هَل جَزاءُ الاِحسانِ اِلَّا الاِحسانُ

هدف کلی : آموزش قرآن دوم دبستان

هدف جزیی: آموزش پیام قرآنی « هَل جَزاءُ الاِحسانِ اِلَّا الاِحسانُ » پاداش کار خوب، خوبی کردن است.

اهداف رفتاری :

1.      بداند که در پیشگاه خداوند هیچ کار نیکی بدون پاداش نمی ماند ( نگرش )

2.      در تصویر هر چیزی که می بیند بیان کند. ( دانش )

3.      با مفاهیم برخی از کلمات ساده ی پیام های قرآنی آشنا می شود. ( شناختی )

4.      علاقه به انجام کار خوب در او تقویت می شود. ( نگرش )

5.      برخی از پیام های قرآنی را حفظ می کند و مفهوم آن را به زبان ساده توضیح می دهد.( مهارت )

وسایل مورد نیاز :

کتاب درسی، تخته، ماژیک، جایزه، مقوایی که پیام قرآنی روی آن نوشته شده و نقاشی پیام بزرگ روی آن کشیده شده.

روش تدریس : فعال

چیدمان کلاس : گروهی و در نماز خانه

رفتار ورودی :

ورود به نماز خانه، سلام بچه های عزیز حالتون خوبه؟سرحالید؟ امروز کلاسمون را در نماز خانه  برگزار می کنیم. نماز خانه را دوست دارید؟ از دوستاتون کی غایبه؟ دیدن تکالیف جلسه قبل بچه ها و بعد از یک صلوات و گفتن به نام خدا درس را شروع می کنیم و بچه ها با برداشتن کارتهایی از داخل کیسه گروه بندی می شوند و اعضای هر گروه پیش یکدیگر می نشینند.

ارزشیابی تشخیص :

بچه ها کسی از درس جلسه قبل اشکالی نداره ؟ چند نفر سوره کوثر را حفظ کرده اند؟ بعد از خواندن سوره توسط بچه های داوطلب همه بچه ها با هم یکبار سوره کوثر را می خوانند و چند نفر داوطلب هم تمرین ( 52 ) را می خوانند.

ایجاد انگیزه :

 معلم در حالی که چند کادو در دست دارد وارد نمازخانه می شود و در مقابل دانش آموزان که به صورت گروهی نشسته اند می نشیند و یک خودکار را از داخل کیفش در می آورد و چیزی روی جایزه ها می نویسد.

ارائه درس :

دانش آموزان سوالاتی در رابطه با آن جایزه ها می پرسند و معلم اسم چند دانش آموز را می خواند که بیایند و در کنار او بایستند معلم می گوید: این دانش آموزان بیشتر سوره های کتاب را حفظ کرده اند و برای یادگیری قرآن تلاش بیشتری کرده اند به همین خاطر از آنها تقدیر و تشکر می کنیم و جایزه ها را به آنها می دهم و از بچه ها می خواهد برای آنها صلوات بفرستند. وقتی بچه ها در گروه های خود نشستند معلم می گوید : بچه ها وقتی کار خوبی انجام دهید پاداش خوبی هم دریافت می کنید تا حالا چه کارهایی انجام داده اید که از طرف دیگران از شما تقدیر و تشکر شده؟ معلم از جا بلند می شود و روی تخته ای که در نماز خانه گذاشته اند درختی بدون برگ می کشد و هر کار خوبی که بچه ها می گویند یک برگ برای درخت می کشد و داخل آن می نویسد کارهایی مثل : کمک به بزرگترها، نگهداری از خواهر و برادر کوچکتر، قبولی در امتحانات، راستگویی، احترام به پدر و مادر و در آخر درخت پر از برگهایی شده که کارهای خوب داخل آن نوشته  شده که به خاطر آنها تشویق شده اند معلم می گوید : بچه ها این درخت با کارهای خوب شما پر از برگهایی شده که آنرا زیباتر کرده اند و میوه این درخت و سایه آن پاداش کارهای خوب شماست. و بعد معلم مقوایی که نقاشی  پیام قرآنی در آن کشیده شده را نصب می کند و  می گوید : بچه ها به این تصویر نگاه کنید و نظرتان را بگویید بچه ها با هم مشورت می کنند و هر گروه نظر خود را می گوید معلم در آخر می گوید بچه ها هر کاری خوبی لایق پاداش خوبی هم هست ما کار خوب را انجام نمی دهیم که حتماً پاداش بگیریم بلکه بخاطر رضایت خداوند کارهای خوب انجام می دهیم چون خداوند انسانهایی که کارهای خوب انجام می دهند را دوست دارد ما در این نمازخانه جمع شده ایم تا همیشه بدانیم باید شکر نعمت های خدا را بکنیم و نماز بخوانیم و کارهای خوب انجام دهیم و به همنوعان خود نیکی کنیم تا خداوند از ما راضی باشد و بعد معلم پیا م قرآنی را همراه معنی آن می خواند و دانش آموزان هم تکرار می کنند.

ارزشیابی تکوینی

1.      بچه ها چرا ما کارهای خوب انجام می دهیم؟

2.      چرا همکلاسیها یتان جایزه گرفتند؟

3.      آیا ما کار خوب را به خاطر جایزه انجام می دهیم؟

جمع بندی و رفع نقص :

معلم از دانش آموزان می خواهد که نفرات قوی گروه پیام قرآنی را برای هم گروهی های دیگرشان بخوانند که اگر مشکلی داشتند حل شود و در پایان معلم به طور خلاصه مفهوم پیام قرآنی را بیان می کند.

ارزشیابی پایانی

1.      چند مورد از کارهای خوبی که انجام داده اند و پاداش گرفته اند را نام ببرند.

2.      بداند که چرا کارهای خوب انجام می دهیم.

تکلیف پایانی

1.      پیام قرآنی را به کمک والدین خود همراه معنی حفظ کنند.

2.      یکی از کارهای خوبی که انجام داده اید نقاشی کنید و به کلاس بیاورید.

3.      در کلاس چه کارهایی انجام داده اید که تشویق شده اید چند مورد را بنویسید و به کلاس بیاورید.

و در پایان کلاس را با ذکر صلوات به پایان می رسانیم.