الرحمان- قرآن پنجم- نه گام گانیه

 

کتاب: قرآن       پایۀ: پنجم ابتدائی        درس: پیام قرآنی ( الرحمن علم القرآن)                      صفحه: 14    مکان تدریس: کلاس            زمان پیش بینی شده: 45 دقیقه       تعداد فراگیران: 20 نفر                  الگوی تدریس: 9 گام گانیه              روش تدریس: یاددهی یادگیری – ساختن گرایی                                    نوع ارزشیابی: چک لیست رفتاری – کاغذ مدادی                مدرس: شیما امامقلی

 

  1. هدف کلی: آموزش قرآن
  2. هدف جزئی: آموزش پیام قرآنی " الرحمن علم القرآن"
  3. اهداف رفتاری:

دانش آموز پس از پایان تدریس باید بتواند:

  1. نسبت به خواندن قرآن علاقه نشان دهد.( نگرشی)
  2. نسبت به پیام قرآنی واکنش مثبت نشان دهد.(نگرشی)
  3. نسبت به رعایت آداب هنگام قرآن خواندن، علاقه نشان دهد.( نگرشی)
  4. نسبت به رحمانیت خدا واکنش مثبت داشته باشد.( نگرشی)
  5. نسبت به انجام کارگروهی علاقه نشان دهد.(نگرشی)
  6. درهنگام صحبت کردن همکلاسی خود به آنها احترام بگذارد.(نگرشی)
  7. تاثیرات و فواید قرآن خواندن را در زندگی بیان کند.( دانشی)
  8. توضیح دهد که خدا چگونه قرآن را به ما آموخت.( دانشی)
  9. درباره رحمانیت خدا توضیح دهد.(دانشی)
  10. پیام قرآنی را بدون غلط بخواند.(مهارتی)
  11. سوره ای که این پیام قرآنی در آن است را پیدا کند.( مهارتی)

 

 

 

  1. وسایل موردنیاز :

کتاب درسی، انیمیشن، برگه های سوال ارزشیابی پایانی

  1. رفتار ورودی:

معلم با لبخند وارد کلاس می شود. با یاد و نام خدا شروع به صحبت میکند. معلم یک اوریگامی قاب عکس به دانش آموزان نشان می دهد.(جلب توجه) و می گوید: بچه ها به این قاب عکس نگاه کنید این را با کاغذ درست کردم . معلم تکالیف جلسه قبل را می بیند و سپس به حضورغیاب می پردازد و می گوید: بچه ها چه کسی غایبه دستش را ببرد بالا. بچه ها می خندد و معلم از روی لیست حضورغیاب می کند.

  1. ارزشیابی ورودی

معلم می گوید: خب بچه های گلم می خوام بدونم چند نفر درس گذشته رو خوب یاد گرفتند. بچه ها دستشان را بالا می برند معلم ادامه می دهد: آفرین به همه که درس رو یادگرفتید. معلم از تعدادی از بچه ها می خاوهد که چند آیه از درس را بخوانند.( با توجه به اینکه درس جلسه قبل درباره وقف بود معلم میخواهد بداند که دانش آموزان درجای لازم وقف می کنند)  و معنی چند کلمه عربی را از آنها می پرسد. آفرین بچه های گلم خیلی خوب جواب دادید من از شما ممنونم که درس را خوب خوندید.

  1. ایجاد انگیزه( گام اول گانیه)

معلم برای ایجاد انگیزه از دانش آموزان سوالاتی می پرسد مثلا اینکه بچه ها چرا ما می گوییم خداوند بخشنده است؟ شما می دونید معجزه یعنی چه؟ معجزه چند پیامبر را نام ببرید

  1.  آگاه ساختن یادگیرنده از هدف( گام دوم گانیه)

معلم می گوید: بچه ها معجزه حضرت محمد چه بود؟  - قرآن. آفرین . بچه ها چرا خداوند قرآن را برای ما فرستاد؟ دانش آموزان نظرات خود را بیان می کنند. و معلم آنها را تشویق می کند.

  1. تحریک یادآوری پیش نیازهای مربوط(گام سوم گانیه)

معلم لوحه پیام قرآنی را روی تخته می چسباند و از دانش آموزان می خواهد که پیام قرآنی را یکصدا باهم بخوانند و معنی آن را با صدای بلند بگویند.

 

  1. گروهبندی

در این مرحله دانش آموزان گروهبندی می شوند. معلم در یک کیسه 20 کاغذ رنگی کوچک می ریزد طوری که هر 5 کاغذ یک رنگ باشد یعنی 4 رنگ قرمز، آبی، سبز و زرد است سپس از تکتک دانش آموزان می خواهد که به طور تصادفی یک کاغذ از درون کیسه بردارند. دانش آموزانی که دارای کاغذ یک رنگ هستند در یک گروه قرار می گیرند.

