سوره شعراء

هدف کلی : آموزش قرآن پنجم ابتدایی

اهداف جزیی :

1.      آموزش سوره شعراء، آیات 52 تا 68

2.      آشنایی با روان خوانی سوره  شعراء آیات 52 تا 68

اهداف رفتاری

1.      آیات 52 تا 68 سوره ی شعراء را روان بخواند. ( مهارتی )

2.      به همکاری و مشارکت با دوستانش در خواندن سوره علاقه نشان می دهد.( نگرش )

3.      با داستان قرآنی، عاقبت فرعون و فرعونیان آشنا می شود. ( شناختی )

4.      معنای برخی از کلمات ساده ی سوره را فرا می گیرد.( شناختی )

5.      علاقمند است معنای آیات قرآنی را بداند. ( نگرش )

6.       قاعده ی درس را یاد بگیرد و نمونه و مثالها را حل کند. ( دانش مهارت )

وسایل مورد نیاز :

کتاب درسی، ماژیک، تخته، لوحه، ضبط صوت، نوار کاست، مقوایی که روی آن داستان موسی( ع ) و فرعونیان کشیده شده.

 

روش تدریس : گروهی فعال

چیدمان کلاس : گروههای 5 نفره و به شکل U

رفتار ورودی :

ورود به کلاس، سلام بچه ها خوبید؟ سلامتید؟ خدا را شکر حضور و غیاب و دیدن تکلیف جلسه ی قبل بچه های عزیز با نام و یاد خدای مهربان درس امروز را شروع می کنیم و بعد روی تخته می نویسد، بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ و بعد دانش آموزان را به گروههای 5 نفری تقسیم می کند طوری که افراد ضعیف و قوی هم گروه باشند.( گروه مهربان شادمانی زندگانی )

ارزشیابی تشخیصی :

معلم : بچه های عزیز درس جلسه قبلتون رو یاد گرفتید؟ کدام گروه می تونه درباره پیام قرآنی جلسه قبل برامون توضیح کوتاهی بده؟ آفرین بچه های عزیز کی می توانه چند سطر از سوره ی انعام رو برامون بخونه؟آفرین بچه های عزیز معلومه که درس جلسه قبل رو خوب یاد گرفتید. خوب بچه های عزیز ما همیشه قبل از خواندن قرآن چکار می کنیم؟ بچه ها می گویند وضو می گیریم. حالا موافقید با هم یه سوره ی جدید یاد بگیریم؟

ایجاد انگیزه :

معلم با در دست داشتن 2 مقوا که روی آنها را با کاغذ سفید پوشانده وارد کلاس می شود و بعد مقواها را بدون اینکه کاغذ سفید روی آنها را بردارد به تابلو می چسباند. که روی یکی از مقواها خروج حضرت موسی(ع) از مصر و اینکه فرعونیان در تعقیب آنها هستند کشیده شد و روی یکی دیگر نقاشی شکافته شدن دریا بوسیله ضربت عصای موسی برای عبور یارانش کشیده شده.

 

 

ارائه ی درس

گام اول :

و در حین اینکه مقواها را روی تابلو می چسباند می گوید : فرعون پادشاه ستمگری بود و کاغذ روی اولین تصویر را بر می دارد. فرعون بر قوم بنی اسرائیل حکومت می کرد خداوند به حضرت موسی (ع) وحی کرد که بسوی فرعون و پیروانش در سرزمین مصر حرکت کن تا آنها را از ظلمت به سوی نور راهنمایی کنی تا ظلمت و ظلالت نابود شود و دست از بت پرستی بردارند حضرت موسی(ع) به همراه برادرش هارون به طرف سرزمین مصر راه افتادند فرعون دعوت آن حضرت را نپذیرفت و همچنان به ظلم و ستم خود ادامه داد و به فکر افتاد که حضرت موسی(ع) را به قتل برساند. حضرت موسی(ع) به دعوت خود ادامه داد و تهدیدهای فرعون او را منصرف نکرد و همچنان فرعون و قوم بنی اسرائیل را به سوی ایمان به خدا دعوت می کرد قوم بنی اسرائیل به حضرت موسی(ع) ایمان آوردند و به همراه حضرت موسی(ع) از سرزمین مصر خارج شدند سرزمین خشک مصر را پشت سر گذاشتند تا به دریا رسیدند. بچه ها به نظر شما فرعون می تونه حضرت موسی(ع) و پیروانش را شکست دهد؟ و پس از شنیدن پاسخ بچه ها کاغذ روی تصویر دوم را بر می دارد و می گوید فرعون و لشکریانش آنها را محاصره کرده بودند حضرت موسی(ع) به فرمان خداوند عصایش را به آب زد، آب شکافته شد و راهی برای آنها باز شد و او و یارانش به سلامت از آن گذشتند وقتی که فرعون و لشکریانش به دنبال آنها رفتند شکاف دریا پر شد و آنها در میان امواج خروشان دریا غرق شدند.

