آشنایی با تغییرات مواد

 

موضوع : :آشنایی با تغییرات مواد

مقطع :پایه 5دبستان                       مدت تدریس : 20 دقیقه

تعداد فراگیران : 6 نفر                     نوع ارزشیابی : پرسش و پاسخ

نام و نام خانوادگی مدرس :  

  رئوس مطلب:

1- مواد تغییر می کنند

2- تغییرات مواد همیشه به یک صورت نیست

3- در بعضی از تغییرات خواص مواد تغییرو در بعضی خواص مواد تغییرنمی کنند

4- تغییرات مواد فیزیکی یا شیمیایی هستند

اهداف جزئِی:

1- با جمع آوری اطلاعات به برخی از خاصیت های مواد پی ببرند

2- با مشاهده ی تغییرات مواد ویژگی های آنها را تعیین کنند

3- با ویژگی های تغییر فیزیکی آشنا شوند

4- با ویژگی های تغییر شیمیایی آشنا شوند

   اهداف رفتاری :

در پایان درس از دانش آموزان انتظار می رود  :

1-  به مطالعه ی تغییرات مواد علاقه مند شوند

2- با مقایسه ی خاصیت های یک ماده قبل و بعد از یک نوع تغییر با ویژگی های این تغییر آشنا شوند

3-با انجام فعالیت های مختلف مواردی را که در آن خواص ماده حفظ می شود و  مواردی را که در آن ماده خواص خود را از دست می دهد تجربه کند

4-  بتوانند تغییرات فیزیکی و شیمیایی را تعریف کنند و برای آنها مثال بزنند

روش تدریس :

بحث گروهی - پرسش و پاسخ - آزمایشی -سخنرانی

رسانه های آموزشی:

ماژیک - تخته - کاغذ - شکر-  آب  - بشر- سرکه - جوش شیرین - بادکنک  - بطری -  چند تصویر از تغییرات در طبیعت و فضا

فعالیت های قبل از تدریس(3 دقیقه ):

سلام واحوال پرسی -  حضور و غیاب -توجه به حالات روحی و روانی دانش آموزان- آماده کردن جو کلاس برای شروع درس

تعیین رفتار ورودی:

1- دانش آموزان باید بتوانند مواد را تعریف کنند

2- دانش آموزان باید بتوانند چند ماده نام ببرند

3- دانش آموزان باید بتوانندمواد را از هم جدا کنند

ارزشیابی تشخیصی (3 دقیقه ):

1- آیا می دانید ماده چیست؟

2- آیا می توانید چند ماده نام ببرید؟

3- آیا می توانید بگویید تغییریعنی چه؟

4- آیا جنس مواد مختلف با هم فرق دارند؟

5- آیا ممکن است ماده ای به ماده ای دیگر تبدیل شود؟

ایجاد انگیزه و آماده سازی(5 دقیقه ):

آیا تا به حال مادران خود را در حال پخت غذا دیده اید؟

آیا تا به حال توجه ککرده اید که چرا مواد اولیه ی غذا در پایان تغییرمی کنند؟

ارائه ی درس(25 دقیقه ):

1- ماده را تعریف می ککنیم .

2- با کمک دانش آموزان چند مثال برای ماده می زنیم.

3-چند جمله که کلمه ی (تغییر) در آنها به کار رفته باشد مثال می زنیم.

4- می پرسیم تغییریعنی چه ؟

5- آیا میتوانید با (تغییر) جمله بسازید؟

6- شکل کتاب را به آنها نشان می دهیم و در مورد آن سووال می پرسیم .

7- از دانش آموزان می خواهیم جدول روبه رو را در دفتر هایشان رسم وآن را کامل کنند:

 

آنچه در مورد تغییر می دانم

 

آنچه در مورد تغییردوست دارم بدانم

 

آنچه در مورد تغییرباید بدانم

8- مشاهده کنید را بخوانند و انجام دهندو ما آن را توضیح دهیم.

9- مشاهده کنید دوم را نیز بخوانند و انجام دهند و  ما آن را توضیح دهیم.

10- چند تغییر شیمیایی و فیزیکی را مثال بزنندو ما جدولی می کشیم و مثالها را در آن می نویسیم و هر دو تغییر را توضیح می دهیم .

11- از دانش آموزان می خواهیم با تغییر فیزیکی و شیمیایی جمله بسازند.

12- انجام فعالیت فکر کنید به صورت گروهی

13- رسم جدول نتیجه گیری و تکمیل آن

14- انجام آزمایش ها توسط دانش آموزان و نتیجه گیری از آنها

نکته:

ارزشیابی تکوینی در حین تدریس با پرسیدن سوالاتی از دانش آموزان انجام می گیرد

جمعبندی کلی(5 دقیقه ) :

درس را با کمک دانش آموزان به صورت خلاصه جمع بندی می کنیم

تعیین تکلیف (3 دقیقه ):

انجام فعالیت جمع آوری اطلاعت در خانه و گزارش به کلاس

نوشتن چند تغییر فیزیکی و شیمیایی در محیط اطراف

وقت آزاد (2 دقیقه ) :

رفع اشکالات احتمالی دانش آموزان