احتمال - ریاضی چهارم- نه گام گانیه

به نام خدا

 

عنوان تدریس:مفهوم احتمال     مدت تدریس:40 دقیقه    صفحه :148تا 150

مقطع:چهارم ابتدایی               کتاب: ریاضی             زمان تدریس:9/3/95    محل تدریس :کلاس               تعداد فراگیران:15        روش تدریس:9گام گانیه

نوع ارزشیابی:شفاهی            مدرس :سیما رحمانی کیا

 

اهداف کلی : آموزش ریاضی (مفهوم احتمال)

اهداف جزئی:مفهوم احتمال را درک کند .

                 با کاربرد احتمال آشنا شوند.

                 احتمال وقوع یک حادثه رو بیان کند.

                 عبارات مناسب بیان احتمال را به کار ببرد.

اهداف رفتاری

                  شناختی:

                             1-دانش آموز بتواند احتمال روی دادن یک اتفاق را بیان کند.

                             2-دانش آموز بتواندباعبارات مناسب این احتمالات را بیان کند.

                            

                  عاطفی:

                            1-دانش آموز برای حل مسائل احتمال از خودعلاقه نشان دهد.

                            2-دانش آموز به معلم و دوستان خود احترام بگذارد.

                            3-دانش آموز با احترام به سخنان و نظرات معلم و هم کلاسی

                               های خود گوش فرا دهد.

                 روانی-حرکتی:

                            1-دانش آموز بتواند با کمک و راهنمایی معلم برای احتمالات

                               بیان شده نقاشی مناسب بکشد.

                            2-در فعالیت های گروهی با گروه هماهنگ بوده و با آن ها

                              فعالیت کند.

                            3-بتواند با وسایلی که در اختیار دارد به مسائل بیان شده پاسخ

                               دهد.

                            4-بتواند از وسایل کمک آموزشی به درستی استفاده کند.

                            5-دانش آموزان بتوانند در پایان فعالیت های گروهی خود نتایج

                               به دست آمده را ارائه دهند.

مهارت های ذهنی

محسوس : به وسیله وسایل کمک آموزشی (تاس ،مهره های رنگی،گردونه رنگ به سوالات پاسخ بدهند)

نیمه مجسم: با استفاده از شکل های کتاب بتوانند به مسائل احتمال بیان شده پاسخ بدهند.

انتزاعی:بتوانند با تصور کردن تصویر مربوط به مسائل احتمال به سوالات بیان شده پاسخ بدهند.

اطلاعات کلامی

1-دانش آموز باید تمرین ها را به صورت گروهی انجام داده ونتیجه کار را بیان کند.

2-دانش آموز توان بیان احتمالاتی را که مشاهده کرده است را داشته باشد.

3-دانش آموز توانایی بحث گروهی و به نتیجه رسیدن در گروه را  داشته باشد.

                    

رفتار ورودی :

سلااااااااااااام!

سلام بچه های خوب ،حالتون خوبه؟

خیلی خوشحالم از این که همتون رو شاد و خندون می بینم.

حالا قبل از هر کاری حاضر و غایب می کنم تا احوال تک تک شما رو جویا شم!

خب همتون که خانم هستید . پس خانم های گلم مریم ،سپیده ،شقایق ،فاطمه ،لیلا .... لیلا غایبه؟؟؟

حالش خوب نبوده؟

سرما خورده؟

مثل این که بعد از کلاس باید به خونشون زنگ بزنم.

بسیار خب دختر های گلم، حالا هر گروهتکلیف جلسه قبل رو آماده کنه و سر گروه هر گروه به من تحویل بده.

حالا اسم هر گروه رو که خوندم ،سرگروش پای تابلو حاضر بشه و تکلیفشون رو حل کنه!

گروه دکتر حسابی : تکلیفتون رسم نمودار عمودی برای جدول علاقه مندی ورزش دانش آموزان مدرسه بود. سر گروه بیاد و مسئله رو حل کنه.

گروه انیشتن : تکلیفتون رسم نمودار خطی برای جدول زیر بوده ،سرگروه بیاد و مسئله رو حل کنه.

گروه ابوریحان:تکلیفتون رسم نمودار خط شکسته برای جدول نمره دانش آموزان بوده .سرگروه بیاد و تکلیفتون رو حل کنه.

خب آفرین دخترای گلم که مثل همیشه کارهاتون رو درست و به موقع انجام دادید .برای هر گروه یک ستاره طلایی چسبونده میشه به تابلو ستاره ها.

 

 

 

 

گام اول در تدریس گانیه

+ایجاد انگیزه+

معلم بعد از اتمام کار کیف خود را در مقابلش قرار می دهد و به دانش آموزان می گوید تا صبر کنید که من خودکار قرمز خود را از کیف بیرون بیاورم تا تدریس را شروع کنیم.

