بررسی وضعیت هنرستان-نقشه کشی و معماری

اهداف پروژه:

1.      حمایت از مدارس فنی و حرفه ای و کاردانش

2.      ایجاد زمینه ی مناسب برای آشنایی با رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش

3.      ایجاد بسته ی مناسب برای رشد انگیزه،فکر و خلاقیت برای هنرجویان

4.      ایجاد عشق و علاقه به رشته نقشه کشی

5.      ایجاد انگیزه برای فعالیت بیشتر هنرجویان در یادگیری بهتر این رشته

6.      افزایش سطح دانش متقاضیان حضور در رشته ی فوق

7.      افزایش افراد تحصیل کرده در رشته ی معماری و در نتیجه افزایش کیفیت ساختمانها

8.      آشنایی بیشتر هنرجویان با ابزارآلات مورد نیاز در این رشته

9.      ارزشیابی حجم دروس مورد تدریس در رشته ی مورد نظر

10.  کمک به دستیابی بیشتر به اهداف سازمان در مورد ای رشته

 

اگر می خواهید خوشبخت شوید؛ هدفی را برای خود در نظر بگیرید که حاکم بر اندیشه های شما باشد؛نیرویتان را آزاد کنید وامیدهایتان را الهام ببخشید.

                                                           (اندروکارن )    

(پ)

علت انتخاب موضوع:

1.      علاقه ی شخصی به رشته ی نقشه کشی

2.      کنجکاوی در زمینه ی این رشته

3.      بالا بردن اطلاعات خود در مورد رشته ی مورد تحقیق

4.      وجود هنرستانی  در شهر آبیک که رشته ی معماری در آن تدریس میشود.

5.      در شهر مذکور برای تبدیل بافت فرسوده ی شهری به بافت نو ساختمان سازی رونق فراوان دارد بنابراین نیاز به افراد تحصیل کرده در این رشته محسوس تر است.

6.      به علت ساخت شهر صنعتی در این شهرستان نیاز به متخصص در این رشته برای ساخت زیربنای شهری افزایش یافته است.

7.      به دلیل کمبود هنرستان دخترانه در این شهر در رشته ی معماری کم هنرجو میپذیرد.

8.      به علت کمبود امکانات رفاهی و ساختمان هایی از قبیل سینما و کتابخانه وجود معمارانی خبره و تحصیل کرده بیشتر احساس میشود.

 

 

 

 

 

(ت)

اهداف طرح:

پروژه مربوطه را در هنرستان فنی و حرفه ای دخترانه ی عاطفه واقع در شهرک قدس شهرستان آبیک اجرا کردیم.

هنرستان نام برده دولتی اداره میشد و هنر آموزان برای تحصیل در این هنرستان مبلغی نمی پرداختند اما والدین برای کمک به مدرسه مشارکتی فعال داشتند و از نظر مالی به مدرسه کمک می کردند.

در این مدرسه از وسایل کمک آموزشی مانند CD های آموزش دروس،پرووکتور،کامپیوتر و سایر وسایل سمعی و بصری استفاده میشد؛علاوه بر این امکانات کمک یادگیری که برای یادگیری بیشتر و بهتر دانش آموزان است نیز به آنان برای استفاده ی خود معرفی میشد تا آنها تهیه کرده و استفاده کنند.

برای دستاوردهای دانش آموزان نمایشگاه ترتیب داده و در معرض دید همگان قرار می دادند که از نمایشگاههای ارائه شده می توان به نمایشگاه عکس،نقاشی،عکس های تهیه شده با فتوشاپ و ... نام برد.

 در هنرستان مذکور برای هنرآموزان رشته ی نقشه کشی بازدید علمی مثلاً شهرهایی تاریخی همچون اصفهان،یزد،شیراز و دیگر شهرهای کشورمان که یشترشان از بافت تاریخی بی نصیب نبوده اند ترتیب نداده و سفرهای علمی بیشتر برای رشته ی گرافیک (دروس نقاشی و عکاسی) انجام میشد.نحوه ی ثبت نام مدرسه بیشتر براساس معدل سال تحصیلی گذشته،انگیزه و اشتیاق دانش آموزان و داشتن مدرک سوم راهنمایی برای دانش آموزان اول دبیرستان،مدرک اول دبیرستان برای دومی ها و مدرک دوم رشته ای که می خواهند در آن تحصیل کنند.