ارزشیابی تکوینی :

1.      بچه های عزیز حضرت موسی(ع) همراه چه کسی به سرزمین مصر برای هدایت فرعون رفت؟

2.      آیا فرعون کار خوبی می کرد که ظلم و ستم می کرد؟

3.      عاقبت فرعون و فرعونیان که ظلم و ستم می کنند چه می شود؟

اعضای گروه با هم مشورت می کنند و هر کدام جوابهای خود را می دهند.

گام دوم :

معلم جملات دانش آموزان را کامل می کند و در حالیکه لوحه سوره شعراء را نصب می کند می گوید: فرعون و لشکریانش نتیجه ظلم و ستم و بت پرستی خود را دیدند و غرق شدند خداوند انسانهای ظالم و کافر را دوست ندارد و در سوره ی شعراء سرنوشت به هلاکت رسیدن فرعون و لشکریانش آورده شده حالا با هم سوره ی شعراء را می خوانیم تا خواندن این سوره را یاد بگیریم.

گام سوم

قواعد درس :

معلم به لوحه اشاره می کند و چند تا از کلماتی که در سوره ی شعراء علامت مد دارند را با ماژیک روی تخته می نویسد و می گوید هر گاه مد ( ~ ) روی صداهای کشیده ( آ   ) باشد موقع خواندن آن را بیش تر می کشیم مثل:  موسی~ و یا الضّآلّینَ و چند دانش آموز داوطلب را پای تابلو می برد که حروفی که دارای مد هستند را تلفظ کنند. بچه های عزیز موقع خواندن به حرکتهای حروف دقت کنید.

گام چهارم :

از دانش آموزان گروهها می خواهیم که طی چند دقیقه آیات درس را به آرامی برای یکدیگر بخوانند و بعد از گروه مهربانی می خواهیم چند آیه به همراه معنی آن را با هم بخوانند و اگر اشکالی در خواندن داشتند بچه های گروه دیگر آن را تصحیح می کنند و بعد  گروه شادمانی و بعد گروه زندگانی آیات را همراه معنی می خوانند بعد نور آیات درس را بخش می کنیم آنها خط می برند و طبق دستور نوار عمل می کنند و بعد  دانش آموزانی که آمادگی بیشتری دارند می خواهیم به صورت انفرادی آیات را بخوانند به این ترتیب اشکالات دانش آموزان توسط خودشان رفع می شود و دور بعضی از کلمات و معنی آنها خط می کشیم و یکبار همراه دانش آموزان می خوانیم.

 

جمع بندی و رفع نقص

و در نهایت همه دانش آموزان با یکدیگر یکبار سوره را با هم می خوانند و اگر فرصت شد هر دانش آموز یک سطر از روی کتاب می خواند و اشکالات آنها را بر طرف می شود.

ارزشیابی پایانی :

از دانش آموز انتظار می رود که در پایان این جلسه :

1.      بتوانند دو سطر از آیات درس را در مدت 30 ثانیه بدون کمک دیگران از روی کتاب بخوانند.

2.      آیات سوره و ترجمه آن را از روی کتاب بخوانند و مفهوم آن را به زبان کودکانه بیان کنند.

تکلیف پایانی

1.      نقاشی غرق شدن فرعون در تصاویر ما نبود. اعضای گروه با هم نقاشی غرق شدن فرعون و لشکریانش را بکشید و به کلاس بیاورید.

2.      سوره شعرا را برای والدین خود همراه معنی آن بخوانید و با کمک آنها اسم چند قوم دیگر که به سرنوشت فرعونیان دچار شدند را به کلاس بیاورند.

با ذکر یک صلوات کلاس را به پایان می رسانیم.