توصیف مفهوم دایره

مقدمه:

تدریس و یادگیری و یاد دهی یک فرآیند دو جانبه است آموزگار یا تعلیم دهنده با احاطه کامل به موضوع و نظریه ها و ملزومات یاد دهی و یادگیری، شناخت کامل توانمندیهای دانش آموزان تدریس را انجام دهد در ضمن با ارائه روش های کاربردی و مورد استفاده در زندگی دانش آموز را به شناخت و انتخاب بهتر زیستن رهنمون کند.

اهداف کلی: شناخت دایره

هدف های رفتاری که دانش آموزان پس از اتمام درس بتواند.

1-    شعاع دایره را بکشند

2-    شعاع دایره را روی دایره نشان بدهند

3-    قطر دایره را روی دایره نشان بدهند.

4-    ارتباط دایره و شعاع (که قطر دایره در برابر شعاع است را بدانند)

5-    با توجه به اندازه شعاع داده شده یک دایره بکشند.

6-     با توجه به اندازه دایره داده شده یک دایره بکشد.

7-    با استفاده از پرگار بتواند دایره را با هم مقایسه کند.

هدف های جزئی:

1-    شناخت قطر

2-    شناخت شعاع

3-    شناخت ارتباط قطر با دایره

4-    مقایسه دو دایره با استفاده از پرگار

راهبردهای آموزشی:

کلاس به ستون نشسته ( سنتی) ولی گروه ها در کنار هم می باشند.

گروه بندی به صورت (تصادفی با توجه به عده ی کل آنها)

مکان آموزشی: تدریس در کلاس خواهد بد.

رسانه های آموزشی: پرگار- خط کش- کش یا نخ در صورت نبودن پرگار کتاب- گچ- ماژیک- گیره کاغذ- لیوان- دایره هایی با قطرهای مختلف مقوایی.

تکلیف شب:

دایره هایی با شعاعهای مختلف بکشید

دایره هایی با قطرهای مختلف بکشید.

برای دایره های داده شده پنج قطر بکشید.

برای دایره های داده شده پنج شعاع بکشید.

آماده سازی: جهت آماده سازی به دانش آموزان گفته شده که دایره هایی در منزل تمزن کرده و به مدرسه بیاورند و آموزگار نیز دایره های ساخته شده به مدرسه می آورد.

اسامی: اجسامی که به شکل دایره هستند را نوشته و با خود به مدرسه بیاورید قطر و شعاع اجسامی که به شکل دایره هستند و در منزل دارند را اندازه گرفته و در یک جدول بنویسید و خود بیاورید.

فعالیت های قبل از تدریس:

1-    حضور و غیاب و دعای شروع کلاس و موضوع اخلاقی

2-    ایجاد انگیزه: با دادن تکلیف شب قبل دانش آموزان دایره های رنگی توسط آموزگار عامل پرسش از طرف دانش آموزان خواهد بود.

3-    به بررسی تکالیف داده شده خواهم پرداخت و سوالاتی در مورد انجام آن تکلیف از دانش آموز پرسیده و نمرات مستحق دانش آموز و تشویقهایی که لازم است انجام می شود (به صورت گروهی).

4-     از دانش آموزان در مرحله بررسی تکلیف سوالاتی می شود و به عنوان ارزشیابی و بررسی می توان نام برد.

5-    ارزشیابی تشخیصی: دانش آموزان دایره را می شناسند+ قطر را می شناسند+ شعاع را می شناسند+ رابطه قطر و شعاع را می دانند- شعاع چند برابر قطر است-

فعالیت حین تدریس

ارائه مطلب: شکل هایی از دایره که با خود آورده ایم روی میز می گذاریم. دانش آموزی سوال می کند خانم شما هم دایره درست کرده اید؟

پاسخ : بله

دانش آموز دیگری می پرسد چرا دایره درست کرده اید.

آموزگار: بتوانم درس امروز را برای شما آسان کرده و شما خوب یاد بگیرید و سپس از دانش آموزان می خواهد روی یک دایره که در دفترشان کشیده اند از مرکز تالبه ی دایره یک خط راست بکشند و با استفاده از خط کش (پرسش و پاسخ) گروهی

گروهی که زودتر کشید مورد تشویق قرار می گیرد ( روش کلامی- بدنی حرکتی و منطقی)

گروهها پس از کشیدن شعاع حالا آموزگار می پرسد این خطی که کشیدید چه نام دارد؟ دانش آموزان به فکر فرو می روند یکی می گوید خانم خط- دیگری می گوید پاره خط، دیگری می گوید ضلع. آموزگار با راهنمایی آنان را به کلمه ی شعاع می رساند بدین صورت از دانش آموزان می خواهد که هر یک یکی از حروف الفبا را بگویند و حروف (س- ع، ه و ن) را روی تخته جدا می نویسد از دانش آموزان می خواهد یک شعاع دیگر بکشند. گروه سه از خط م که شعاع را کشید امتداد داده و یک قطر می کشد. آموزگار پس از بازبینی گروه را تشویق کرده ( روش محال) و می پرسد آیا این درست است یا نه؟

دانش آموزان می گویند بله ( کلامی و منطقی و با روش مغزی) آموزگار با تایید حرف او کلمه قطر را بازیافت کرده و به دانش آموزان یاد می دهد و سپس تعریف کلی از قطر کرده و قطر دایره را به قسمت مساوی تقسیم می کند و با اندازه گیری توسط گروهها از آنان می پرسد قطر چند برابر شعاع است هر یک با جواب صحیح مورد تشویق قرار می گیرند ( تشویق کلامی- زبانی)

در طرح تکلیف شب: دانش فهم و کاربرد و تجزیه تحلیل و ارزشیابی استفاده شده در فعالیت های قبل از تدریس حیطه شناختی مد نظر بوده.

در ارائه مطلب فعالیت های حین تدریس: حیطه شناختی، حیطه روانی و حیطه عاطفی و حرکتی مدنظر بوده.

ارزشیابی پایانی:

از دانش آموزان می خواهیم به سوالات زیر در مدت 4 دقیقه پاسخ صحیح بدهند ( روش گروهی)

1-    قطر چند برابر شعاع است؟

2-    شعاع دایره ای که قطر آن 8 سانتی متر است، چند سانتی متر است؟

3-    یک دایره بکشند که شعاع آن 2 سانتی متر باشد.

پس از تشویق دانش آموزش که زودتر به همه ی سوالات پاسخ صحیح داده بود حالا پاسخ سوالات را توضیح می دهیم.

در تدریس رویکردهای خبر پردازی- رشد گرایی و رفتار گرایی اجتماعی مدنظر بوده به علت اینکه هم از هوش استفاده شده و در تدریس از روش آموزش ؟؟؟؟؟ استفاده شده و ساخت گرا مد نظر بوده که دانش آموزان با توجه به اطلاعات قبلی به مفهوم جدید یادگیری دست پیدا کرده اند.

روش ها به صورت پرسش و پاسخ- بارش مغزی- باران یادگیری- حرکتی- حسی

روش های مفهومی ریاضی

هوش و تقویت آن: هوش زبانی- منظقی0 بدنی حرکتی- درونی مغزی- بصری و فضایی.