حرکت جانوران- علوم اول

عنوان تدریس: انواع حرکت             مدت تدریس:45 دقیقه               پایه ی: اول ابتدایی           

محل تدریس: کلاس درس           تعداد فراگیران: 20 نفر               صفحه ی کتاب: 89  روش تدریس 9 گام گانیه و مفهوم محور           درس: علوم          تهیه کننده: منا رحمانی

 

اهداف رفتاری:

مهارت ذهنی

تمیز دادن

  1. دانش آموز بین شکل های داده شده شکل وسیله ی حرکتی قدیمی و جدید را تشخیص دهد.
  2. دانش آموز بین اجسام حرکتی اجسامی که روی آب حرکت می کنند را تشخیص دهد.
  3. دانش آموز بین اجسام حرکتی اجسامی که در هوا حرکت می کنند را تشخیص دهد.

مفاهیم محسوس

  1. با مشاهده کردن تصاویر انواع وسایل حرکتی تفاوت های آن را بیان کند.
  2. با مشاهده کردن تصاویر انواع وسایل حرکتی شباهت های آن را بیان کند.

زنجیر کردن مفاهیم و کشف قاعده

  1. دانش آموز علت تغییر در وسایل حرکتی در گذر زمان را درک کند.

مهارت بدنی-جسمی

  1. یک وسیله ی حرکتی قدیمی را نقاشی کند.
  2. یک وسیله ی حرکتی که روی آب حرکت می کند را نقاشی کند.
  3. ارائه ی گزارش فعالیت گروه به کلاس.

نگرش و عواطف

  1. نسبت به کار گروهی علاقه مند شود.
  2. در گروهش منظم عمل کند.
  3. با اشتیاق به سخنان معلم گوش دهد.
  4. رعایت نوبت دیگران و قبول نظرات مخالف و موافق با خود.

راهبرد شناختی

  1. یک راهی برای آسان تر حرکت کردن خود کشف کند.
  2. نحوه ی ساخت و کار یک وسیله ی نقلیه ی قدیمی (قایق) را کشف کند.

اطلاعات کلامی

  1. علت تغییر در وسایل نقلیه از گذشته تا به حال را بگوید.
  2. چند نوع وسیله ی حرکتی جدید نام ببرد.
  3. چند نوع وسیله ی حرکتی قدیمی را نام ببرد

 

پیش دانسته ها: آنچه فراگیر از تجربه، سواد، مهارت باید با خود به همراه داشته باشد:

  1.  مفهوم حرکت را میداند.
  2. مفهوم گذر زمان را میداند.
  3. مفهوم دریا و خشکی وآسمان را میداند.

 

سازماندهی و ساماندهی:

 نکت ایمنی و بهداشتی: از بچه ها بخواهیم هنگام استفاده از تصاویر به آن ها آسیب نرسانند.

مواد آموزشی: پوستر از تصاویر وسایل نقلیه جدید وقدیم(به تعداد گروه ها)

چیدمان کلاس: از قبل به دانش آموزان گفته شده که صندلی ها را گرد بچینند و هر کدام درکنار اعضای گروه هایشان بشینند.

 

 

رفتار ورودی:

برقراری ارتباط و حضور و غیاب:

معلم با رویی گشاده به همراه پوستر ها وارد کلاس می شود

  • بچه ها سلام
  • سلام خانم
  • حالتون خوبه؟
  • بله
  • الحمدالله
  • حضور و غیاب کنیم ببینیم همه هستن یا نه!؟...
  • خب خدارو شکر همه حاضرین...

ارزشیابی ورودی:

دیدن وسایلی که فراگیران به صورت گروهی باتوجه به درس جلسه ی قبل درست کرده اند و خواستن توضیح چگونگی ساخت آنها و پرسش از درس جلسه ی قبل

ارزشیابی تشخیصی:گام اول گانیه

  • در جلسه های قبل با مفهوم حرکت آشنا شدین/کی میتونه چندتا حرکت نام ببره؟
  • زهرا: خانم حرکت کردن مثل راه رفتن ما
  • راضیه: خانم مثل حرکت ماشین ها
  • لیلا:مثل حرکت باد بزن
  • آفرین بچه ها کافیه

آموزش ترمیمی:

در صورتی که دانش آموزان در پاسخگویی به ارزشیابی تشخیصی به خوبی عمل نکردند آموزش ترمیمی خواهیم داشت. به روش پرسش و پاسخ انجام می دهیم.

گروه بندی:

قبلا به گروه های چهار نفره تقسیم بندی شده اند(اختیاری نیست)

جلب توجه: معلم به وسط کلاس می آید وسکوت میکند و به بچه ها نگاه می کند

بچه ها تعجب می کنند و ساکت می شوند.

