قرآن دوم- اسراف نکنید

موضوع : آموزش قرآن کریم              مقطع: ابتدایی              پایه : دوم                          محل تدریس : کلاس

زمان پیش بینی شده : 40 دقیقه     روش تدریس : فعال          نوع ارزشیابی : شفاهی       تعداد فراگیران : 20 نفر

-      هدف کلی : آموزش قرآن کریم

-      هدف جزئی : آموزش پیام قرآنی «بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید » .

-      هدف رفتاری:دانش آموزان بتوانند 4 مورد از کارهایی که جزء صرفه جویی به حساب می آید را نام ببرند.

-      حیطه شناختی:دانش آموزان درک کنند که در مصرف کردن چه حدی صرفه جویی محسوب می شود .

-      حیطه روانی و حرکتی : دانش آموزان چه کارهایی را درمدرسه انجام دهند که از اسراف جلوگیری شود(3مورد )

-      حیطه عاطفی : صرفه جویی کم مصرف کردن نیست درست مصرف کردن است .

وسایل موردنیاز : کتاب- ضبط صوت کیسه ای با مهره های رنگی جهت گروهبندی نقاشی هایی از اسراف و صرفه جویی .

-         رفتار ورودی : معلم با مهربانی وسلام وارد کلاس می شود و با نام و یاد خدا درس و کلاس را شروع می کند بعد از آن به حضور و غیاب و دیدن تکالیف دانش آموزان می پردازد و اگر نقصی در کار باشد به اصلاح آن می پردازد .

-         ارزشیابی تشخیصی : معلم قبل از ارائه درس جدید از دانش آموزان سوالاتی از درس گذشته ی می پرسد تا از  یادگیری دانش آموزان اطمینان حاصل کند و دانش آموزان را برای ارائه درس جدید آماده کند .

-         گروه بندی کلاس : معلم کیسه ای که در آن مهره های رنگی وجود دارد را مقابل دانش آموزان قرار می دهد تا از داخل آن یک مهره بردارند به از اینکه این کار را با همه ی دانش آموزان انجام شد معلم ازدانش آموزان می خواهد تا مهره هایی که هم رنگ هستند کنار هم بنشیند و یا یکدیگر یک گروه را تشکیل دهند تا کلاس را به  4 گروه 5 نفره تقسیم شود .

-         ایجاد انگیزه : بچه ها امروز یک شعری برای شما آماده کردم و از شما می خواهم که به این شعر توجه کنید که بعد از تمام شدنش با همدیگر در مورد آن بحث کنیم .

-         (شعر):  توی ده شلمرود حسنی بازم تنها بود / ده که نگو شهر بگو نمونه توی دهر بگو / یه شهر پر از اشتباه شلوغ و پلوغ واه واه واه / از آب بگیر تا برق  و گاز  از تلفن که هست زیاد / بود ولی تو شلمرود و مصرفش اشتباه بود/ حسنی روی سه پایه نشسته بود تو سایه / حسنی جونم میای پیشم ؟ نه نمیام نه نمیام / می خوای با هم بازی کنیم ؟ نه نمی خوام نه نمی خوام / دید نوه های کد خدا تو ماشین با سر و صدا / آی بچه ها کجا کجا / آی بچه ها کجا کجا / می ریم توی خیابونا دور بزنیم با کدخدا / دوستای خوب و نازنین چقد آخه دور می زنین / ماشینتون سو خت می خواد مصرف سوخت میشه زیاد / خبر ندارید شماها ؟ نه که نداریم چرا ندارین ؟ / چون بابامون ما رو دوست داره / کاری به این چیزا کارنداره / مادر اومد تو ایوون شیلنگ آورد تو میدون / کمک می خوای مامان جون ؟ طی بکشم براتون / نه جونم چرا نه مامان ؟ میتونم / چون باید تو ایوون آب بریزم فراوون / اینطوری زود و آسون / تمیز میشه پسر جون حالا چی میگی ؟ / هر چی که هست با اشتباه هدر میدید واه واه واه / شب شد و چراغا روشن شدن اتاقا / تو خونه ها تو کوچه ها نه یکی نه دو تا هزار تا / آهای آهای همسایه ها این اشتباهه به خدا / به حرف من گوش بکنید / لامپا رو خاموش بکنید / همسایه ها با غر غر بهش گفتند همینطور / با قبض برق سر ماه پولشو می دیم واه واه واه / حسنی با چشم گریون نشست توی خیابون / دید بچه های ناز نازی سرگرم شدن با آب بازی / حسنی میای بازی کنیم ؟ نه که نمیام / چرا نمیای ؟ چون آب یه هو تموم میشه / حیف داره حروم میشه / اسراف همیشه اشتباست / آب واسه همه ی ماست / آی حسنی آی حسنی عجیب و غریب حرف می زنی  / هر چی که هست با اشتباه هدر میدید واه واه واه / حسنی دوید پیش باباش تا بگه از درد و دلاش / یادته بابا کثیف بودم فراری از آبادی بودم / حالا که شدی یه دسته گل تر و تمیز و تپل و مپل / سوال شما هم اشتباست فبول ندارید که خطاست / هر چیزی که حروم میشه بالاخره تموم میشه / مصرف بی خد و حساب نمی مونه که بی جواب / یه روز گذشت دو روز گذشت یه هفته و یه ماه گذشت / همهمه ی همسایه ها یه روز پیچید تو کوچه ها / با قطه برق و آب  و گاز زندگی شد پر از عذاب / نگفتم اسراف اشتباست کفران نعمت خداست / حالا چی میگید ؟ هر چی که بود با اشتباه هدر دادیم واه واه واه / اهالی شلمرود ادب شدن خیلی زود ./ حسنی قصه ما دیگه تک و تنها نبود .

