بررسی وضعیت هنرستان- رشته گرافیک

ضرورت تحقیق :

 

اهداف پروژه:

هدف کلی ازانجام این تحقیق:

-آشنا کردن مخاطبان بارشته گرافیک وزیر شاخه های آن می باشد

اهداف جزئی این تحقیق عبارت اند از :

- اشتغال زایی برای جوانان

- نیاز جامعه به عکاسان و طراحان و نقاشان تحصیل کرده در مدارس فنی و کارو دانش

- ایجاد علاقه در مخاطبان با آشنا کردن و همچنین نشان دان نمونه هایی از کارهای فراگیران در رشته گرافیک

- آشنا کردن مخاطبان با آینده شغلی بسیار مناسب در این رشته

- آشنا کردن دانش آموزان برای جذب بیشتر برای ادامه تحصیل در این رشته

 

 

علت انتخاب موضوع :

 

مهم ترین دلیلی که باعث پیشرفت و رضایت شغلی می شود علاقه و رضایت مندی از انتخاب رشته

و شغل مناسب می باشد . به دلیل علاقه مندی است که این موضوع را به عنوان پروژه انتخاب کردیم

و دلیل دیگر نیاز جامعه به افراد علاقه مند ومسئول و تحصیل کرده در شغل های عکاسی و نقاشی و

طراحی و شغل های دیگر می باشد با همچنین با توجه به آینده شغلی خوب در آمد بسیار خوبی هم

دارد .

 

 

 

چکیده نتایج بدست آمده  :

با توجه به تحقیقی که در رشته گرافیک در شاخه های مختلف ( مبانی عکاسی خط در گرافیک

و ... ) انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که همه دانش آموزان با علاقه یا همه دانش آموزان به علت

معدل ونمره کم این رشته را انتخاب نمی کنند مثلا ممکن است در هر کلاس دو نفر از رشته خود

راضی نباشند و دیگر فراگیران با علاقه زیاد این رشته را انتخاب کرده باشند . در این هنرستان

آموزش بعضی از دروس با هنرآموزان مجرب و تحصیل کرده انجام می گیرد و بعضی از دروس

آنقدر خسته کننده و کسل کننده آموزش داده می شود که فراگیران اصلا حوصله شنیدن و یاد گرفتن آن

درس را ندارند مثل درس مبانی که هنرآموزش رشته معماری خوانده بود و به دلیل اینکه تسلط

نداشت فراگیران اجازه درس دادن را به هنرآموز نمی دادند .

در هیچ کدام از کلاس های عملی استاد کاری نبود که به هنرآموز کمک کند که با نبود استاد کار- هنر

آموز باید وقت بیشتری برای تمرین و نظارت کار فراگیران انجام می داد که در این صورت وقت

زیادی به صرف آموزش و تمرین می شد .

امکنات در سایت برای کار عکاسی و کار کردن روی عکس بسیار کم بود و فراگیران مجبور بودند

به جای اینکه به صورت انفرادی کار کنند هر 2 3 کار کنند 2- 3 نفر از یک کامپیوتر استفاده می

کردند . در کارگاه هم یک میز نوری وجود داشت که بچه ها موقع طراحی باید وقت زیادی را صرف

می کردند که به دلیل کمبود میزنوری فقط یک نفر می توانست از آن استفاده کند .

بقیه یا باید منظر تمام شدن کار آن فرد می شدند یا از شیشه پنجره کلاس که نور از آن به کلاس می

تابید به عنوان میز نوری استفاده می کردند که در این کلاس ها هم زمان زیادی صرف استفاده از

امکانات می شد .

 

 

 

 

پیشنهادات :

پیشنهادی که داریم این است که :

- تبلیغات زیادی در مورد این رشته و مزایا و آینده شغلی این رشته صورت بگیرد تا همه بدانند که

دلیل انتخاب این رشته کم بودن نمره و معدل نیست .

- امکانات سایت و کارگاه را افزایش دهند تا به جای هدر رفتن وقت . زمان بیشتری برای تمرین و

یادگیری و شکوفایی استعدادها صورت بگرد .

