وقف بر حرکات تنوین

بسم الله الرحمن الرحیم

عنوان: آموزش وقف                                                          مقطع: پایه چهار دبستان

زمان پیش بینی: 20 دقیقه                                                    محل تدریس: کلاس درس

روش تدریس: گروهی فعال                                                 تعداد فراگیران: 20 نفر

 

هدف کلی: آموزش وقف

هدف جزئی: وقف بر حرکات تنوین

اهداف رفتاری:

1-    بچه ها با قواعد قرآن آشنا می شوند (دانش)

2-    علاقه مندی به خواندن قرآن (عاطفی/ نگرش)

3-    آیات درس را با نگاه کردن به کتاب به صورت انفرادی یا گروهی بخوانند. (مهارتی)

4-    به خواندن آیات در کلاس و خانه علاقه نشان دهند و آیات درسی را در خانه برای والدین بخوانند. ( نگرش)

5-    درست بیان کردن آخر آیات (دانش)

وسایل مورد نیاز:

     کلاس، دانش آموزان، کتاب قرآن، نوار و ضبط صوت.

رفتار ورودی:

الف)ارزشیابی تشخیص:بچه ها پیام قرآنی را می گویند.

ب)برقراری ارتباط: معلم با خنده و نشاط وارد کلاس می شود و سلام و احوالپرسی می کند.

ج) ارزیابی ورودی:

معلم: هر کاری رو با نام کی آغاز می کنیم؟

دانش آموزان: خدای مهربان

معلم: پس همه با هم:

دانش آموزان: به نام خداوند بخشنده مهربان

د) حضور و غیاب: حضور و غیاب انجام میشود.

ارزشیابی تشخیصی:

معلم: هر گروه قرار بود نقاشی در مورد پیام قرآنی جلسه قبل (خدا هر کاری را می کنید می بیند) بیاورد، از هر گروهی یکی از بچه ها نقاشی را بیاره و توضیح بده.

معلم به همراه دیگر بچه ها تشویق می کند: (هزار هزار آفرین، به شما بهترین)

ارائه درس:

بچه ها کتاب ها را باز کنید، معلم نوار را می گذارد و می گوید: فقط گوش کنید و به کتابتون و آیه ها توجه کنید، ببینید چطور خونده میشه و خط هم ببرید.

معلم به بچه ها توجه می کند که خط می برند؟ توجه دارند؟ معلم ضبط را خاموش می کند.

معلم روی تخته می نویسد: سمیعٌ علیمٌ  (تنوین علیم تو خالی است) ..................... سمیعٌ علیمٌ (تنوین علیم توپر است)

معلم از بچه ها می خواهد که هر دو گروه عبارات را بخوانند و بعد حرکت تنوین تو خالی را پر می کند و می گوید: از این به بعد حرکات عبارات قرآنی را که به صورت تنوین بود، اگر به صورت توپر هم نوشته شود، در هنگام وقف نمی خوانیم.

معلم: آیا حرکت آخر عبارات را بخوانیم؟ ( در حالیکه به آخرین حرکت اشاره می کند)

دانش آموزان: خیر

معلم: چرا حرکت آخر را نخوانده ایم؟ ( در حالیکه به آخرین حرکت اشاره می کند)

دانش آموزان: چون وقف کردیم.

معلم: پس حرکات آخر عبارات را در هنگام وقف نمی خوانیم. یعنی آخر آیه باید وقف کنیم.

معلم چند کلمه مشابه از سه تنوین رفع و نصب و جر را می نویسد و از بچه ها می خواهد که آنها را در حالت وقف و اتصال بخوانند و سوالات قبلی را نیز تکرار می کند تا مطلب در ذهن بچه ها بماند.

معلم: خب بچه ها دوباره نوار را می گذارم، گوش کنید و آرام زمزمه کنید این بار یبشتر دقت کنید که آخر آیات در هنگام وقف چگونه خوانده می شود. بچه ها نوار را گوش می کند و خط می برند و معلم به آنها توجه دارد و از یکایک بچه ها بعد از گوش دادن به نوار دوباره پرسش می کند.

معلم: هر گروهی یک سطر را با هم بخوانند و گروه دیگر ایرادهای آنان را بگیرند.

 

ارزشیابی تکوینی:

معلم:بچه ها این عبارت را بخوانید «و کان الله سمیعاً بصیراً»

دانش آموزان به حالت وقف این عبارت را می خوانند.

معلم: آفرین، چرا بصیراً نخواندید؟

دانش آموزان: چون وقف می شود و تنوین آخر آیه خوانده نمی شود.

معلم: پس این کلمه (بصیراً) را چگونه می خوانیم؟

دانش آموزان: بصیرا

معلم: حالا خودتونو تشویق کنید

ارزشیابی پایانی:

انتظار می رود،

1-    دانش آموزان با قوانین وقف آشنا شوند.

2-    دانش آموزان نحوه درست خواندن تنوین ها در هنگام وقف را بدون مشکل فرا گیرند.مو.زانآموزان

 

ارائه تکلیف خلاقانه:

معلم: یکی از تکالیف زیر را به دلخواه انتخاب کنید.

1-    برای جلسه بعد چند آیه در دفترتان از قرآن پیدا کنید که در آنها تنوین ها به صورت وقف خوانده می شود و هر کدام از گروه ها عبارت های خود را از گروه مقابل می پرسد و به آنها نمره می دهد.

2-    از روی سوره تغابن (درس جلسه قبل) بخوانید و علامت های وقف را انجام دهید و صدای خود را ضبط کنید.

3-     ازپدر و مادر خود بخواهید سوره تغابن را برای شما بخوانند واگر ایراد داشتند، شما ایرادشان را بگیرید.