معلم مشغول گشتن در کیف خود می شود .و یک خودکار آبی از کیف خود بیرون می آورد و با ناراحتی دوباره مشغول گشتن در کیف خود می شود و باز هم یک خودکار آبی از کیف خود بیرون می آورد .(با صدای بلند با خود می گوید که چرا خودکار قرمز پیدا نمیشه؟)

به طرف دانش آموزان می گوید که من 5 خودکار آبی و 1 خودکار قرمز در کیف خود داشتم . نمی دونم چرا هر چی دنبال خودکار قرمز میگردم خودکار آبی از کیف من بیرون میاد؟

 

گام دوم در تدریس گانیه

+آگاه ساختن از هدف+

 بچه های گلم فکر کنم اگه درس امروز رو خوب گوش کنید بتونید به من کمک کنید تا بفهمم که چرا هر بار خودکار آبی از کیف من بیرون می آمد.

گام سوم در تدریس گانیه

+ارزشیابی تشخیصی+

خب بچه های گلم همون طوری که گفتم  من توی کیفم 5 خودکار آبی و 1 خودکار قرمز داشتم. حالا کی میتونه جواب بده اگه من دستم رو یک با راز کیفم خارج کنم احتمال بیرون اومدن خودکار آبی بیشتره یا خودکار قرمز ؟

آفرین لیلا جان خودکار آبی با احتمال بیشتری ممکنه از کیف من خارج بشه.

حالا اگه یه بار دیگه من از کیفم خودکار بیرون بیارم احتمال بیرون اومدن خودکار آبی بیشتره یا قرمز؟

آفرین بچه های گلم باز هم خودکار آبی

کی میتونه بگه چرا هر بار احتمال بیرون اومدن خودکار آبی بیشتره؟

باریکلا شقایق جان چون تعداد خودکار آبی از خودکار قرمز بیشتر بوده.

آفرین بچه ها درست حدس زدید.

گام چهارم در تدریس گانیه

تحریک ذهن دانش آموزان با وسایل و مواد آموزشی

+ارائه ابزار و وسایل +

گروه بندی دانش آموزان توسط معلم با توجه به ارزشیابی تشخیصی .

معلم در هر گروه دانش آموزان قوی و ضعیف را پخش می کند .و 3 گروه 5 نفره تشکیل می دهد.

پخش وسایل آموزشی شامل (گردونه رنگ ها،تاس،کیسه ای با مهره به همراه جدول های پاسخ دهی )

گروه اول: با استفاد از این گردونه رنگ ها به سوالات این جدول پاسخ دهید.

گروه دوم : با استفاده از این تاس به سوالات این جدول پاسخ دهید.

گروه سوم: با استفاده از این کیسه به سوالات جدول پاسخ دهید.

حالا اگه همه به سوال هاتون جواب دادید .

سرگروه گروه 1 پای تابلو بیاد و جدولشون رو پای تابلو بچسبونه و درباره ی پاسخ هاشون توضیح بده.

سرگروه گروه 2 هم بیاد پای تابلو و توضیح بده .

سرگروه گروه 3 هم همینطور.

آفرین بچه های گلم خیلی خوشحالم که می بینم همتون تونستید جواب های درست بدید.

 

گام پنجم در تدریس گانیه

+راهنمایی یادگیری+

دخترای عزیزم یه سوال دارم ازتون درباره ی انداختن تاس. گروهی که این تمرین رو انجام دادند و بچه های دیگه به من جواب بدید ببینم . چقدر احتمال داره هر بار که تاس رو میندازیم عدد 2 بیاد؟

دانش آموزان:؟؟؟؟؟؟؟؟

بچه های عزیزم میدونم که جواب رو می دونید ولی نمیتونید بیانش کنید. خیلی راحت می تونید با صحبت کردن این احتمال رو پاسخ بدید.

شقایق: خانم احتمال این که عدد 2 در بین 6 عدد دیگر بیاید خیلی کم است.

آفرین شقایق جان درست پاسخ دادی.

حالا بهتون کمک می کنم که چه جوری میتونید با عبارت های درست .

 

گام ششم در تدریس گانیه

+فراخوان عملکرد+

 خب دخترای گلم که خیلی خوب به این سوال ها جواب دادید.حالا از هر گروه می خوام یه سری سوال ای دیگه بپرسم.

گروه 1که تمرین گردونه ی رنگ ها رو انجام دادند به من جواب بدند ببینم هر بار که عقربه گردونه رو میچرخوندید .احتمال این که رنگ قرمز انتخاب بشه چیه؟ با این عبارت هایی که من پای تابلو می نویسم جواب بدید.

حتما اتفاق می افتد     به احتمال بیشتر     به احتمال برابر   به احتمال کمتر

حتما اتفاق نمیافتد.

