اعداد زوج و فرد

بسمه تعالی

طرح درس روزانه

 

ریاضی پایه دوم

 

موضوع : زوج و فرد اعداد

 

نام استاد : جناب آقای پور شیخ

 

سال تحصیلی 89 88

 

 

نام طراح : عبدالرسول جعفری

      مدت : 20 دقیقه

 

 

 

مشخصات کلی :

نام درس : ریاضی             موضوع : ضرب اعداد یک رقمی         کلاس دوم

مدت : 20 دقیقه     تعداد 20 نفر        مکان : مدرسه بلال حبشی    

نام طراح : عبدالرسول جعفری

 

اهداف کلی :

آشنا کردن دانش آموزان با اعداد زوج و فرد .

اهداف جزئی :

1 اعداد زوج را تشخیص می دهد .

2 اعداد فرد را تشخیص می دهد .

3 برای اعداد زود جند مثال می زند .

4 اعداد زوج و فرد را دسته بندی می کند .

نگرش :

1 نسبت به یادگیری ریاضی علاقه نشان می دهد .

2 نسبت به تشخیص اعداد زوج و فرد تمایل نشان می دهد .

3 به سئوالات مطرح شده در مورد زوج و فرد فعالانه پاسخ می دهد .

4 بهترین روش را برای تشخیص اعداد زوج از فرد ارائه می دهد .

مهارتها :

دانش آموز به راحتی اعداد فرد از از بین تعداد اعداد تشخیص می دهند .

دانش آموز با دقت نمایش مربوط به درس را انجام می دهد .

دانش آموز با دقت و هوشیاری برای تشخیص اعداد زوج و فرد در محیط اطراف خود تلاش  می کند .

حیطه شناسی :

فراگیران باید بتوانند تعداد اعداد زوج یک رقمی را نام ببرند .

فراگیران باید بتوانند تعداد اعداد فرد یک رقمی را نام ببرند .

فراگیران باید بتوانند به راحتی اعداد زوج و فرد را تحلیل کنند .

عاطفی :

دانش آموزان برای کار گروهی علاقه نشان می دهند .

دانش آموزان دوست دارند با کمک هم اشکال مربوط به زوج و فرد را مشخص کنند .

روان حرکتی :

فراگیران باید در اجرای نمایش با گروه همکاری داشته باشند .

فراگیران باید به طور نمایشی در نشان دادن اعداد زوج و فرد همکاری لازم را نشان دهند .

فراگیران باید در جدا کردن اعداد زوج و فرد همکاری لازم را نشان دهند .

روش یاد دهی و یادگیری :

تفکر استقراری مشارکتی نمایش خلاق درک مفاهیم .

رفتار ورودی :

دانش آموزان ترتیب اعداد را می دانند و می توانند یکی یکی بشمارند . اما نمی دانند که بعضی از این اعداد زوج و فرد است .

ارزشیابی تشخیصی :

1 ایا برای این اعداد می توانیم ترتیبی به شکل دیگر بنویسیم ؟

2 آیا می توان برای این اعداد دسته ای جدید درست کنیم ؟

3 آیا می توانیم برای این دسته ها نام جدیدی درست کنیم ؟

وسایل آموزشی :

کتاب تصاویر تخته کلاس تصاویر دوتایی و سه تایی مداد گچ تخته پاک کن .

فعالیتهای قبل از تدریس :

بعد از سلام و احوال پرسی بین دانش آموزان با معلم و معلم با آنها ، حضور و غیاب کردن و دیدن تکالیف .

مراحل ایجاد انگیزه :

تعدادی جایزه همراه خود به کلاس می اوریم و در یک بسته قرار می دهیم و بعد از سرگروهها می خواهیم که تعدادی از جوایز را جدا کنند و بچه ها خیلی خوشحال هستند . زمزمه در کلاس می پیچد و کلاس شلوغ تر می شود .

یکی از دانش آموزان می پرسد این جایزه ها مال کیست ؟

و بعد یکی از آنها می گوید آیا می توانیم هر کدام از جوایز را که می خواهیم انتخاب کنیم .

آیا می توانیم دو تایی انتخاب کنیم ؟

معلم توضیح می دهد که بعضی دوتایی هستند و بعضی تکی . دوتایی مثل جوراب و تکی مثل تراش و بعد توضیحاتی داده می شود برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان .

ارائه درس

کام اول : برشماری و فهرست گیری .

تصاویری از ستاره برگ گل پروانه زنبور گنجشک و سیب را به دانش آموزان می دهیم و از بچه ها می خواهیم در گروه خود با دقت به تصاویر نگاه کنند .

داشن آموزان مشغول نگاه کردن به تصاویر .

گام دوم : گروه بندی .

بچه ها خوب نگاه کنید وفکر کنید بعضی از شکل ها در این تصاویر وجود دارند که می خواهند دوتا دوتا دست هم دیگر را بگیرند و با هم دوست شوند . حالا برای من مشخص کنید کدام یک می توانند دوتا دوتا دوست شوند و کدام یک نمی توانند . دانش آموزان در گروه خود شروع به فعالیت کرده و با جدا کردن تصاویری که می توانند دوتا دوتا جدا شوند با یکدیگر صحبت می کنند ، معلم با کنترل نظم به فعالیت بچه ها توجه می کند . ( 5 دقیقه )

گام سوم : عنوان دهی

مهم : گروه آبی چه تصاویری را دوتایی جدا کردید ؟

- دانش آموز : پروانه ها .

و معلم توضیحاتی را ارائه می دهد .

و معلم با سئوالاتی از دانش آموزان در مورد عدد زوج وفرد ، مفهوم را توضیح می دهد .

و بعد به رفع نقص می پردازد و اصلاح می کند .

ارزشیابی پایانی

شامل سوالاتی که محتوا تعیین شده است می باشد .

1 از صفر تا ده چند عدد فرد داریم .

2 کوچکترین عدد دو رقمی فرد است یا زوج ؟

3 دور عدد های فرد خط بکشید .

و سپس از دانش آموزان پرسیده می شود و با بازی از بچه ها می پرسد و می گوید :

شمارش اعداد فرد را بگویید و یا با گفتن آزاد دوباره ادامه می دهیم .

ارائه تکالیف

1 مهربانم عددهای زوج بین 39 تا 45 را بنویس .

2 دختر گلم عددهای فرد بین 30 تا 46 را بنویس .

3 حاصل جمع های فرد را به کلمه خرس و حاصل جمع های زوج را به کلمه عسل وصل کن .