خدا هر کاری را که می کنید می بیند

موضوع:

آموزش قرآن

 

مقطع:ابتدایی

 

 

پایه:چهارم

 

محل تدریس: کلاس

 

 

 

زمان پیش بینی شده : 40 دقیقه

 

 

روش تدریس: فعال

 

 

نوع ارزشیابی: شفاهی

هدف کلی:آموزش  قرآن کریم

هدف جزئی:آموزش پیام قرآنی «  خدا هر کاری را که می کنید می بیند»

هدف رفتاری:دانش آموز بتواند تنها کسی را که همه کارهای ما را می بیند بشناسد و نام ببرد.

حیطه شناختی:دانش آموزان درک کنند که خداوند هر کاری که ما انجام می دهیم می بیند.

حیطه روانی و حرکتی:آیا می شود کاری انجام داد که خدا نبیند هیچ کاری نمی تواان انجام داد

حیطه عاطفی:انسان زمانی در زندگی موفق می شود که خدا را همیشه و در تمام لحظات ناظر بر اعمال خود ببیند.

وسایل مورد نیاز:کتاب، ضبط صوت، تصاویر

رفتار ورودی: معلم با مهربانی و سلام  وارد کلاس می شود و با نام و یاد خدا  درس و کلاس راشروع می کند بعد از آن به حضور وغیاب  و دیدن تکالیف دانش آموزان می پردازد و اگر اشکالی داشتند آن را برطرف می کند.

ارزشیابی تشخیصی:

معلم قبل از ارائه ی درس جدید از دانش آموزان سئوالاتی از درس گذشته می پرسدتا مطمئن شود درس قبل را فرا گرفته اند و بعد دانش آموزان را برای ارائه درس جدید آماده می کند.

گروهبندی کلاس:کلاس را به صورت گروه های سه یا چهار نفر تشکیل می دهیم تا برای کارگروهی با هم دیگر همکاری کنند و مشارکت داشته باشند.

ایجاد انگیزه: برای ایجاد انگیزه می توان روز قبل یا جلسه ی قبل از تدریس به هر یک از دانش آموزان شکلاتی هدیه بدهیم و از آنان می خواهیم این شکلات را در جایی بخورند که کسی آنها را  نبیند.

گام اول: روز تدریس این پیام از آنها می پرسیم که چه کسی توانست شکلات را بخورد و بدون آن که کسی او را ببیند؟ دانش آموزان چند لحظه زمان می دهیم تا فکر کنند بعد از آن که دانش آموزان پاسخ را دادند به تصحیح و تکمیل آن می پردازیم و دانش آموزان را تاجایی همراهی می کنیم که بفهمند تنها کسی که می تواند تمام کارها و اعمال ما را ببیند خداست و اگر پنهان هم شوبم شاید دیگران ما را نبینند اما خدا همه جا ما را می بیند.

گام دوم:

خوب حالا از شما می خواهم که کتاب خود را باز کنند  و با همدیگر نگاه می کنیم تا ببینیم این تصاویر چیست. بچه های عزیز من  به گروه ها 3  دقیقه زمان می دهم تا با همفکری و مشورت یکدیگر هر چه را درباره تصاویر این صفحه می بینند را برای ما تعریف کنند بعد از پایان 3 دقیقه از همه گروه ها نظر خواهی می کنیم . بعد از تحسین دانش آموزان به تکمیل و تصحیح گفته هایشان می پردازیم. دانش آموزان باید از نظر فهم درس جدید به حدی برسند که بدانند خداوند تمام اعمال و کارهای بد و خوب ما را می بیند و ما باید مواظب اعمال و رفتار خود باشیم.

گام سوم:

به دانش آموزان تصاویری را نشان می دهیم و به آنها می گوییم اگر ما پشت دیوار یا میز  خود پنهان شویم یا چیزی یواشکی بخوریم می توانیم کاری کنیم خدا ما را نبیند خدا همه جا و در هر حال ما را می بیند.

گام چهارم:

خواندن پیام قرآنی از روی کتاب

دانش آموزان گلم ما باید مواظب اعمال و رفتار خود باشیم چون خدا همه جا ما را می بیند. جایی که در قرآن کریم ازآن سخن به میان آورده مانند  همین آیه ی قرآن که در این صفحه آماده است. بچه های گلم  معنی این آیه که در این صفحه آمده است همه با هم با صدای بلند بخوانیم بچه های گلم  ما باید کارهای خوب انجام دهیم تا پیش خود شرمنده نشویم  و خدا، پدر و مادر از ما راضی شوند چون خدا ما را می بیند.«در این مرحله به معنی هر کلمه اشاره می کنیم»

ارزشیابی تکوینی:

مروری درباره موضوع درس جدید می کنیم و اگر دانش آموزی اشکالی داشته باشد به رفع آن می پردازیم و مطالب  را جمع بندی می کنیم.

ارزشیابی پایانی:

در پایان از دانش آموزان  در مورد درس جدید سئوالاتی می پرسیم مانند:

  1.  می توان کاری انجام داد که خدا نبیند.
  2. حالا که خدا تمام کارهای ما را می بیند چه کار باید کنیم تا راضی شود؟

ارائه ی تکلیف خلاقانه:

چرا خدا تمام اعمال و رفتار ما را می تواند ببیند اما دیگران نمی توانند. نقاشی کارهای خوبی که باید انجام دهیم.