گرافیک هنری است فاقد حواشی و اضافات که می تواند صریح و سریع و کوبنده حرف و پیام خود را منتقل کند . نکته مهم در گرافیک خط است . امروزه هنر گرافیک وسیله ای برای آگاه کردن مصرف کننده از کیفییت موضوع مصرف است . درصدی کمی از موضوعات مصرفی شامل کالاهای تجاری می شوند و قسمتی از آن کیفیت فرهنگی و آموزشی دارند . مانند شناساندن انواع فعایتهای فکری  انسان به وسیله تصویر . هنر گرافیک هنری است گسترده که نمی توان برای آن محدوده ای مشخص نمود . این هنر به آسانی هنرهای دیگر را به کمک می گیرد و علاوه بر کتاب آرایی و کارکردهای قدیمی بر عرصه تبلیغات تجاری و اعلانات دیواری ( پوستر ) و مطبوعات و ... راه یافته است . حتی از این حد هم تجاوز کرده و با فرود به عالم سینما و تلویزیون و در عنوان بندی ( تیتراژ ) فیلم ها و برنامه های تلویزیونی و نقاشی متحرک ( انیمیشن ) جایگاه خویش را یافته است . دامنه وسیع کاربردهای هنر گرافیک آن را به حیطه عکاسی و رایانه و تئاتر و معماری و مجسمه سازی و نقاشی و خیاطی و طراحی صنعتی و هنرها و فنون دیگر کشانده است .                                                                                            

                                                                                                   

از کتاب سبک های گرافیک . تالیف : استیون هلر و هیمور چاوست . ترجمه مهگان فرهنگ و لیلا

کسایی 

 

                                                                                                                                          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آشنایی با گرافیک :

  گرافیک چیست ؟ عنوان گرافیک از وازه یونانی ) graphein ) گرفته شده که به معنای 

  حکاکی  ,نگاشتن , طراحی و رسامی است . امروزه این عنوان در قیاس با طراحی مواد

  چاپی (تصاویر ,نقوش و نوشته ها ) معنای جدیدی یافته است .به دیگر سخن گرافیک

   پیوندی ناگسستنی با امر تکثیر دارد .

  گرافیک ازجمله هنرهایی است که با امرسفارش رابطه مستقیم دارد. به بیان ساده

  ترفعالیت هرطراح گرافیک هنگامی آغاز می شود که وی سفارشی از یکی از حوزه

  های صنعتی و فرهنگی یا اجتماعی دریافت کند.سپس با دانش و قدرت خلاقانه خود کار

  را به فرجام رساند.

 طراحی گرافیک هم اکنون در زندگی انسانها حضور محسوس و گسترده یافته

 است.امروزه طراحی گرافیک درسینما وتلویزیون نشریات آگهی های تبلیغاتی و تجاری

 علایم راهنمایی رانندگی بسته های کالا تابلوها و ویترین فروشگاه ها و حتی معماری

 وآرایش شهرها تزئین خانه ها وطراحی پارکها ونظایر آن بکار می رود. ازطرفی بخش

 مهمی از محیط و اشیای پیرامون مبنای معیارها والگوهای زیبایی شناختی گرافیک شکل

 می گیرد همچنین از طریق زبان گرافیک انسان با محیط و اشیاء ونیز انسانهای دیگر

ارتباط برقرار میکند.گرافیک هنری است که مرزها را درنوردیده و زبان بین المللی

وغالبا ثابت ویکسان بهره مند است.درمجموع گرافیک هنری جدی و درخور تامل است

به گونه ای که هرملتی برای معرفی و بیان فرهنگ خود ناگزیر باید بدان توجه و اهتمام

  نماید.

  آشنایی با تحول عمده گرافیک:

  گرافیک به معنای امروزی حدود صدسال سابقه دارد اما پیشینه آن را بدون توجه به

  تعاریف امروزی در دوران گذشته نیز می توان جستجو کرد برای مثال طراحی پوستر

شاید پیشینه ای طولانی نداشته باشد. اماتصویرسازی کتاب سابقه ای طولانی دارد با این                      

   همه تحولات عمده این هنر درطول تاریخ می توان به سه دوره کلی تقسیم کرد. 1)از

   آغاز تا اختراع ماشین چاپ(قرن پانزدهم میلادی).2)سپس از اختراع ماشین چاپ تا

   انقلاب صنعتی در اروپا(قرن نوزدهم میلادی)