آموزش اشکال هندسی- اول

بسمه تعالی

عنوان : اشکال هندسی                                                                         مدرس : آقا/خانم ...........................

درس : ریاضی                                                                                                     زمان : 25 دقیقه

پایه : اول                                                                                                            تعداد فراگیر : 20 نفر

روش تدریس : دریافت مفهوم

 

هدف و حیطه ها :

هدف کلی : آموزش اشکال هندسی  (دایره مربع مثلث)

هدف جزئی :

1-    آشنایی با نام اشکال هندسی  

2-    آشنایی با کاربرد شکل های هندسی

3-    درک و ارتباط بین شماره گذاری نقطه ها در یک شکل هندسی

هدف رفتاری :

1.      اشکال هندسی را به نام در کلاس درس بیان کنند . (کلامی)

2.      در فعالیت گروهی حس همکاری و نیز به بهداشت کلاس توجهی خاص دارند . (نگرشی)

3.      در بین اشکال هندسی شکل مثلث را تشخیص دهند . (مهارت ذهنی)

4.      در زنگ نقاشی بتوانند اشکال هندسی ( مربع ، مثلث ، دایره) ترسیم کنند و رنگ آمیزی نمایند . (مهارتی)

5.      اشکال هندسی را با خمیر بازی درست کنند . (مهارتی)

وسایل مورد نیاز : تخته سیاه خمیر بازی جدول تهیه شده و مدل کلاس به شکل U و تشکیل گروه های 4 نفری دفترچه ثبت فعالیت های گروهی کارت امتیاز با شکل و عناوین جذاب

ارزشیابی ورودی :

معلم ابتدا با ایجاد انگیزه داستانی را به شرح زیر برای فراگیران ارائه می دهد :

داستان درخت سیب

یکی بود یکی نبود یک باغ میوه ای بود که خیلی سر سبز و با طراوت بود و درختان میوه فراوانی داشت . روزی درخت سیب به باغبان گفت : که به نظر تو بهترین درخت که میوه دارد کدام است ؟ باغبان گفت : همه ی درختان زیبا هستند ولی درخت سیب ناراحت شد و گفت من از همه بهتر و زیبا ترم چون میوه های من (سیب) به شکل (گرد) دایره هستند . و خیلی شکل زیباتری نسبت به گلابی که شکم بزرگی دارد می باشم . باغبان گفت : تنها تو میوه های گردی نداری . بلکه درخت گیلاس و آلبالو و شلیل و درختان زیاد دیگری می شناسم که گرد هستند و میوه های آنها به شکل دایره هستند .

درخت سیب خندید و گفت راست می گویی آنها هم میوه هایشان به شکل دایره است ، بعد باغبان گفت کوهی را که در دور دست است می بینی ؟ درخت سیب گفت بله . گفت خوب نگاه کن ببین شکلش چیست ؟ گفت به شکل دایره نیست . باغبان گفت درست است به شکل مثلث است و بدن مترسگ را خوب نگاه کن شکل چیست ؟ گفت نمی دانم ، باغبان جواب داد به شکل مربع می باشد . درخت سیب با لبخند گفت : پس امروز من یاد گرفتم که فقط شکل دایره وجود ندارد . بلکه شکل های مربع و مثلث هم وجود دارند .

1.      میوه هایی که به شکل دایره (گرد) هستند را نام ببرید : سیب ، انار و شلیل

2.      از دور ، کوه به چه شکلی است ؟ مثلث

3.      یک کلبه در جنگل به چه شکلی است ؟ مربع

ارائه درس :

گام اول : بعد از ایجاد انگیزه ، شکل های دایره مثلث مربع را که در اندازه ها و رنگ های مختلف با مقوا درست کرده ایم را به گروه ها می دهیم . بعد از هر گروه می خواهیم که با این مقواها ، شکل های مختلف بسازند . بعضی گروه ها شکل هایی مانند آدمک                  یا شکل بستنی                          درست کرده اند .

 

 

که بعد از تشویق گروه ها حالا می خواهیم که اسم هر شکل را آموزش دهیم . کارت دایره را برمی داریم و به بچه ها نشان می دهیم دانش آموزان ممکن است جواب دهند که این شکل گردی است که در جواب می گوییم در ریاضی هر شکل اسمی دارد و نام این شکل گردی نیست بلکه دایره است و از دانش آموزان می خواهیم که کارت دایره را بالا ببرند و چند بار تکرار کنند دایره . مربع و مثلث را همینطور آموزش می دهیم .

گام دوم : خمیر های بازی را در اختیار دانش آموزان قرار داده و می خواهیم که دایره ، مثلث و مربع را با خمیر درست کنند و با این اشکال شکل های مختلف بسازند مثل آدمک خانه و شکل های دیگر .

گام سوم : از دانش آموزان می خواهیم که خوب در کلاس دقت کنند و شکل های مربع را پیدا کنند . که تخته سیاه تخته پاک کن کمد میز اینها را دانش آموزان جواب می دهند .

ارزشیابی تکوینی :

از گروه ها می خواهیم که با انگشتان خود در هوا شکل های مربع دایره و مثلث را بکشند و نام آنها ار تکرار کنند .

ارزشیابی پایانی :

شکل دایره و مربع و مثلث را با خمیر درست کنند .

هر گروه با مشورت هم شکل های مربع دایره و مثلث را روی ورقه بکشند .

ارائه تکالیف :

الف ) تکالیف تمرینی : تمرین صفحه 159 کتاب را حل کنند .

ب ) تکالیف خلاقانه: با رنگ گواش در منزل شکل دایره و مربع را بکشند .

ج ) در منزل نقاشی بکشند و از شکل های مربع و مثلث و دایره استفاده کرده باشند .