رفتن به مهمانی ( تم 5 )-ریاضی 1

به نام خدا

طرح درس روزانه

موضوع : رفتن به مهمانی ( تم 5 )       محل تدریس : سالن اجتماعات دانشگاه پیام نور

روش تدریس : کلاژ ، داستان سازی توسط دانش آموزان مشارکتی دانش آموزان محوری ( روش گفتاری )

مقطع :پایه اول دبستان                       مدت تدریس : 20 دقیقه

تعداد فراگیران : 6 نفر                     نوع ارزشیابی : پرسش و پاسخ

نام و نام خانوادگی مدرس :


اهداف کلی :

·        برخورد مناسب با میهمان ها

·        رفتار درست با میهمان ها

اهداف جزئی :

·        استقبال و پذیرایی و بدرقه کردن میهمانها

·        دعوت کردن شام

·        آداب میهمان داری

·        رعایت ادب کودکان درمیهمانی

·        امانت دادن اسباب بازی و همبازی کودکان با یکدیگر

·        شمارش و آدرس دادن افراد میهمانی و اشیاء

·        یادآوری آداب سله رحم در دین ما آداب دید و بازدید وجود دارد

اهداف رفتاری

·        دانش آموز باید بتواند 2 مورد از آداب رفتن به میهمانی را بیان کند ( شناختی )

·        دانش آموز باید بتواند حداقل 2 مورد از آداب پذیرائی و یا نحوه پذیرائی کردن را بیان کند (شناختی)

·        دانش آموز باید بتواند 1 مورد از آداب بازی و رفتار با همسالان خود در میهمانی را بیان کند (شناختی)

·        دانش آموز باید بتواندافراد و اشیاء درون عکس را با مفاهیم آموزش دیده آدرس دهد (شناختی)

·        نسبت به میهمانی رفتن و پذیرائی از میهمان علاقه نشان دهد ( عاطفی )

·        خانواده را به دودسته 5 تایی دسته بندی کند ( مهارتی )

·        برای قالی طرح بکشد ( مهارتی )

 

مفاهیم : بالا، پائین ، روی ، بالا ، ردیف ، راست ، چپ ، قبل ، بعد ، اول تادهم ، عقب ، جلد ، اشکال هندسی ساده

ارزشیابی ورودی :

1-   دیدن تکالیف جلسه قبل

2-   کشیدن چند تصویرو پرسیدن تعداد آنها

مدل و فضای کلاس : سنتی ، به دلیل اوایل سال تحصیلی از گروه بندی استفاده نمی شود.

وسایل کمک آموزشی : کتاب ، تصویر بزرگ شده ( کلاژه ) ، دانش آموزان و ماژیک و تخته

ایجاد انگیزه : تصویربزرگ شده و با کلاژه تهیه شده را روی تخته نصب می کنیم .

 

ارائه درس :

معلم بعداز احوال پرسی و حضور و غیاب و آرزوی سلامتی درس را آغاز می کند.

کار با لوحه ها بیشتر به صورت شفاهی و پرسش و پاسخ می باشد و از بچه ها خواسته می شود به کتابهای خود نگاه کنند و بگویند درتصویر چه چیزهایی می بیند و معلم بچه ها را به تصویر روی تخته جلب می کند و از بچه ها می خواهد تا داستانی برای این تصاویر بسازنند و ازیکی از بچه ها می خواهد که جلدی تخته بیاید و از روی تصویر بزرگ شده برای دوستان خود داستان را تعریف کند و بعد از تعریف هرداستانی چه خوب و چه عالی از بقیه شاگردان می خواد دوست خود را تشویق کنند و معلم می تواند درنهایت به تکمیل داستان شاگرد بپردازد .

درگام بعدی معلم از شاگردان سوالهایی می پرسد و از شاگردان انتظار می رود با حالت ردیف و چپ و راست موقعیت یا فرد سوال شده را بیان کنند . مثلا خانم همسایه روی کدام مبل نشسته مادر خانواده چند چای درسینی دراد ؟ تلویزیون درکجای تصویراست ؟

ساعت کجاست ؟ چند پسر مشغول بازی هستند؟ چند بشقاب وجود دارد آیا به تعداد میهمانهاست ؟ چند دختر و چند پسر در تصویر وجود دارند ؟ ( معلم که تعداد دخترها را بادست راست و تعداد پسرها را با دست چپ نشان داده و سپس انگشتان را به یک دست منتقل می کند) توجه به تناظر صندلی و مبل ها به تعداد میهمانها ؛ آدرس دادن وسایل درون کتابخانه ؛ اشاره به اشکال هندسی ساده .

گام بعدی : اعضای خانواده و بقیه اشیا که با آهن ربا برروی تخته نصب شده قابل جابجایی می باشند پس معلم از یکی از بچه ها می خواهد اعضای هر خانواده را درکنار هم قراردهد و دسته 5 تایی درست کند.

از دانش آموز دیگری خواسته می شود که صندلی ها را به دودسته 5 تایی دسته بندی کند

گام بعدی : طرح یک معمابا توجه به تمرین قبلی کتاب قراردادن چهارچوب کتابخانه درقسمتی از تخته معلم از بچه ها می پرسد دراین تصویر                     چند مربع وجوددارد که این کار مروری برمطالب قبلی نیز می باشد.

گام بعدی :

معلم با ماژیک دورمیز یک قالی میکشدبه بچه ها نشان می دهد که می توان برای قالی با اشکال هندسی ساده طرح کشید وبه عنوان تکلیف خلاقانه از بچه ها می خواهد برای قالی تصویرکتاب فرد برای جلسه بعد طرحی بکشند.

دراین لوحه :

هدف شمردن اشیاء نیست بلکه به یکباره عدد را گفتن توسط بچه ها رسیدن به نتیجه مطلوب است .

ارزشیابی پایانی :

پسرها درکجای تصویر هستند؟

شال گردن پدر درکجای تصویراست ؟

چند دختر درتصویر هستند؟

ارائه تکلیف: پیدا کردن 2 مورد از عدم صرفه جویی درتصویر را به کمک اولیاء خود پیدا کنند ( برای جلسه بعد)