ایجاد انگیزه (گام دوم گانیه)

روش قصه گویی

بچه های گلم

چند وقت قبل که بابا بزرگم از مکه اومده بود و من رفتم دیدنش ازش پرسیدم سفر چطور بود؟

خیلی خوشحال بود و گفت:

واایی چقدر سفر خوبی بود اصلا خسته نشدم.چقدر راحت با هواپیما رفتیم و برگشتیم.اون زمونا که شماها نبودین کسایی که میخواستن برن سفر مجبور بودن پیاده یا با اسب و شتر برن خیلی سخت می گذشت. آب و غذا نبود هوا گرم بود چند روز یا حتی چند ماه طول میکشید که برسیم به جایی که میخواستیم بریم اما الان خییلی راحت و سریع  با قطار و ماشین و هواپیما میتونیم از یه شهری به شهر دیگه بریم...

گام سوم گانیه (آگاه ساختن یادگیرنده از هدف)

روش سخنرانی

  •  بچه های گلم امروز میخواهیم با وسایل حرکتی قدیمی و جدید آشنا بشیم.

 

شروع تدریس و ارائه

(بیشتر روش معلم محور، پرسش و پاسخ و سخنرانی)

 (یاد آوری پیش نیازها)

  • خب یادتون میاد که ما برای این که راحت تر از جایی به جای دیگه بریم از وسایل نقلیه استفاده میکنیم.مثلا وقتی صبح ها میخواین از خونه بیاین مدرسه بعضی هاتون با اتوبوس میاین بعضی هاتون با ماشین میاین بعضی ها هم که از وسیله ی نقلیه ای استفاده نمیکنند و پیاده میان.

 

 گام اول تدریس(ارائه ی محرک) گام چهارم گانیه (تحریک ذهن دانش آموز با استفاده از مواد آموزشی)

 مهارت مشاهده کردن/ روش بحث گروهی

معلم پوسترها و تصاویروسایل نقلیه از گذشته تا به حال (همان تصاویر کتاب) را بین گروه ها پخش میکند حین پخش کردن توضیحاتی را در رابطه  با عکس ها می دهد.

-بچه های  خوبم خوب به چیزهایی که بهتون دادم توجه کنین و تو گروه هاتون بحث کنید که فرق بین شون چیه ...5 دقیقه هم زمان دارین.

گام دوم تدریس(راهنمایی) گام پنجم گانیه (معنی دارکردن تمام جملات رمز گذاری شده)

روش سخنرانی

معلم در حین بحث گروهی بین گروه ها سرکشی می کند و راهنمایی های لازم را انجام می دهد.

-بچه های گلم راجع به تفاوت ها و شباهت های پوسترهایی که بهتون دادم، با توجه به راحتتر بودن و دشوار بودنش بحث کنید.

گام سوم تدریس(فعالیت آموزشی)

مهارت استنباط وتفسیر داده ها.مفاهیم را زنجیر کرده و به یک اصل میرسد./ کارگروهی، فعال و دانش آموز محور

دو دقیقه زمان میدهیم تا گروه ها بحث کنند.معلم در بین گروه ها حرکت میکند و با راهنمایی به سوالاتشان پاسخ میده

گام چهارم تدریس(بازخورد گیری و ارائه ی گزارش) گام ششم گانیه (فراخوان عملکرد)

روش فراگیر محور و بدون دخالت در یافته ها بارش مغزی

نماینده ی گروه ها نتیجه ی بحث های گروه را ارئه میدهند. و یکی از دانش آموزها روی تخته

مینویسد.معلم هیچ نظری نمی دهد.

تکمیل درس (فعالیت آموزشی 2) گام هفتم گانیه

  • حالا کتاباتون و باز کنین و صفحه ی 89 را بیارین به عکسای توش دقت کنید و بگید عکسایی که توی هر ردیف هستند چه فرقی با عکسای ردیف های بعدی دارن؟؟
  • خانم این ردیف همه ی وسایل توی آسمون حرکت می کنند.
  • آفرین دخترم /ردیف های بعد چی؟
  • خانم ردیف دوم هم وسایل حرکتی روی زمین هستند
  • خانم اون یکی هم روی دریا حرکت می کنند
  • آفرین بچه های خوبم کاملا درسته. پس وسایل نقلیه ای که ما داریم به سه  نوع میشه تقسیم کرد. یا روی آب یا روی ...

بچه ها با هم می گویند خشکی

  •  ویا ..؟؟
  •  آسمان

آفرین درسته

 ارزشیابی تکوینی یا بازخورد دهی. گام هشتم گانیه (تدارک بازخورد-چک لیست رفتاری)

معلم محور و پرسش و پاسخ

بعد از گزارش دادن سرگروه ها و مشاهده ی فعالیت هر گروه و دخالت در بحث و فعالیت عملی آن ها در هنگام آموزش به توانایی یادگرفته شده پی برده و به تکمیل چک لیست می پردازیم.

