آموزش نماز

موضوع : قرآن کریم                       مقطع : ابتدایی

محل تدریس کلاس    روش تدریس گروهی        نوع ارزشیابی شفاهی

هدف کلی آموزش قرآن کریم

هدف جزئی: آموزش نماز بخوانید

هدف رفتاری : دانش آموزان بتوانند چند مورد از ویژگیهایی که بچه نمازخوان دارد را نام ببرند.

حیطه شناسی: دانش آموزان درک کنند که نماز خواندن باعث می شود که به خدا نزدیک تر شوند. حیطه روانی حرکتی: دانش آموز بتواند در مدرسه کارهایی را انجام دهد که از نمازنخواندن بچه ها جلوگیری شود

حیطه عاطفی: نماز ستون دین است پس در خواندن ان کوتاهی نکنید.

وسایل مورد نیاز: کتاب. کارت تصویر

رفتار ورودی: سلام بچه ها    حالتون خوبه     درساتون رو خوندین   همه حاظرن تکالیف تون رو بذارین روی میز ارزشیابی تشخیص : معلم قبل از ارائه درس جدید از دانش آموزان در باره درس گذشته چند تا سوال می پرسد تا مطمئن شود آن ها درس را خوب یاد گرفته اند و بعد درس جدید را شروع می کند

گروهبندی: معلم چند تا کارت تصویر را با نام های مثل گل یاس و گل لاله به چه ها می دهد و از آنها می خواهد که گل های یاس کنار هم و گل های لاله هم کنار هم بنشینند. کلاس به 3 گروه دونفره تقسیم می شود

ایجاد انگیزه : بچه ها امرو یک داستان برای شما آماده کرده ام از شما می خواهم به این داستان توجه کنید عد در مورد آن باهم صحبت می کنیم

یکی بود یکی نبود غیر از خدای مهربون هیچ کس نبود روزی حضرت زکریا عصا زنان وارد مسجد الاقصی شد و بهمحل عبادت حضرت مریم رفت زمزمه ای به گوش می رسید حضرت زکیا گفت این دختر همیشه در حال نماز خواندن است و وارد اتاق شد حضرت مریم در محراب مشغول دعا و نیایش بود به سوی محراب نگاه کرد ظرفی پر از میوه های رنگارنگ کنار سجاده حضرت مریم توجه زکریا را به خود جلب کرد می خواست بداند چه کسی آن ظرف میوه را برایش آورده است حضرت مریم با چهره ای گشاده گفت این ها میوه های بهشت هستند خداوند به هرکس بخواهد نعمت های بسیاری می بخشد.

ارائه درس: بچه ها به نظر شما چرا کنار سجاده ی حضرت مریم پر از میوه های رنگارنگ بود به گروها 3دقیقه فرصت می دهم تا با هم فکری هم جواب را بگویند.

خوب حالا از شما می خواهم که کتاب خود را باز کنید و با هم فکری هم هر چیزی را که درباره تصاویر صفحه 54 می بینید را برای من تعریف کنید. ارزش یابی تکوینی: مروری درباره درس جدید می کنیم و به رفع اشکال دانش آموزان می پردازیم.

ارزشیابی پایانی از دانش آموزان می پرسیم. 1- چرا نماز خواندن باعث می شود که به خدا نزدیک تر شویم. 2- نام پدر حضرت مریم چه بود ارائه تکلیف دانش آموزان با کشیدن نقاشی تفاوت بین بچه ای که نماز می خواند و بچه ای که به نماز خواندن اهمیت نمی دهد را نشان دهند.