  1. ارائه محرک( گام چهارم گانیه)

معلم انیمیشنی تحت عنوان" آرامش با صدای قرآن" برای دانش آموزان قرار می دهد.

  1. تدارک راهنمایی یادگیری( گام پنجم گانیه)

بعد از پخش انیمیشن، معلم می گوید: خب بچه ها دیدید که در آن انیمیشن آن فرد با گوش کردن صدای قرآن آرامش داشت ولی بقیه که صداهای دیگر گوش می دادند عبوس و ناراحت بودند. حالا همه گروه ها ابتدا سوره ای که این پیام قرآنی در آن است را پیدا کنید و هرگروه با صدای بلند یکبار این پیام را بخواند و سپس درباره این پیام قرآنی و سوالاتی که روی تخته می نویسم بحث و گفت و گو کنید و نظرات خود را یادداشت کنید.( سوالاتی که روی تخته است: قرآن در زندگی ما چه تاثیری دارد؟ خداوند چگونه قرآن را به ما آموخت؟) معلم در بین گروه ها قدم می زند و نظرات آنها را گوش می دهد و در صورت نیاز راهنمایی می کند.

  1. فراخوان عملکرد( گام ششم گانیه)

در این مرحله معلم از سرگروه ها می خواهد که نظرات و نتایج مشورت گروه خود را برای دیگر گروه ها ارائه دهند. مثلا گروهی می گوید که قرآن خواندن باعث آرامش می شود. در قرآن موضوعات زیادی مطرح شده است مانند اخترام به والدین و بزرگترها، راستگویی و امر به معروف و نهی از منکر و ... که اگر ما به آنها عمل کنیم در زندگی موفق میشویم. گروهی دیگر می گوید در قرآن داستانهای زیادی وجود دارد که ما میتوانیم از آنها عبرت بگیریم و به گناه نیفتیم. معلم آنها را تشویق می کند. و می گوید بچه ها نظرات خوبی بود خوشحالم که چنین دانش آموزانی دارم. معلم در این مرحله با استفاده از چک لیست رفتاری ارزشیابی تکوینی انجام می دهد.

اهداف                          اسامی

گروه زرد

گروه سبز

گروه قرمز

گروه آبی

1

2

3

4

5

1

2

3

4

5

1

2

3

4

5

1

2

3

4

5

نگرش 10 نمره

-به خواندن قران علاقه نشان دهد.

-به پیام قرآنی واکنش مثبت انجام دهد.

-در هنگام قرآن خواندن آداب را رعایت می کرد

-به رحمانیت خدا واکنش مثبت انجام دهد.

- در بحث گروهی علاقه نشان دهد.

- هنگامی که دوستشان صحبت می کند به او احترام بگذارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دانش

4نمره

-تاثیرات قران در زندگی را بگوید.

-درباره رحمانیت خدا توضیح دهد.

-توضیح دهد که خداوند قرآن را چگونه به ما آموخت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مهارت

6نمره

-پیام قرآنی را بدون غلط بخواند.

-سوره ای را ک این پیام قرآنی در آن است را در قرآن کریم پیدا کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. تدارک بازخورد(گام هفتم گانیه)

معلم به قسمت هایی که دانش آموزان مطرح نکرده اند اشاره میکند. معلم می گوید: بچه ها شما درباره قرآن خوب توضیح دادید ما باید همیشه سعی کنیم روزانه قرآن بخوانیم و از آن بهره ببریم خداوند نعمت های زیادی به ما داده است به خاطر همین ما به او می گوییم بخشنده. خدای بخشنده نعمت هایی زیادی را به همه انسانها داهد و برترین نعمتی که داده است کتاب قرآن است که ما با استفاده از آن هم به سعادت دنیا میرسیم و هم آخرت.

  1.  ارزیابی عملکرد( گام هشتم گانیه) (ارزشیابی پایانی)

معلم یک برگه تحت عنوان ارزشیابی پایانی آماده کرده است و درون آن سوالاتی مانند: خداوند چگونه قرآن را به ما آموخت؟ قرآن چه تاثیری در زندگی ما دارد؟ چرا ما به خداوند می گوییم رحمان؟ و اینکه هر چیزی که یاد گرفته اید را بنویسید.

  1.  تکلیف خلاقانه ( گام نهم گانیه)

بچه ها من 2 تکلیف دارم:

1: این پیام قرآنی را روی یک برگه بنویسید و یک قاب عکس درست کنید و پیام قرانی را روی آن بچشبانید تا همیشه جلوی چشمتان باشد.

2: بچه ها به هرکدام از شما یک سوره می دهمو و از شما میخواهم که درباره آن سوره نحقیق کنید و جلسه بعد برای دوستانتان ارائه دهید و علاوه برآن باید متن سوره را نیز بخوانید.