سوره ی انفال

عنوان : سوره ی انفال                    مقطع : پایه ی پنجم دبستان

زمان پیش بینی شده :45 دقیقه             محل تدریس : کلاس درس

تعداد فراگیران : 12نفر                   نوع ارزشیابی : گروهی

روش تدریس :  طرح کارایی تیم

 

هدف نویسی :

اهداف کلی : آموزش قرآن

هدف جزیی :

1 ) هریک از دانش آموزان سوره ی انفال را بخوانند . (مهارتی)

2 ) هریک از دانش آموزان آیات قرآنی را از روی قرآن کامل و بصورت ساده و روان یا قرائت بخوانند .(مهارتی)

3 ) تمایل دانش آموزان به همکاری و مشارکت با دوستان در گروه (عاطفی)

4 ) در مورد تصاویر بخش پیام قرآنی و خواندن کامل از روی قرآن کریم بتواند مطالبی را شرح دهد .

 

وسایل مورد نیاز :

دانش آموزان - کتاب درسی – تابلو-  ضبط صوت - نوار کاست یا نرم افزار آموزشی –

 

رفتار ورودی :

الف : برقراری ارتباط :

دانش آموزان عزیز! سلام ! حالتون چطوره ؟

امیدوارم امسال هم با توکل به خداو با تلاش بیشترقرآن کریم را بهتر بیاموزیدو یاد داشته باشید خواندن روزانه ی قرآن کریم ، کلید اصلی انس شما با قرآن است .

 

ب ) ارزشیابی تشخیصی :

پیام قرآنی جلسه ی قبل رو یاد گرفتید،مفهوم آن رابه زبان ساده بیان کنید .

 

ج ) ارزیابی ورودی _ پرسش آغازین :

قبل از شروع قرآن و هرکاری چه کسی را یاد میکنیم ؟

 

د ) دیدن تکالیف :

تکالیف انس با قرآن در خانه جلسه ی قبل را انجام دادید؟ آماده کنید تا ببینم و نمره بذارم .

ه ) حضور و غیاب :

بچه های خوبم غایب داریم ؟ کیا غایبند ؟

 

راهبرد ایجاد انگیزه :

بچه ها جونم دوست داریدکه بتونید از روی قرآن کامل هم بخونید،باصوت زیبا ؟ امروز ما قصد داریم تا از روی قرآن کامل با هم بخونیم .

 

گام اول :

در این جلسه که تحت عنوان خواندن کامل از روی قرآن میباشد به منظور آشنایی هرچه بیشترفراگیران باقرآن کامل معلم ، تعدادی قرآن کریم را از دفتر مدرسه به کلاس آورده تا فراگیران تلاوت نمایند ، بدین صورت که حداقل هرمیز یک جلد قرآن در اختیار داشته باشد و آموزگار یک صفحه از مصحف شریف را تصادفی  انتخاب کرده  و مدت زمانی را تعیین میکند و فرصت میدهدتا دانش آموزان هرمیز آیات صفحه را برای یکدیگر در وقت تعین شده بخوانند .

 

گام دوم :

پس از اتمام وقت معین هر دانش آموز یک سطر با صدای بلند میخوان و یابا توجه به زمان کلاس چند نفر از دانش آموزان به طور داوطلبانه هریک یک سطر از آن صفحه را باصدای بلند قرائت نموده و بقیه با نشانگرخط  میبرند  ومعلم نیز بر این قرائت نظارت دقیق دارد و حدالامکان با صوت زیبا بخواند و معلم نمره ای تشویقی برای این منظور در نظر میگیرد .

 

 

گام سوم :

همچنین در این بخش تصاویری از فراگیران و دانش آموزان مسلمان در کشورهای مسلمان (نیجریه و کنیا ) که در حال فراگیری قرآن کریم هستند نمایش داده شده که معلم توضیحاتی را در این رابطه برای دانش آموزان کلاس ارئه میدهد .

 

گام چهارم :

پیام قرآنی :

در این بخش معلم از بچه ها میخواهد تا گروههای سه نفره تشکیل داده و پس از خواندن آیه و ترجمه ی آن با توجه به تصاویر این بخش درباره ی معنا و مفهموم آن با یکدیگر مشورت نموده و سپس نظر خود را درباره ی پیام قرآنی و مصادیق کاربردی آن در زندگی روز مره ی خود و در کلاس برای دوستان بیان نمایند.

از دانش آموزان بخواهید تا عبارت پیام قرآنی را در آیات قرآنی درس بیابندو از روی آن بخوانند.

 

ارائه ی تکالیف :

1 ) آیات تمرین شده در کلاس را از روی قرآن کامل با وضو برای اعضای خانواده بخوانید .

2 ) در جلسات قرآنی مساجد هم شرکت کنین .

ارزیابی پایانی :

انتظارمیرود دانش آموزکلاس پنجم ابتدایی درپایان این درس بتواند :

1 ) قرآن کریم را شمرده از روی مصحف بخوانند. 2 ) عبارت پیام قرآنی و ترجمه آن را از روی کتاب بخوانندو بتوانند مفهوآن را به زبان ساده توضیح دهند یابرخی مصادیق آن را بیان کنند.