 

 

اهداف

 

گروه اول

گروه دوم

گروه سوم

گروه چهارم

اهداف رفتاری

1

2

3

4

5

1

2

3

4

5

1

2

3

4

5

1

2

3

4

5

مهارت های ذهنی

تمییز دادن

1- دانش آموز بین شکل های داده شده شکل وسیله ی حرکتی قدیمی و جدید را تشخیص دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2-دانش آموز بین اجسام حرکتی اجسامی که روی آب،روی خشکی و در هوا حرکت می کنند را تشخیص دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مفاهیم محسوس

3-با مشاهده کردن تصاویر انواع وسایل حرکتی تفاوت های آن را بیان کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4-با مشاهده کردن تصاویر انواع وسایل حرکتی شباهت های آن را بیان کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کشف قاعده

5-دانش آموز علت تغییر در وسایل حرکتی در گذر زمان را درک کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

روانی-حرکتی

مهارت بدنی

 

6-ک وسیله ی حرکتی قدیمی را نقاشی کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7-یک وسیله ی حرکتی که روی آب حرکت می کند را نقاشی کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8-ارائه ی گزارش فعالیت گروه به کلاس.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

راهبرد شناختی

طراحی تحقیق

 

9-یک راهی برای آسان تر حرکت کردن خود کشف کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10-نحوه ی ساخت و کار یک وسیله ی نقلیه ی قدیمی (قایق) را کشف کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اطلاعات کلامی

تعاریف

 

11-علت تغییر در وسایل نقلیه از گذشته تا به حال را بگوید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12-چند نوع وسیله ی حرکتی جدید نام ببرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13--چند نوع وسیله ی حرکتی قدیمی را نام ببرد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نگرش و عواطف

همیاری

14-نسبت به کار گروهی علاقه مند است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نگرش

15-با اشتیاق به سخنان معلم گوش می دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظم

16-نوبت دیگران را رعایت می کند و قبول نظرات مخالف و موافق با خود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17-در گروهش منظم عمل می کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رفع نقص و جمع بندی درس:

آفرین دانشمندان کوچک پس درس امروزمون راجعب پیشرفت علم طی گذشت زمان بود که روی پیشرفت وسایل نقلیه هم تاثیر میذاره. یادگرفتیم که در زما نهای قدیم مردم چگونه از شهری به شهر دیگر میرفتن و چه تفاوتی با وسایل رفت و آمد امروز داشتند. همانطور که دیدیم وسایل امروزی کار را خیلی برای ما راحت تر کرده چون همان طوری که پدربزرگ تعریف میکرد سفر رفتن با هواپیما خیلی راحتتر از سفرکردن با اسب و شتر است.

 

ارزشیابی پایانی :

روش پرسش و پاسخ

-خب الان نوبت چیه؟؟

-خانم پرسش

-آفرین زهرا جون خب خودت اولین نفر بلند شو بگو، وسایل گرمایشی از گذشته تا به الان چه تفاوت هایی کرده؟

...

(معلم از تک تک دانش آموزها سوال میپرسد.)

 

تثبیت یادگیری و تکالیف خلاقانه: گام نهم گانیه

(مهارت طراحی و تحقیق)

خب بچه های گل من وقتی رفتین خونه از مادربزرگا یا بزرگترهاتون بپرسین زمان های خیلی قدیم با چه وسیله هایی سفر می کردن؟ اون موقع زندگی راحتتر بود یا الان؟ بعد ماکت یکی از اون وسیله هایی که در قدیم ازش استفاده می کردن مثلا قایق و درست کنید.

و یه نقاشی از یک وسیله ی نقلیه بکشید.

 

پایان

 

 

تهیه کننده: منا رحمانی

کلاس: 105

شماره ی دانشجویی:911360350072

 

 

 

 

 

  1.  رفع نقص و جمع بندی درس:

آفرین دانشمندان کوچک پس درس امروزمون راجعب پیشرفت علم طی گذشت زمان بود که روی پیشرفت وسایل نقلیه هم تاثیر میذاره. یادگرفتیم که در زما نهای قدیم مردم چگونه از شهری به شهر دیگر میرفتن و چه تفاوتی با وسایل رفت و آمد امروز داشتند. همانطور که دیدیم وسایل امروزی کار را خیلی برای ما راحت تر کرده چون شادی با باد زدن خسته شد ولی پنکه که یه وسیله ی جدید هست نازنین رو خسته نکرد پس انسان ها با گذشت زمان از مغزشون استفاده میکنند و وسایل جدید را اختراع می کنند که کار ها را برای ما راحتتر میکند.