-        ارائه درس :

گام اول : بچه ها به نظر شما چرا حسنی شعر ما از رفتار مردم شهرش و حتی مادرش ناراحت شد ؟ مگر آنها چه کار می کردند ؟ چطور شد مردم شهر پی به اشتباهشون بردند ؟ به گروهها سه دقیقه فرصت می دهم تا جواب سوالات را ÷یدا کنند بعد از ÷ایان زمان ارائه شده معلم از هر گروه می خواهد تا پاسخ خود را بگویند و این فرصت را باید برای همه ی 4 گروه فراهم کند . معلم به تکمیل و تصحیح گفته های دانش آموزان می پردازد تا جایی که یادگیری و گفته های دانش آموزان را به چند نکته مهم بکشاند :

1.      معنی اسراف برای دانش آموزان روشن شود .

2.      اگر در مصرف چیزی زیاده روی کنیم باعث تمام شدن آن می شود .

3.      اسراف کردن گناه دارد .

گام دوم :معلم از دانش آموزان می خواهد که کتاب خود را باز کنند و به تصاویر کتاب توجه کنند معلم از دانش آموزان می خواهد که با همراهی و مشورت اعضای گروه خود هر چه در مورد تصاویر می فهمند را با مشورت اعضای گروه سپس بعد از 3 دقیقه برای بقیه دوستان خود بگویند بعد از شنسیدن نظرات دانش آموزان در رابطه با تصاویر کتاب آنه را تشویق کند در این مرحله معلم به این نکته متذکر می شود که اسراف کردن ممکن است در موارد مختلفی باشد و هم چنین درباره ی اهمیت صرفه جویی صحبت کند و به دانش آموزان بگوید که خدا نیز از اسراف کردن ناراحت می شود و جز گناهان محسوب می شود و خدا در سخنانش می فرماید که بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید یعنی از هر چیزی که می خواهید استفاده کنید ولی زیاده روی نکنید . حالا یک بار همه با هم با صدای بلند این پیام قرآنی را بخوانیم در این مرحله معلم معنی کلمات پیام قرآنی را به دانش آموزان می گوید .

گام سوم : معلم : من نقاشی هایی را روی تخته می چسبانم آنهایی که اسراف را نشان می دهد بگویید واه واه واه و آنهایی که صرفه جویی را نشان می دهد بگویید به به به . این مرحله بهترین مرحله برای تشخیص میزان یادگیری دانش آموزان است که در صورت نیاز به رفع اشکال بپردازیم .

-         ارزشیابی تکوینی : مروری دوباره درباره ی درس و پیام قرآنی و پرسیدن سوالاتی از دانش آموزان .

-        ارزشیابی پایانی :

1.      دانش آموزان کارهایی را که جزء صرفه جویی به حساب می آید را نام ببرید (4 مورد
)

2.      تا چه حدی مصرف کردن اسراف و تا چه حدی صرفه جویی محسوب می شود را توضیح دهند .

3.      دانش آموزان کارهایی که می توانند در مدرسه انجام دهند تا از اسراف جلوگیری شود را نام ببرند (4مورد )

4.      تفاوت بین اسراف  و صرفه جویی را توضیح دهند .

-         ارائه تکلیف خلاقانه : دانش آموزان براید جلسه بعد وسط صفحه ی نقاشی را خط بکشند و آنرا به دو قسمت تقسیم کنند و در یک قسمت نقاشی درباره ی صرفه جویی و در قسمت دیگر درباره ی اسراف بکشند .