(ث)

شرایط،فضا،مکان و هزینه مصرفی دانش آموزان:

این هنرستان در چهار طبقه و در سال 1387 بنا شده است که دارای 14 باب کلاس آموزشی (11 کلاس تئوری و3 سایت)و4 کارگاه آموزشی است.

 هزینه ای که آموزش و پرورش در اختیار این هنرستان می گذارد سالانه 40 تا 50 میلیون ریال می باشد که دارای 353 دانش آموز است.

این هنرستان در شهرک قدس آبیک قرار دارد و از نظر موقعیت جغرافیایی دور از مرکز شهر بوده و با توجه به این موضوع که در شهرستان مذکور فقط همین یک هنرستان وجود دارد در مکان مناسبی تاسیس نشده است.

با توجه به تحقیق انجام گرفته باید به این موضوع که وجود یک فرد مستعد،فعال و با انگیزه در زمینه ی مدیریت مدارس علی الخصوص هنرستان های فنی و حرفه ای بیشتر از امکانات و منابع مالی بیش از حد نیاز مثمر ثمر است.

 

هرکس فردی را به مدیریت قوم و گروهی منصوب نماید در حالی که بداند در آن گروه یا قوم فردی شایسته تر و برتر(برای پذیرش آن مسئولیت)وجود دارد به خدا و پیامبرش و همه ی مومنین خیانت کرده است.

                                                 پیامبر اکرم(ص)

(ج)

به یاد داشته باشید که آموزش، کمابیش تنها چیزی‌ست که باید در آن، آزاد بود و یک شخص، به اندازه‌ی کشش و گنجایش می‌تواند از آن بهره‌ ببرد.

                                                پرمودا باترا

پیشنهادات:

با توجه به صنعتی شدن جوامع،و نیاز به اماکنی که با نیازهای روز همگام است احتیاج ما به یک معمار و نقشه کش ماهر بیش از پیش خودنمایی می کند.که افراد با تحصیل در شاخه های رسمی و غیر رسمی فنی و حرفه ای به این مهم دست پیدا می کنند.

گاهی افراد بر این باورند که برای دستیابی به افراد ماهر و کارآزموده فقط باید بر ابزار و لوازم پیشرفته ی آن حرفه تکیه کرد در حالی که با توجه به پروژه ی انجام شده به نظر ما ابزارآلات شرط لازم است اما کافی نیست همیشه موضوعاتی مهمتر از آن به باد فراموشی سپرده شده اند به عنوان مثال می توان از لزوم یک مدیر با انگیزه و خلاق و یا انگیزه و علاقه ی هنرآموز به رشته ی مورد تحصیلش را نام برد که از مهمترین عوامل اثربخشی هنرستانها می باشد،در حالی که امروزه در کشور ما بیشتر دانش آموزانی که سطح نمرات پایینی دارند و نمی توانند در رشته های شاخه ی نظری درس بخوانند بدون تمایل و میل باطنی به این مدارس می روند واصلاً به علایق و سطح هوشی فرد توجه نمی شود و فقط قصد پر کردن ظرفیت کلاسها را دارند.

(چ)

متاسفانه به دلیل عدم اطلاع رسانی و عدم آگاهی دانش آموزان از رشته ها و منافع شاخه های فنی و کارودانش دانش آموزان با معدل پایین و یا بی انضباط به این سمت و سو سوق پیدا می کنند و مدیران به همین علت از مشکلات صرف نظر کرده و آنان را نام نویسی می کنند.

مشکل بعدی که به نظر ما در این مدرسه دیده میشد مکان نامناسب مدرسه بود،با وجود ساختمان و ابزارآلات پیشرفته ی مدرسه محل احداث هنرستان مناسب نیست و با استانداردهای آموشی هماهنگ نیست.مدرسه در شهرک قدس و تقریباً در بیرون شهر بنا شده است و بیشتر محصلین از خیابانهای اطراف به آن مدرسه می روند،اهمیت این موضوع آنجا بیشتر خودنمایی می کند که مشخص می شود در شهرستان آبیک فقط همین هنرستان وجود دارد .