گروه 1:به احتمال بیشت اتفاق می افتد

آفرین دختر های گلم درست جواب دادید.

حالا بگید ببینم اگه یه بار دیگه عقربه بچرخه چقدر احتمال داره رنگ سیاه انتخاب بشه؟(با این عبارت های روی تابلو پاسخ بدید)

گروه 1:به احتمال کمتر

هزار آفرین میبینم که خوب متوجه درس شدید

حالا گروه 2 که تمرین تاس رو انجام دادند جواب بدند ببینم.

در هر باری که تاس رو میاندازید چقدراحتمال دارد که عدد زوج بیاد.

گروه 2:به احتمال برابر

باریکلا دخترای عزیزم

خب حالا جواب بدید ببینم اگه یه بار دیگه تاس رو بندازید چقدر احتمال دارد که هم عدد زوج بیاد و هم عدد فرد؟

گروه 2:حتما اتفاق نمی افتد

خیلی عالی پاسخ دادید دخترای گلم .

الان دیگه نوبت گروه 3 هستش. به من جواب بدید در هر باری که از کیسه مهره ای خارج کردید چقدر احتمال دارد که مهره سبز از کیسه بیرون بیاد؟    

گروه 3: به احتمال بیشتر

آفرین دخترای من

 

ارزشیابی تکوینی

 از دانش آموزان می خواهم تا چشمان خود را ببندند و سپس برای آن ها یک مسئله احتمال ذهنی تعریف می کنم به این صورت:

خب بچه های عزیز چشماتون رو ببندید و به این سوال های من با عبارت های درست پاسخ بدید؟

خانم مرغه 7 تا جوجه داره. 2 تا از اونا آبی و 4 تای دیگه قرمز و 1 جوجه دیگه زرده.

حالا از گروه 1 می پرسم اگه یه جوجه از لونه بپره بیرون چقدر احتمال داره جوجه آبی باشه؟

باریکلا گروه 1 درست جواب دادید.

نوبت گروه 2 که جواب بده .اگه یه جوجه شیطون دیگه از لونه بیاد بیرون چقدر احتمال داره جوجه شیطون ما زرد باشه؟

افرین گروه 2 به احتمال کمتر

گروه 3 جواب ببینم.اگه همه ی جوجه ها از لونه بیان بیرون و یک جوجه تو لونه بمونه چقدر احتمال داره این جوجه قرمز باشه؟

هزار آفرین به گروه 3 .

صد آفرین به شما دختر های عزیزم که به همه ی سوالات درست جواب دادید.

 

چک لیست رفتاری

گروه 3

گروه 2

گروه 1

اهداف

 

 

 

شناختی

 

 

 

عاطفی

 

 

 

روانی -حرکتی

 

 

 

کلامی

 

 

 

ذهنی

 

گام هفتم در تدریس گانیه

+رفع نقص+

خب دخترای گلم این بود درس امروز.

حالا اگه کسی سوالی داره میتونه بپرسه... سوالی نیست....بسیار خب امیدوارم که این طور باشه و همتون درس رو به خوبی یاد گرفته باشید.

درس امروز براتون جالب بود؟ بعععععله

آفرین دختر های گلم

حالا یه نفر داوطلب بشه و مطالب مهم درس امروز رو برای دوستاش بگه.

هزار افرین به شما دخترهای عزیزم.

 

گام هشتم در تدریس گانیه

+ارزیابی عملکرد+

بسیار خب من این کیسه که توش 15 سنجاق سر وجود دارد که 8 تا قرمز و 5 تا سبز و 2 تا صورتی رو برای هر گروه میارم هر گروه باید علاوه بر این که 5 تا سنجاق از کیسه بیرون میاره به سوال های من پاسخ بده.

(دانش آموزان باید توجه کنند در هر بار که سنجاقی از کیسه خارج بشه احتمال اتفاق افتادن رنگ های دیگه بیشتر میشه.)

گروه اول جواب بدن:چقدر احتمال داره اولین سنجاق سرتون صورتی باشه؟

حالا چقدر احتمال داره سنجاق سر سبز از کیسه خارج بشه؟

(این سه سوال برای هر گروه پرسیده می شود)

ارزشیابی پایانی

1-دانش اموز بتواند احتمال روی دادن یک حادثه را حدس بزند.

2-دانش آموز بتواند با عبارات مناسب این احتمالات را بیان کند.

3-دانش آموز بتواند جداول مربوط به مسائل احتمال را با دقت حل کند.

 

 

گام نهم در تدریس گانیه

+تکلیف خلاقانه+

خب دخترهای گلم حالا که این درس رو خوب یاد گرفتید . از شما میخوام برید خونه و بررسی کنید بینید در چه مواقعی توی زندگی از احتمال استفاده می کنید؟ و به طور کلی احتمال در زندگی شما چه اثیری میتونه داشته باشه؟