویر یک پسر درس خوان  و یک پسر بازیگوش را که فقط تلویزیون تماشا می کند را به بچه ها نشان می دهم و ازشون میخام که فکر کنند و بعد از 2 دقیقه هر چه از عکس فهمیدن رو هر گروه جداگانه گزارش بدن .

گام چهارم :  فعالیت آموزشی : می روم کنار هر گروه ازشون می پرسم و راهنمائی می کنم .

گام پنجم :  گزارش گیری : وقت داده شده تمام شد گروه ها یکی یکی میان توصیح میدن و هر گروه بهتر توضیح داد ستاره می گیره .

 

 

گام ششم :  در حالی که گروه ها توضیح هاشون رو یکی یکی می گن چک لیست رفتاری رو کامل میکنم .

دانش

 

 

مهارت

 

 

نگرش

 

 

 

کوثر

مائده

مریم

 

گام هفتم : ارزشیابی تکوینی : استفاده از داستان توضیحات کوتاه و تکمیل کردن دانسته ها . ما باید بدانیم که هر کاری که در دنیا انجام میدیم نتیجه اش را در دنیا و آخرت می بینیم . درس خواندن هم یکی از کارهاست که نتیجه شو در پایان می بینیم . و همین طور بحث می کنیم .

گام  هشتم :  رفع نقص : دو نفر از دخترای خوبم بیان پیام قرآنی این هفته رو نصب کنند .

گام نهم : ارزشیابی پایاتی : بچه ها رو یکی یکی بلند می کنم و ازشون سوال می پرسم و ازشون می خام پیام قرآنی را بخوانند .و سوالاتی در مورد اعمال انسان و نتایج آن در دنیا و آخرت می پرسم .

تکلیف خلاقانه : برای موفقیت خود یک برنامه هفتگی مناسب بنویسید .