پیام قرانی * فَاسْتَبِتُوا الْخَیْراتِ

هدف کلی : اموزش قران کریم

هدف جزیی : اموزش پیام قرانی  * فَاسْتَبِتُوا الْخَیْراتِ *    * سعی کنید کارهای خوب را زودتر از دیگران انجام دهید *

 

هدف رفتاری :

 ۱-  دانش اموزان بتوانند سه مورد از کارهایی که جز‌ء کارهای خوب هستند را نام ببرند.

۲-  دانش اموزان بتوانند سه مورد از کارهای خوبی که می شود زودتر از دیگران انجام داد را نام ببرند.

حیطه شناختی : دانش اموزان بتوانند تفاوت کسی را که کارهای خوب انجام می دهد را با کسی که کارهای خوب انجام نمی دهد را درک کند .

حیطه روانی – حرکتی : آشنایی با مفهوم کار خوب وپیش قدم شدن در انجام کارهایی خوب .

حیطه عاطفی :  بچه ای که کارهای خوب انجام می دهد پیش خدا و همه عزیزه و خدا کسی که کارهای خوب را زودتر از بقیه انجام می دهد را دوست دارد .

 

وسایل مورد نیاز : کتاب – ضبط صوت - کیسه – کارت تصویر گلبرگ های با رنگ ها و اسم های مختلف برای گروه بندی .

رفتار ورودی : معلم با مهربانی و سلام وارد کلاس می شود و با نام و یاد خدا درس و کلاس را شروع می کند بعد از ان به حضور و غیاب و دیدن تکالیف دانش اموزان می پردازد و اگر نقصی در کار باشد به اصلاح آن می پردازد.

      ارزشیابی تشخیصی : معلم قبل از ارائه درس جدید از دانش آموزان سوالاتی از درس گذشته می پرسد تا از یادگیری دانش آموزان اطمینان حاصل کند و دانش آموزان را برای ارائه درس جدید آماده کند.

 

گروه بندی کلاس : معلم کیسه ای که در آن گلبرگ های  رنگی وجود دارد را مقابل دانش آموزان قرار می دهد تا از داخل آن یک گلبرگ بردارند بعد از اینکه این کار با همه ی دانش آموزان انجام شد معلم از دانش آموزان می خواهد تا گلبرگ های که هم رنگ هستند کنار هم بنشیند و یا یکدیگر یک گروه را تشکیل دهند تا کلاس را به  ۴ گروه ۵ نفره تقسیم شود.

 

ایجاد انگیزه : بچه های عزیز یکی از کارهای خوب که می توان از دیگران زودتر انجام داد می دونید چیه ؟ سلام کردن !

ارائه درس :

گام اول : بله بچه ها ی عزیز ما می تونیم با دیدن دوستمون یا خانوادمون یا هر کس دیگه ای که با او ملاقات می کنیم  زودتر از او سلام کنیم و خداوند هم خیلی این کار را دوست دارد و ۷۰ برابر ثواب بیشتر برای ما می نویسد و ما با این کار هم خدای مهربان را از کارمون خوشحال می کنیم هم ان کسی که بهش سلام می دیم فرقی هم نمی کنه که اون شخص از ما کوچکتر باشه یا بزرگتر. این یکی از کارهای خوبیه که می تونیم زودتر از کسای دیگه انجامش بدیم . به گروه ها ۳ دقیقه فرصت میدهم تا ۵ نمونه از کارهای خوبی را که می توانیم زودتر از دیگران انجام بدهیم را رو یک برگه بنویسید و ان را با صدای بلند برای بچه های دیگر بخوانید و معلم بعد از شنیدن گفته های دانش اموزان به تکمیل و تصحیح انها می پردازد .

 

گام دوم : حالا از شما می خواهم که کتاب خود را باز کنید تا صفحه ۸۶ را با هم نگاه کنیم .بچه ها به گروه ها دوباره ۳ دقیقه فرصت می دهم تا با همفکری و مشورت یکدیگر هر چیزی را که درباره تصاویر این صفحه می بینید را برای من تعریف کنید . و بعد از پایان ۳ دقیقه معلم از همه چهار گروه نظر خواهی می کند بعد از تحسین دانش اموزان به تصحیح و تکمیل گفته های دانش اموزان می پردازد و دانش اموزان باید از نظر فهم درس جدید به حدی برسند که بدانند چه کارهایی جزء کارهایی خوب به حساب می اید و سعی کنند که کارهای خوب را زودتر از دیگران انجام دهند .

گام سوم : خواندن پیام قرانی از روی کتاب .

 

ارزشیابی تکوینی : مروری دوباره درباری درس و پیام قرآنی و پرسیدن سوالاتی از دانش آموزان .

 

 ارزشیابی پایانی :

انتظار می رود پس از تدریس درس نتایج زیر حاصل شود:

۱- دانش اموزان کارهای خوب را زودتر از دیگران انجام دهند.

۲- انجام کارهای خوب، دانش اموزان را به این کارها تشویق می کند و عمل نیک جنبه عمومی پیدا می کند.

در پایان از دانش اموزان سوالاتی می پرسیم اینکه :

۱- چرا کسی که کارهای خوب انجام می دهد و زودتر از بقیه نیز انجام می دهد پیش خدا و همه عزیزه.

۲- سه مورد از کارهای خوب را نام ببرید .

۳- سه مورد از کارهای خوبی که می توان  در انجام ان پیش قدم شد را نام ببرید.

 

ارائه تکلیف خلاقانه :

دانش اموزان برای هفته در مورد یکی از کارهای خوبی که در خانه زودتر از خواهر یا برادرشان یا حتی پدر و مادرشان انجام می دهند و باعث خوشحالی پدر و مادرشان می شود بنویسند و با خود به کلاس بیاورند.