آیه 259 سوره بقره

بسم الله الرحمن الرحیم

عنوان: سوره                                                              مقطع: پایه پنجم دبستان 

زمان : 20 دقیقه                                                          محل تدریس: کلاس درس

روش تدریس: گروهی فعال                                              تعداد فراگیران: 20 نفر

 

هدف کلی: آشنایی با یکی از آیه های قرآن کریم

هدف جزئی: آشنایی با آیه 259 سوره بقره مربوط به داستان حضرت عزیر پیامبر

 

اهداف رفتاری:

1-                توانایی خواندن درسی به صورت روان یا شبیه نوار (مهارتی) 

2-                توانایی بیان نمونه هایی از قدرت خداوند ( دانش)

3-                به شنیدن قرائت زیبای سوره ها و عبارات قرآنی و زیبا خواندن آنها علاقه مند می شود. ( عاطفی/نگرشی)

4-                احترام به قرآن و ساکت بودن در هنگام قرائت قرآن را یاد بگیرند. (عاطفی/نگرشی)

وسایل مورد نیاز: نوارآموزشی، دانش آموزان، کتاب درسی.

رفتار ورودی:

سلام به روی ماهتون به چشمون سیاهتون خوبه احوالاتتون؟

دانش آموزان: سلام، الحمدالله خوب هستیم سرجاهامون نشستیم.

معلم بعد از سلام و احوالپرسی حضور و غیاب می کند.

معلم: بچه ها هر کاری رو با نام کی شروع می کنیم؟

دانش آموزان: خدای مهربون «بسم الله الرحمن الرحیم»

معلم: همه وضو دارید؟

دانش آموزان: بله

ارزشیابی تشخیصی:

1)                معلم از بچه ها می خواهد سوره الرحمن که در جلسه قبل تدریس شده را هر کسی 1 آیه بخواند.

2)                بصورت داوطلبی از بچه ها معانی بعضی آیات را می پرسیم.

ارائه درس:

ایجاد انگیزه:معلم با سوالاتی ایجاد انگیزه می کند.

1) در مورد نمونه های قدرت الهی می پرسد.

2) در مورد معجزات پیامبران می پرسد.

معلم قبلا گروهها را مشخص کرده است.

قرائت همراه با نوار :

1)گوش کنند.

2) با نوار بخوانند، بصورتی که صدای آنها بلند تر از صدای نوار نباشد (درحالیکه از روی کتابی خط می برند).

معلم بعد از گوش دادن به نوار، ازهر دانش آموزی می خواهد یک سطر از آیه درس را با صدای بلند بخواند و سایر دانش آموزان خط ببرند.

معلم بر خط بردن دانش آموزان نظارت دارد. اگر اشکال دارند، مستقیما اشکالشان را نمی گیرد  و از سایر افراد گروهش می خواهد که به او کمک کنند.

فرد خوانی: معلم از دانش آموزان قوی تر و یا داوطلب می خواهد که هر کدام یک سطر از آیه درس را حتی الامکان شبیه به نوار بخوانند.

ارزشیابی تکوینی:

1)از دانش آموزان می خواهیم نمونه های دیگری از قدرت خدا را بگویند.

2)  از بچه ها می پرسیم که آیا چیزهایی که انسان ها درست می کنند، ناشی از قدرت خداست؟

3) قرائت آیه توسط دانش آموزان و رفع اشکال توسط دیگر دانش آموزان ( توسط گروه)

 

ارزشیابی پایانی:

از دانش آموز انتظار می رود:

1-    سوره درس را به صورت درست و روان بخواند

2-    علاقه مندی به قرائت های ترتیل و مجلسی بر اساس نوار

3-    نمونه هایی از معجزات پیامبران و قدرت خدا را بشناسد.

 

تکلیف خلاقانه:

1-                داستان هایی که در مورد قدرت خداوند است، را یا از کتاب های قصه یا با کمک بزرگترها نوشته و در کلاس ارائه دهند.

2-                قرائت درس را برای پدر و مادر انجام دهند تا برای جلسه بعدی آماده تر باشند.