مفهوم ضرب- سوم

                                                           طرح درس شماره 4

 نام درس : ریاضیات پایه سوم                                                     تهیه کننده : الهام حسن آبادی

    موضوع درس : ضرب                                زمان 45َ                     تعداد دانش آموزان : 25 نفر

                                                       الگوی پیش سازمان دهنده

 

هدف کلی

1-آشنا شدن دانش آموزان با ضرب

 

هدف جزیی

1-دانش آموزان با عدد آشنا باشند

2-دانش آموزان جمع اعداد را بدانند

3-دانش آموزان رابطه جمع و ضرب را تشخیص دهند

 

هدف رفتاری

1-دانش آموزان برای ضرب مثال بزنند ( حیطه شناختی - درک و فهم )

2-دانش آموزان ضرب را روی محور نشان دهد ( حیطه شناختی- کاربر )

3-دانش آموزان ضرب را تمرین می کنند ( نگرشی - واکنش )

4-دانش آموزان ضرب اشکالات ضرب خود را رفع می کنند ( حیطه روانی حرکتی )

5-دانش آموزان ضرب را از جمع تمیز می دهد ( روانی حرکتی )

 

 

 

نکات کلیدی

مفهوم جمع - ضرب

 

 

ابزار وسایل

بسته هایی از نی - مهره - مداد - تخته - کتاب - درسی - گچ

 

ایجاد انگیزه

بچه ها در کلاس ما چند پنجره وجود دارد حالا در کل کلاس های مدرسه که 9 تا است چند تا پنجره است

 

برقراری ارتباط

سلام و احوال پرسی - حضور و غیاب دانش آموزان و دقت در وضع جسمی ، روحی و روانی آنها

 

الگوی تدریس

پیش سازمان دهنده

 

ارزشیابی تشخیصی

جهت اطمینان از یافتن دانسته های قبلی فراگیران سوالاتی مطرح می کند

معلم - زهره جان شما می توانی یک عدد بگویی من روی تخته بنویسم

دانش آموز - عدد 9 ( معلم عدد را روی تخته می نویسد )

معلم - فاطمه جان شما نیز یک عدد بگو

دانش آموز - عدد 7 ( معلم عدد 7 را جلوی عدد 9 می نویسد )

معلم - خوب سارا جان شما می توانید با استفاده از نماد هایی که قبلا با آن آشنا شده اید نماد بین 7 و 9 بگذاری و پاسخ آن را برایمان بنویسی 16 = 9 + 7

معلم - دوستانتان را که خیلی خوب همکاری کردند تشویق کنید

 

 

ارائه مطلب

در همین زمان در باز می شود و مهسا ، مینا و زهرا در حالی که هر کدام یک دسته گل بسیار زیبا در دست دارند وارد می شوند و سلام می کنند دانش آموزان هیجان زده در جستجوی این هستند که این گل ها برای چیست؟

 

معلم - خوب بچه ها به نظر شما این گل هایی که دوستانتان به کلاس آورده اند چیست

در حالی که دانش آموزان به فکر فرو رفته اند ( معلم می گوید در آخر درس علت را برایتان خواهم گفت ) فعلاً اجازه دهید از این دسته های گل برای درسمان استفاده کنیم

معلم - مهسا جان شما تعداد شاخه های گل در دستت را بشمار و روی تخته بنویس ( مهسا عدد 7 شاخه گل را روی تخته می نویسد )

معلم - مینای عزیزم شما هم همینطور - تعداد شاخه های گل در دستت را شمرده و روی تخته بنویس ( مینا عدد 7 را کنار عدد قبلی با فاصله می نویسد )

معلم - خوب زهرا جان خودت می توانی تعداد گل های نوشته شده روی تخته را روی هم بگذاری و حساب کنی - ببینم که چه تعداد گل خریداری کرده اید

دانش آموز 21 = 7 + 7 + 7 را روی تخته انجام می دهد

معلم - دوستانتان را که تا این مرحله زحمت و به من کمک کردن تشویق کنید

معلم - خوب بچه ها در اینجا چند تا 7 داریم

دانش آموزان - سه تا هفت تا

معلم - به نظر شما ما می توانیم از راه دیگری استفاده کنیم که عدد 7 کمتر تکرار شود ما سریع تر به پاسخ برسیم

دانش آموز - خانم ما میتوانیم سه دسته گل را در تعداد آن که هفت تا است را اینطوری بگوییم سه تا هفت تا

معلم - بسیار عالی نازنین درست گفت بچه ها ما برای اینکه از تکرار عدد 7 جلوگیری کنیم به جز جمع کردن این اعداد می توانیم سه دسته گل را در عدد هفت ضرب کنیم پس سه هفت تا می شود 21 که آن را بصورت

 ( 21 = 7 × 3 ) می نویسیم

این که یک تساوی ضرب است که آنرا اینطور هم می خوانیم 3 ضرب در 7 مساوی است با 21 که 21 حاصل ضرب 3 در 7 و ( × ) را نماد ضرب گویند

 

ارزشیابی پایانی

 

 

خلاصه کردن درس با استفاده از نوشته های روی تابلو و توضیحات معلم و دادن چند نمونه ضرب به دانش آموزان به طور مثال

= 5 × 2

= 3 × 5

= 6 × 4

 

ارائه تکلیف

 

 

تکلیف تمرینی

تمرین های صفحه 40 و 41 را در منزل در دفتر حل نمایید

 

 

 

تکلیف خلاقیتی

چند نمونه ضرب را که در منزل و در روند روزمره به کار می برند یادداشت کنید و بنویسید