یا اَیُّهَا الَّذینَ ءامَنو اَنفِقوا مِمّا رَزَقناکُم

هدف کلی : آموزش قرآن چهارم دبستان

هدف جزیی : آموزش پیام قرآنی « یا اَیُّهَا الَّذینَ ءامَنو اَنفِقوا مِمّا رَزَقناکُم » (ای مومنان ! از آنچه خدا به شما روزی داده است ، انفاق کنید.) 

اهداف رفتاری :

1.      دانش آموز بداند انفاق یکی از راههای تشکر از خداوند است. ( نگرش )

2.      بعد از تدریس بفهمد که انفاق باعث زیادی مال و رضایت خداوند می شود.( شناختی نگرشی)

3.      در تصویر شعر هر چه می بیند بیان می کند. ( دانش )

4.      با معنای عبارات ساده ی قرآنی به زبان شعر آشنا می شود. ( دانش )

5.      پیام قرآنی را حفظ کند و مفهوم آن را به زبان کودکانه توضیح دهد.( مهارت)

وسایل مورد نیاز :

کتاب درسی، ماژیک، تخته، مقوایی که پیام قرآنی روی آن نوشته شده، مقوایی که نقاشی داستان روی آن کشیده شده.

روش تدریس : پرسش و پاسخ قصه گویی

چیدمان کلاس : گروهی و U شکل

رفتار ورودی :

ورود به کلاس و برقراری ارتباط با فراگیران ( سلام و احوالپرسی)- و دانش آموزان همزمان با ورود معلم پیام قرآنی جلسه قبل را می خوانند ، مشاهده تکالیف حضور و غیاب، بچه ها و جویا شدن علت غیبتها و بعد از یک صلوات و نوشتن به نام خدا روی تخته درس را به نام و یاد خداوند شروع می کنیم، و گروه بندی بچه ها.

ارزشیابی تشخیصی :

بچه های عزیز درس جلسه قبلتون رو یاد گرفتید؟ حالا همه با هم یکبار سوره ی درس قبل را می خوانیم و بعد بچه ها از داخل کیسه ای کارتهایی بر می دارند که روی هر کدام از آنها 2 یا 3 آیه نوشته شده و هر کدام از بچه ها با توجه به کارتی که برداشته اند آیه ای را که روی کارت نوشته شده است را می خوانند. حالا موافقید درس جدید را یاد بگیریم.

ایجاد انگیزه و ارائه درس :

بچه ها تا حالا چیزی داشته اید که با وجود آنکه دوستش داشتید به دیگری بخشیده باشید؟ و بعد از شنیدن نظرات بچه ها معلم می گوید: بچه های عزیز امروز می خواهم یه قصه براتون بگم، که می توانیم آن قصه را برای بچه ها به صورت تئاتر به نمایش درآوریم که این روش برای بچه ها مفیدتر است و درس را بهتر می فهمند و یا اینکه تصاویری را با توجه به داستان روی مقوا بکشیم و روی آنها را با کاغذ سفید بپوشانیم و مرحله به مرحله که داستان را تعریف می کنیم کاغذها را از روی مقوا بر می داریم که برای تعریف قصه های قرآنی برای بچه ها مفید هستند. پیامبر ( ص) برای عروسی دخترش زهرا ( س ) یک دست پیراهن نو به دخترش هدیه داد تا در شب عروسی آن را بپوشد. زهرا ( س ) مشغول عبادت بود که صدای در را شنید و فقیری از پشت در با صدای بلند گفت : یک پیراهن کهنه می خواهم زهرا ( س ) دو پیراهن داشت یکی کهنه و یکی دیگر هم پیراهنی بود که پدرش به او داده بود تا در شب عروسیش بپوشد خواست پیراهن کهنه را که فقیر خواسته بود به او بدهد ولی یاد آیه ای از قرآن افتاد که هرگز به حقیقت نیکوکاری نمیرسید مگر آنچه را دوست دارید انفاق کنید. زهرا ( س ) چون پیراهن نو را  بیشتر دوست داشت پیراهن نو را به فقیر بخشید و پیامبر ( ص ) وقتی فهمید که دخترش پیراهنش را به فقیری داده خیلی خوشحال شد و زهرا ( س ) به پدرش گفت : من کمک به فقیران و بخشش را از شما و مادرم ( حضرت خدیجه ) آموخته ام.

بچه های عزیز حضرت زهرا ( س ) چه چیزی را به آن مرد فقیر بخشید؟

کمک به فقیران را از چه کسانی آموخته بود؟

حالا کتابهاتون را باز کنید تا شعر تو کتابتون را با هم بخوانیم.

انفاق

خورشید دست و دل باز                    آمد به آسمان باز

بخشید نور و گرما                           شد صبح مردم آغاز

گل داد هر گلستان                          پر میوه گشت بستان

بخشندگی    بیاموز                           از شاخه ی درختان

ما مثل       آفتابیم                            با گرمی و درخشش

مثل درخت،   در باغ                           شادان، زلطف و بخشش

آری خدای یکتا                              بر ما پیام دارد

این کار خوب و زیبا                       انفاق نام دارد.

 

ارزشیابی تکوینی

حالا بچه های عزیز با اعضای گروهتون مشورت کنید و به من بگید انفاق یعنی چه؟

شعر کتاب درباره ی چی بود ؟

در تصویر شعر چی می بینید با هم گروهی خود مشورت کنید و نظرتون رو بگید؟

در شعر انفاق خورشید چه چیزهایی رو به ما می بخشد؟

معلم مقوایی که روی آن پیام قرآنی را نوشته به تخته  می چسباند و درباره ی انفاق برای بچه ها توضیح می دهد : انفاق یعنی  بخشیدن، یعنی ما از آن چیزی که خداوند بهمون داده به فقیرا بدیم و به آنها کمک کنیم خدا انسانهایی که به فقیرها کمک می کنند و بخشنده هستند رو دوست داره پس ما هم باید از اون چیزی که خداوند به ما بخشیده ماهم به فقیرها ببخشیم و به آنها کمک کنیم. بچه های عزیز آیا تا حالا در جشن نیکوکاری چیزی را به بچه های هم سن خود هدیه دادید؟

و سپس متن پیام قرآنی همراه معنی آن توسط قرآنی همراه معنی آن توسط چند دانش آموز قویتر خوانده می شود و بقیه دانش آموزان به صورت دسته جمعی همراه او تکرار می کنند سپس دور چند کلمه خط می کشیم و با کمک دانش آموزان معنی آنها را از ترجمه آیه در کتاب پیدا می کنیم.

جمع بندی و رفع نقص

و در پایان معلم مطالب را به طور خلاصه بیان می کند و اگر دانش آموزان اشکالی دارند می پرسند و یکبار دیگر پیام را همراه معنی آن می خوانند و در نهایت در صورت فرصت بچه ها به صورت انفرادی پیام را می خوانند.

 

 

ارزشیابی پایانی

1.      پیام قرآنی و ترجمه آن را از روی کتاب روان بخواند و مفهوم آن را بیان کند.

2.      بتواند به طور خلاصه به زبان کودکانه در رابطه با انفاق چند جمله ای صحبت کند

تکلیف پایانی :

1.      پیام قرآنی را همراه معنی آن حفظ کنند.

2.      به کمک والدین خود داستان دیگری که درباره ی انفاق باشد را پیدا کند و به کلاس بیاورد.

و در پایان کلاس را با خواندن دعای قنوت به پایان می رسانیم.