سوره یوسف

هدف کلی : آموزش قرآن کریم

هدف جزیی : آموزش سوره یوسف

 

اهداف رفتاری :

1 ) تقویت علاقه ی دانش آموزان به قرآن کریم ویادگیری آن . (عاطفی)

2 ) آیات سوره ی یوسف را به طور روان بخوانند . (مهارتی)

3 ) معنای کلمات ساده ی پیام قرآنی را فرامیگیرد و میتوانند مفهوم آن را به زبان کودکانه توضیح دهند یا برخی از مصادیق آن را بیان کنند . (شناختی - مهارتی)

4 ) قاعده ی درس را یاد بگیرند و نمونه ومثال ها را حل کنند. (دانش - مهارتی).

 

وسایل مورد نیاز :

کتاب درسی - ضبط صوت – نوار کاست

 

 

رفتار ورودی :

1)  برقراری ارتباط :

سلام بچه های خوب ، حالتون خوبه  ؟ خدارا شکر.

2)  ارزیابی ورودی _ پرسش آغازین :

بچه ها جون قبل از خواندن قرآن چه جوری باید به خدا پناه ببریم ؟

دانش آموزان :

با اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

3)  دیدن تکالیف : اموزگارازبچه ها می خواهد تا تکالیفشان را روی میزبگذارند که ببیند .

4)  از دانش اموزان حضور و غیاب می کنند .

 

ارزشیابی تشخیصی : معلم قبل از ارائه درس جدید از دانش آموزان سوالاتی درباره درس گذشته می پرسد تا مطمئن شود که دانش آموزان آن درس را فرا گرفته اند و آنها را برای درس جدید آماده کند .

 

 

 

گروه بندی کلاس : معلم دانش اموزان را به ۵ گروه ۴ نفری تقسیم می کند و از انها می خواهد صندلی های خود را به صورت دایره ای مقابل هم قرار دهند .

 

 

 

 

ایجاد انگیزه :

بچه ها می دانید که کدام یک از پیامبران بود که برادرانش او را در چاه انداختند ؟ بچه ها قران یکی از نعمت های است که خداوند از طریق این کتاب اسمانی اموزش های مهمی به ما یاد می دهد یکی از داستان های مهمی که در قران امده است داستان حضرت یوسف است که در این داستان که در سالهای خیلی دور اتفاق افتاده حضرت یوسف وقتی دچار مشکل می شود از خدای مهربان طلب کمک می کند و خدا نیز دعای او را قبول می کند و خدای مهربان از او نگهداری میکنند در برابر برادرانش که می خواستند او را بکشند چون به او حسودی می کردند.

ارائه درس :

گام اول :

روخوانی آیات درس : ابتدا به صورت گروهی و مشارکتی و سپس شنیدن و همخوانی آیات با نوار و خط بردن آیات با نشانگر و نهایتا تلاوت انفرادی هریک از دانش آموزان کلاس جهت تسلط .

گام دوم :

پیام قرآنی : آموزگار با پرسش از دانش آموزان ابتدا اهمیت پیام قرآنی را برای آنها توضیح می دهد و با یادآوری پیام قرآنی های  قبلی آنها را برای توجه به پیام  درس آماده میکند و سپس متن پیام قرآنی توسط چند دانش آموز قویتر خوانده میشود و دیگر دانش آموزان به صورت دسته جمعی تکرار میکنند و در نهایت یک دانش آموز ترجمه پیام را میخواند . لغات داده شده را نیز روخوانی و ترجمه میکنند .لغاتی را که ترجمه نشده اند از دانش آموز می خواهیم تا با استفاده از ترجمه ی آیات درس و پیام قرآنی معنی این لغات را پیداکنند .

گام سوم :بچه ها کتاب را باز کنید و صفحه ۸۴ کتاب را بیاورید پیام قرانی * فَاللهُ خَیْرٌ حافِظًا وَ هُوَ اَرْحَمُ الرّاحِمینَ *  خدا بهترین نگه دارنده است و او از همه مهربان تر است، را با هم می خوانیم.

ارزشیابی تکوینی : مروری درباره موضوع درس جدید می کنیم و اگر دانش آموزی اشکالی داشته باشد به رفع آن می پردازیم و مطالب را جمع بندی می کنیم .

 
 

ارزیابی پایانی :

از دانش آموزان انتظار می رود که در پایان این جلسه :

1 ) بتوانند دو سطر از آیات درس را در مدت ۴۰ ثانیه بدون کمک دیگران از روی کتاب بخوانند .

2 ) پیام قرآنی کتاب را بخوانند مفهوم آن را به زبان کودکانه توضیح دهند .

ارائه ی تکالیف :

در مورد پیام قرآنی درس نقاشی تهیه کرده ودر مقوا بکشند و به کلاس آورند.