چشمه زمزم

بسم الله الرحمن الرحیم

عنوان: قصه                                                                مقطع: پایه سوم دبستان

زمان پیش بینی: 20 دقیقه                                                 تعداد فراگیران: 20 نفر

محل تدریس: کلاس                                                        روش تدریس: گروهی

 

هدف کلی: آشنایی با داستان های قرآن

هدف جزئی: قصه چشمه زمزم

اهداف رفتاری:

1-    در مورد داستان زندگی حضرت ابراهیم و اسماعیل اطلاع حاصل می کند و از شنیدن قصه لذت می برد. (عاطفی/نگرش)

2-    علاقه به خداوند و توکل بر خدا و سپردن همه چیز به خداوند را یاد می گیرد. (نگرشی)

3-    آشنایی با آب زمزم (شناختی)

4-    آشنایی با معجزات پیامبران (دانش)

وسایل مورد نیاز: کلاس درس، دانش آموز، آب ، تصاویر قصه، میوه های پلاستیکی برای گروهبندی

رفتار ورودی:

معلم: سلام سلام صد تا سلام، هزار و سیصد تا سلام، الحمدلله خوب هستین.

دانش آموزان: سلام سلام خانم جون الحمدلله خوب هستیم.

معلم: بچه ها وضو دارین؟

دانش آموزان: بله

معلم: در کلاس قران وضو فراموش نشود. هر کاری با نام خداوند بزرگ و منان، پس همه با هم:

دانش آموزان: به نام خداوند بخشنده و مهربان

معلم دفتر حضور و غیاب را بر می دارد و حاضر و غایب می کند.

 

ارزشیابی تشخیصی:

معلم: درس جلسه قبل را که سوره ابراهیم آیات 34 تا 42 باشد را از بچه ها پرسش می کند.

ارائه درس:

ایجاد انگیزه: معلم می رود بیرون و با پارچ آبی که تهیه کرده، به کلاس می آید و به بچه ها می گوید که لیوان هایشان را از کیف هایشان در آورند. و برای همه کمی آب می ریزد تا بخورند.

بچه ها با خنده و شادی آب را خورده و بعضی می گویند: خانم ما که تشنه مون نیست.

معلم: عزیزم بخور خوشمزه است.

دانش آموزان: خانم مگه آب خوشمزه میشه.

معلم: این آب با آبهای دیگه فرق می کنه.

دانش آموزان: مگه آب خوردنا با هم فرق می کنن؟

معلم: بچه ها این آب زمزمه.

دانش آموزان: زمزم؟!....

معلم: آره کی می دونه آب زمزم چه آبیه؟

دانش آموزان: خانم مامان بزرگ من از مکه آورده بود. مثل شما می گفت: بخورید، تازه مریض ها رو هم شفا می ده.

معلم: آره گل من، بچه ها آب زمزم، تو مکه است، هر کسی میره مکه، از این آب میاره. این آب با آبهای دیگه فرق داره، اگه یقین داشته باشید، حتی مریض ها رو هم شفا میده.

بعضی از بچه ها با خنده: خانم خوشمزه است، یه مزه خاصی داره؟

معلم: دوست دارید در مورد آب زمزم قصه بشنوید:

دانش آموزان: بله

معلم پس خوب گوش کنید: .......

(معلم قصه جوشیدن آب زمزم از زیر پای حضرت اسماعیل را تعریف می کند و در حین قصه تصاویر را هم می چسباند)

 

ارزشیابی تکوینی:

معلم: حالا زرنگا بگن، ببینیم کی حواسش به قصه بود.

1-    پدر حضرت اسماعیل کی بود؟

2-    مادر حضرت اسماعیل کی بود؟

3-    هاجر چند بار فاصله بین دو کوه را دوید؟

4-    هاجر چه کسی را شکر کرد؟

5-    آب زمزم در کدام شهر است؟

ارزشیابی پایانی:

انتظار می رود،

1-    دانش آموزان با اسامی بعضی از پیامبران آشنا شوند.

2-    دانش آموزان بفهمند که در کارهای خود باید بر خدا توکل کنند.

3-    دانش آموزان با خاصیت شفابخشی آب زمزم آشنا شوند.

تکلیف خلاقانه:

معلم: بچه های عزیز هر کدام یکی از این تکلیف ها را انتخاب کنید.

1-    یک نقاشی در مورد داستانی که شنیدید بکشید.

2-    از دیگران پرس و جو کنید و نام کتاب حضرت ابراهیم را بنویسید.

3-    در مورد آب زمزم از بزرگترها بپرسید و نظرات آنها را بیاورید.

4-    مکه در کدام کشور است؟