ریاضی اول- نماد صفر

نام کتاب : ریاضی اول             مقطع : ابتدایی                             عنوان درس : آموزش نمادصفر

روش تدریس :  ایفای نقش       زمان تدریس : 25 دقیقه                  تاریخ تدریس :

تعدا د فراگیران : 25 نفر          آموزشگاه : .............                   معلم :

 

 

 

 

 

هدف ها

کلی

آشنا یی با نماد صفر

 

جزئی

 آشنایی با شکل نوشتاری صفر

آشنایی با کاربرد این عدد در زندگی

آشنایی با عدد اصلی هر دسته 

 

 

رفتاری

 دانش آموز بتوا ند از روی یک مجموعه تهی عدد اصلی ان دسته را بیان کند .

دانش اموز بتواند با در دست داشتن مدا د ویا گچ بدون کمک گرفتن از دیگران نماد صفر(o )را درست و توخالی بنویسد .

دانش آموز بتواند بدون کمک دیگران یک دسته ی تهی را ازبین چند دسته جدا نماید

دانش آموز بتواند تمرین کتاب را به تنهایی و به درستی بنویسد .

دانش آموز نسبت به حل تمرینات و یادگیری کنجکاوی و علاقمندی نشان دهد

 

 

 

 

 

حیطه ها

اطلاعات کلامی

دانش آموز بتوا ند اعداد 5-1بازبان برشمارد.

دانش آموز کلمه ی عددصفر رادرمواردی اززندگی بیان دارد .

 

 

دریافت  ذهنی

تشخیص:دانش آموز بتواند بدون کمک دیگران یک دسته تهی را ازبین چند دسته مشخص نماید .

دانش آموزتفاوت نوشتاری اعداد 5-1رامی داند.

مفاهیم:پی به مفهوم عدد صفرببرد .

قواعد:روابط بین مجموعه های چند عضوی وهیچ عضوی رادرک کند

 

راهبرد شناختی

دانش اموز شکل نوشتاری عدد صفررایادبگیرد.

دانش آموز بتواند یک مجموعه چند عضوی و یک مجموعه تهی رادر نظر مجسم کند.

 دانش آموزبتواند یک مجموعه ی بدون عضورابه یادآورد.

 

مهارت های بدنی

دانش آموز بتواند نماد صفر (o) را در فضا با دست ترسیم کند .

دانش آموز بدون کمک از دیگران اعداد 5-4-3-2-1رابادست روی کاغذ ویا دفترخود بنویسد.

نگرش

در  کلاس فعال بوده و با علاقمندی موضوع را دنبال کند .

 به عدد صفرنیز همانند سایر اعداد درنظر گیرد.

ابزار ووسایل

کیسه های مهر ه ها  ؛ کتاب درسی ؛ تصاویر ی از مجموعه ها یچندعضوی ‍مداد ، گچ ، 

ورود به کلاس

2دقیقه

ایجاد

انگیزه

معلم ابتدا با یک گلدان خالی وارد کلاس می شود واز دانش آموزان می خواهد که نفری یک گل بردارند . که اصولا دانش آموزان ازاین کارابرازعجزنموده، چرا که اصلاگلی درکارنیست تا ،بردارند

 

ارائه ی درس

15دقیقه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارائه ی درس

 

گام اول

 

 

 

گام دوم وسوم وچهارم

انتخاب موضوع:(در این مرحله توضیحاتی در باره ی نحوه ی بازی ووظایف افراد وگروه ها داده ورضایت وعلاقه ی آن هارا جهت شرکت دربازی را کسب می کنیم ودرباره ی ابعادموضوع توضیحاتی درباره ی نمایش می دهیم. )

تقسیم گروه ها وآماده سازی آنها:(دراین مرحله درباره ی نحوه یِ تعامل افراد گروه توضیحاتی می دهیم ویک جودوستانه تری ایجاد می نماییم وگروه یاگروه های نمایش را ترتیب می دهیم.)ولی از آنجا که دانش آموزان کلاس اولی بوده وامکان دارد از عهده ی اجرای نمایش برنیایند لذابرخی از گام ها ادغام شده وخود معلم دست به این کار می زند پس گام سوم که نوشتن  متن نمایش وگام چهارم لازم نیست.

 

 

 

 

 

گام پنجم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(اجرای نمایش توسط معلم باشرکت شاگردان در نمایش)معلم با مجسمه هایی که قبلا به تعدا د 5 خروس ، 4 گربه ، 3 اردک ، 2 بز و 1اسب آماده کرده است به دانش آموزان نشان میدهد،

 معلم:ابتدا باتوجه به تصاویر به پرسشهای من پاسخ دهید.

معلم : چند تا تصویر خروس می بینید؟

دانش آموز: 5 تا (یکی از دانش آموزان کلاس  که قبلاهماهنگی شده پنج بارصدای خروس یعنی قوقولی قوقومی کند.

یکی ازدانش آموزان:‌عدد 5 را برروی تخته ی کلاس می نویسد .

سپس به ترتیب تعداد گربه ها،اردک ها، بز ها و اسب را می پرسد و دانش آموزان ضمن گفتن پاسخ های مناسب صدای آن حیوانات درکلاس تقلید می شود تا محیطی کاملا مفرح ایجاد شود ودانش آموز منشی اعداد مربوطه  می نویسد تا اینکه معلم اسم حیوانی را بیان می کند  که در بین تصاویر نباشد  و اصرار می کند تا دانش آموز  کلمه ی هیچی رابه جای عدد مربوط به این حیوان را بگویندومعلم ضمن تاکید روی لفظ صفر به جای هیچی منشی را برای نوشتن نماد هیچی(صفر) ترغیب می کند  و از دانش آموزان دیگرنیز می خواهد که اگر کسی نماد صفر را بلد است  بنویسد در غیر این صورت معلم با جلب توجه دانش آموزان به شعر زیر آز آنها می خواهد تابه شکل نماد صفرتوجه نموده وآن   را درفضا ویا روی تخته کلاس ترسیم کنند .

معلم: ای بچه ی عزیزم بدون که صفر یه گردیست           یا همون خط بسته است

        یه گردی توخالی                                                 یه گردی کوچولو

که بعد از برداشت  درست دانش آموزان ازترسیم درست نماد صفر  آنها را ترغیب و تشویق نموده ودر غیر این صورت خودمعلم اقدام به معرفی نماد درست صفر

 می پردازد .

گام ششم

 ارزیابی نقش فراگیران وسهم آن ها دربازی ازجانب معلم

گام هفتم

بچه ها بعد از این همیشه هیچی را صفر می گوئیم و آن را به این شکل می نویسیم (0)

ارزشیابی تکوینی

2دقیقه

 

این ارزشیابی در گام دوم آمده است

 

 

ارزشیابی پایانی

3دقیقه

دانش آموزان تمرین های مربوط به کتاب ر ا به صورت انفرادی با نظارت معلم انجام دهند . سپس معلم چک لیست رفتاری دانش آموزان را با توجه به فعالیت های انها تکمیل می کند

 

ارائه ی تکلیف خلاقانه

3دقیقه

دانش آموزان با استفاده از وسایلی چون (سیم مفتولی، خمیر بازی، گل و...) نماد صفر را درست کنند .

با توجه به اشیای پیرامون خود تصویر آنهایی را که به شکل نماد صفر هستند  نقاشی کند .