آیات 102 تا 105 سوره آل عمران

نمونه طرح درس قرآن پایه چهارم ابتدایی

1- مشخصات :

نام درس : آیات 102 تا 105   سوره آل عمران                               پایه چهارم دبستان  

تعداد دانش آموزان : 14 نفر            زمان تدریس : 50 دقیقه

دانشجو : عصمت زرا بیگی

2 هدف کلی : آموزش قرآن

3- هدف جزئی : آشنایی با آیات 102 تا 105 سوره آل عمران   

4- اهداف رفتاری

پس از پایان درس از دانش اموزان انتظار می رود .

- درس را به صورت روان یا شبیه نوار بخواند  (مهارتی )

- برخی از ایات ساده قرآنی را معنی کنید  (مهارتی )

- توانایی نوشتن داستانهایی در مورد وحدت  (شناختی )

- علاقمن به شنیدن داستان هخای قرآنی است( نگرشی ) 0

5- وسایل و تجهیزات : کتاب - لوحه نوار قرآن

6- روش تدریس : توضیحی، نمایشی ، همیاری (تلفیقی)

7- چیدمان کلاس : به صورت نعلی (U)

8- نحوه ورود به کلاس : سرحال و با خنده و پر انرژی وارد کلاس می شویم . با نام خدا شروع به صحبت می کنیم بعد از احوالپرسی حضور و غیاب می کنیم . تکالیف جلسه قبل را نگاه می کنیم .

9- ارزشیابی آغازین

لوحه درس قبل را  به تابلو می چسبانیم و از بچه ها می خواهیم آیه ها را بخوانند:

10- ایجاد انگیزه: با حرف ها و مثالهایی در مورد وحدت در جامعه اسلامی و وحدت در بدن انسان و یا اجرای نمایشی و یا پخش فیلم کوتاهی در رابطه با وحدت دانش آموزان را آماده فراگیری درس جدید می کنیم .

11-ارائه درس:پیش خوانی آیات به دانش آموزان چند دقیقه فرصت می دهیم که هر کدام آیه های درس را آهسته برای خود بخوانند پس از هر دانش آموز می خواهیم یک سطر از آیات را روخاونی کند وبقیه دانش آموزان نیز از روی کتاب خود حظ ببرند

قرائت آیات درس را به وسیله نوار پخش می کنیم در حالی که دانش آموزان از روی کتاب حظ ببرند .با راول گوش می کنند بار دوم همراه نوار می خوانند بطوریکه صدای آنها پایین تر از نوار باشد وبار سوم بلند می خوانند.

ازدانش آموزان قوی تر یاداوطلب می خواهیم یک سطر از قرآن را حتی الامکان شبیه نوار بخوانند.

12-ارزشیابی تکوینی:دانش آموزان از روی ایات قران به صورت فردی بخوانند اگر در خاوندن عبارت یا کلمه ای اشکال داشتند نباید مستقیما وصحیح کلمه را بگویم بلکه از دانش آموزان کمک می گیریم واشکال را رفع می کنیم.

13-خلاصه درس:با توجه به پیام قرانی ومعنی برخی از آیات آنهایی که نشان دهنده وحدت است بیان می کنیم واز دانش آموزان می خواهیم نمونه هایی دیگر از وحدت را بیان کنند

14-ارزشیابی پایانی :ممکن ا ز دانش آموزان در رابطه با درس سوال وانتقادی داشته باشند پاسخ می دهیم ودرس را از دانش آموزان سول می کنیم تامطمئن شویم درس را خوب فراگرفته اند

15-تعیین تکلیف :در پایان از دانش آموزان می خواهیم که داستان هایی را که در مورد وحدت در جامعه خانه ،مدرسه با کمک گرفتن از پدرومادر یا کتاب های دیگر نوشته وبه کلاس بیاورند.قرائت درس برای پدر ومادر واماده سازی برای جلسه بعدی