سوره ی حمد

هدف کلی:  آموزش قرآن کریم

هدف جزئی: آموزش سوره ی حمد

هدف رفتاری: توانایی خواندن سوره حمد به صورت دسته جمعی

حیطه شناختی: آشنایی با معنا و مفهوم سوره حمد

حیطه روانی و حرکتی: توانایی خواندن سوره حمد به صورت تکی

رفتار ورودی:معلم  با مهربانی و سلام وارد کلاس می شود و با نام و یاد خدا درس و کلاس را شروع می کند بعد از آن به حضور و غیاب و دیدن تکالیف دانش آموزان می پردازد و اگر اشکالی داشتند آن را برطرف می کند.

ارزشابی تشخیصی:

معلم قبل از ارائه درس  جدید از دانش آموزان سئوالاتی درباره ی درس گذشته می پرسد تا مطمئن شود دانش آموزان درس قبل را کاملا فرا گرفتند و آنها برای درس جدید آماده کند.

گروه بندی کلاس:

معلم دانش آموزان را گروهبندی می کند و برای هر گروه درسی اسمی را می گذارد تا بتوانند کار گروهی انجام دهند.

ایجاد انگیزه:

برای ایجاد انگیزه می توانیم از روشهای مختلف مثل شعر و داستان در مورد پسری که یاد می گیرد برای چیزهایی که خدا به ما می دهد سپاس گذار باشیم و باید تنها خدا را عبادت و پرستش کنیم و از او بخواهیم ما را به راه راست هدایت کند. بعد از داستان با بچه ها در مورد اینکه می خواهیم امروز سوره دیگری از سوره های قرآن کریم را یاد بگیریم صحبت می کنیم.

گام اول:

 ما امروزه  می خواهیم یکی دیگر از سوره های قرآن را یاد بگیریم  یکی از سوره هایی که بسیار زیباست که در آن خدا در مورد چگونگی صحبت کردن با خود را به بندگانش آموخته است و ما در آن از خدا می خواهیم ما را به راه راست هدایت کند و از او سپاسگذاری می کنیم و می گوییم که تنها او را عبادت می کنیم تا کم کم بچه ها با معنی و مهفوم آن آشنا شوند.

گام دوم:

بعد از توضیح لوحه را در مکان مناسب نصب می کنیم و با بچه ها در مورد اینکه یکی ازذکرهای نمازز سوره حمد است و ما آن را در تمام نماز ها می گوییم صحبت می کنیم و همه ی ما باید آن را حفظ می کنیم و یاد بگیریم تا در نماز ها بتوانیم بخوانیم.

 

گام سوم:

 قرائت سوره را از نوار پخش می کنیم همزمان با پخش قرائت سوره  به کلمات سوره ی حمد از روی لوحه اشاره کنید و از دانش آموزان بخواهید قرائت نوار را گوش کرده کلمات سوره را ببینید و مطابق دستور نوار با آن همخوانی کنند تا خیلی خوب سوره را یاد بگیرند.

گام چهارم:

بعد از آموزش با بچه ها در مورد معنی سوره حمد و اینکه سوره ی حمد نام دیگر به نام فاتحه الکتاب دارد صحبت می کنیم و اینکه معنی خیلی زیبایی دارد و ما می توانیم با خدا صحبت کنیم.

ارزشیابی تکوینی:

از بچه می خواهیم برای ما هر کدام یک سوره از سوره ی حمد بخوانند تا اگر اشکالی داشت برطرف کنیم.

ارزشیاب پایانی:

از دانش آموزان می خواهیم هر کدام یک بار کامل سوره ی حمد را برای ما بخوانند تا بهتر یاد بگیرند و گروهی هم بخوانند .

ارائه تکلیف اخلاقانه:

هر یک از دانش آموزان یکی از معنی های زیبا سوره حمد را بنویسند برای جلسه آینده.