حروف ناخوانا

بسم الله الرحمن الرحیم

 

عنوان: تدریس حروف ناخوانا                                     مقطع: پایه اول دبستان

زمان پیش بینی: 20 دقیقه                                          محل تدریس: کلاس

تعداد فراگیران: 20 نفر                                            روش تدریس: گروهی فعال

 

هدف کلی:

آموزش قرآن

هدف جزئی: تدریس حروف ناخوانا

اهداف رفتاری:

1-    دانش آموز حروف ناخوانا را بشناسد (دانش)

2-    دانش آموز متوجه شود حروف ناخوانا خوانده نمی شود (دانش)

3-    دانش آموز بتواند حروف ناخوانا (عبارت قرآنی) را شمرده بخواند. (مهارتی)

4-    علاقه به قواعد و علامت های قرآنی (نگرش)

وسایل مورد نیاز: لوحه، چوب نشانه گر، کتاب درسی، تخته، تصویرهای آماده برای قصه گویی، علامت های "والی" با نی، علامت والی در برگه با حاشیه قرمز، شکوفه های قرآنی برای اسامی گروه ها.

رفتار ورودی:

الف: ارزرشیابی تشخیصی: پیام قرآنی را بچه ها می گویند

ب: برقراری ارتباط: سلام بچه ها، حالتون خوبه، لبا خندونه، دلا مهربونه، حالا که لبت خندونه، دلت مهربون، یه تشویق کن خودتو (دانش آموز در جواب: سلام، بله، بله، هوراااا)

ج:ارزیابی ورودی- پرشس آغازین: بچه ها هر کاری را با نام خدا آغاز می کنیم ( کلمه خدا را بچه ها می گویند) پس همه با هم ( بچه ها: بسم الله الرحمن الرحیم) معلم: یعنی: ... بچه ها: به نام خداوند بخشنده مهربان. معلم: بچه ها وضو دارین؟ توی کلاس قرآن همیشه وضو داشته باشیم.

د: حضور و غیاب دانش آموزان

 

ارزشیابی تشخیصی:

نقاشی جلسه قبل (چکار کنیم لباسهامون همیشه تمیز باشه) دانش آموزان هر کس نقاشی انجام داده، به دلخواه در مورد نقاشی ها برای معلم توضیح میدهد، معلم چسب به آنها می دهد تا کنار تخته سیاه روبروی بچه های دیگر بچسباند و آنها را تشویق می کند. تشویق هلی کوپتری ( آآآآآآآآآفرین، بببببببهترین)

تدریس درس:

ایجاد انگیزه: با وسایلی که برای قصه و شعر آوردیم، ایجاد انگیزه می کنیم مثل علامت تو خالی والی که روی نی چسبانده ایم و ...

گام اول: قصه

با نقاشی هایی که روی تابلو می چسبانیم و علامت والی و با حرکت در میان بچه ها و بالا و پایین بردن صدا قصه می گوییم: یکی بود یکی نبود، غیر از خدای مهربون هیچکس نبود، تو شهرک الفبا همه صداها و حروف به خوشی زندگی می کردند، یه روز قرار شد یه جشن بزرگ برگزار بشه، جشن ترکیب حروف که حروف با در کنار هم قرار گرفتن باید خوانده می شدند و به حالت مسابقه و بازی بود. هر کی قشنگ خونده می شد برنده این مسابقه بود. "و ا ل ی" ها ناراحت بودند، آخه مامانشون گفته بود، هر جا رفتین تو هر مهمونی باید ساکت باشین، شما برای خوشگلی کلمات می آیین، هر جا مهمونی رفتین، حرف نزنین، به خاطر همین این حروف ناراحت بودند و می گفتن ما که حرف نمی زنیم، چطور تو این مسابقه شرکت کنیم، از مامانشون که پرسیدن مامان گفت: شما شرکت کنین، ولی باز هم حرف نزنین، هر جور خدای مهربون خواست، مهم شرکت کردن شماست که از دوستاتون عقب نمونین، باید در هر کاری تلاش کنیم.

بالاخره روز مسابقه فرا رسید، حروف و ا ل ی هم در مسابقه شرکت کردند، کلمات از ترکیب حروف ایجاد می شد، موقع اعلام برنده ها بود، مسئول مسابقه اعلام کرد که همه برنده شدید. همه با تعجب به هم نگاه کردن، مسئول مسابقه گفت: تعجب نکنید، همه حروف در شهرک الفبا به درد می خورن و زیبا هستن، یکی برای خواندن، یکی برای زیبایی کلمات و  ... . مهم تلاش و همبستگی شما بود که در کنار هم می توانید بهترین کار را انجام دهید.

گام دوم:

کلمات خواهر، خواندن، خواب را یکی یکی روی تخته می نویسیم و از دانش آموزان می خواهیم که یکی یکی آن ها را بخوانند، سپس توجه دانش آموزان را به خوانده نشدن ( و ا ل ی) در کلمات جلب می کنیم و تلفط هر کدام را روبروی آنها می نویسیم.

خواهر.................. خاهر

خواب.................. خاب

خواندن ...............خاندن

 

به دانش آموزان می گوییم که برخی از حروف خوانده نمی شود. این حروف به صورت تو خالی (و ا ل ی) نوشته می شوند. هر وقت حرفی به شکل تو خالی بود آن را نمی خوانیم.

گام سوم:

لوحه 20 را نصب و درس جدید را با چوب نشانه گر نشان داده و بچه ها می خوانند  در حین تدریس به حروف ناخوانا که رسیدیم از دانش آموزان می پرسیم: آیا این حرف تو خالی را بخوانیم؟

بچه می گویند: خیر.

معلم: چرا این حرف را نخوانیم؟

بچه ها: چون تو خالی است.

ارزشیابی تکوینی:

لوحه را از روی تخته بر می داریم و کلمه خواهر را می نویسیم و به بچه ها می گوییم:این کلمه را بخوانید( خواهر)

بچه ها می خوانند: (خاهر)

معلم: چرا خواهر نخوندید؟

دانش آموزان: چون واو آن تو خالی است و خوانده نمی شود.

کلمات دیگری هم می نویسیم و از گروه ها می خواهیم آن را بخوانند، هر گروهی که زودتر موفق به خواندن شد، تشویق می شود.

جمع بندی مطالب و رفع نواقص: انفرادی می پرسیم، از قوی تر به ضعیف

ارزشیابی پایانی:

انتظار می رود بچه ها کلمات و ترکیبات ناخوانا را به صورت شمرده شمرده بخوانند.

ارائه تکلیف خلاقانه:

1-     کاردستی گل: با مقوا گل درست کنید و روی هر گلبرگ یک کلمه دارای حرف ناخوانا بنویسد.

2-    دوست دارین معلم بشین؟ از والدینت این لوحه 20 را بپرس و به آنها مثل معلم امتیاز بده.

3-    صدای خودت رو در حالی که از روی لوحه 20 میخوانی ضبط کن ( با کمک والدین) و بیاور تا با دوستانت صدایت را بشنویم.

یکی از این موارد را به دلخواه انجام دهید و برای جلسه بعد بیاورید.