آموزش عدد 8

طرح درس ریاضی اول ابتدایی                               

طراح :فاطمه محمدبیگی سلخوری

مدت تدریس :25                                                   

 پایه /مقطع :اول ابتدایی

محل تدریس:نماز خانه                                             

تعداد فراگیران:20نفر

صفحه کتاب:74(آموزش عدد 8)                                

روش تدریس :مفهوم محور ,تفحص گروهی  , نمایشی ,سخنرانی

 

اهداف رفتاری:

دانش آموزان بتوانند با کمک گروه خود و در مدت 1 دقیقه شکل هایی که بیانگر عدد هشت هستند را تشخیص دهند.(مهارتی ذهنی - تمییز)

دانش آموزان کشف کنند که عدد بعد از عدد 7 چه عددی است. (مهارت ذهنی - کشف قاعده )

دانش آموزان بتوانند با استفاده از انگشتان دستشان  عدد 8 را به صورت دو عدد 3 و 5 نشان دهند .(مهارت بدنی)

دانش آموزان بتوانند عددهای 1 تا 7 را بیان کنند.(اطلاعات کلامی – کلمه )

دانش آموزان در کار گروهی فعالیت کنند.(عاطفی هیجانی)

فراگیران با احترام به نظر و صحبت های معلم و دوستان گوش کنند .(عاطفی هیجانی )

فراگیران در اظهار نظر کردن نوبت را رعایت کنند .(عاطفی هیجانی)

دانش آموزان در پایان درس و بدون کمک دیگران نقاشی بکشند که خانواده ای 8 نفره باشد که شامل اعداد 1 تا 8 شود. (راهبرد شناختی )

 

لیست پیش دانسته ها : 

دانش اموزان باید بتوانند عدد 1 تا 7 را بشمارند.

دانش آموزان باید بتوانند اعداد یک تا 7 را بنویسند .

دانش آموزان باید بتوانند اعداد 1 تا 7 را با استفاده از شکل یا انگشت نشان دهند.

 

مواد آموزشی (تحلیل آموزشی):

تصاویرشامل اعداد یک تا هشت,فیلم از مرقد امام رضا ,8 عدد سیب,نقاشی شامل اعداد یک تا 8,مداد,ماژیک

دانش آموزان با کمک تصاویر بتوانند اعداد 1 تا 7 را به خاطر بسپارند.

با کمک فیلم آموزشی به نوشتن و فراگرفتن عدد 8 راغب شوند.

با کمک نقاشی های طراحی شده بتوانند به صورت نمادی اعداد 1 تا 8 را در ذهن تثبیت کنند .

دانش آموزان با استفاده از مداد بتوانند نماد عددهای 1 تا 8 را بنویسند .

دانش آموزان در جمع با استفاده از ماژیک اعداد یک تا 8 را بنویسند .

دانش­آموزان بتوانند درک کنند که 7 تا سیب با 1 سیب میشود 8 سیب.

 

رفتار ورودی (برقراری ارتباط ,حضور و غیاب ):

معلم وارد کلاس می شود و با سلام و احوالپرسی کلاس درس را شروع میکند:

سلام دخترای گلم

سلام

حالتون خوبه ؟

بله

خدا رو شکر

دخترای من همه دوستاتون اومدن ؟

بله

پس یه حضور و غیاب هم می کنم :زهرا جون؟حاضر

شیما جون ؟حاضر

... .(پرسش و پاسخ )1 دقیقه

 

ارزشیابی ورودی :

تکالیف گفته شده در جلسه قبل را بررسی میکنم و برگه ای که مربوط به کار در منزل آنها بوده است را تحویل میگیرم­.

 

ارزشیابی تشخیصی :

دانش اموزان تا الان باید اعداد یک تا 7 را بتوانند بخوانند و بنویسند و نیز به صورت جمع های دو عدد آن را نشان دهند.

بهار جان این شکل عدد چند رو نشون میده ؟

زینب جان با کمک دستات عدد 7 رو بهم نشون بده (جمع دو عدد 3 و 4)

ثمین جان برای ما نشون بده ببینم شکل هایی که بهت نشون میدم با هم برابرن یا کمتر یا بیشتر ؟ (پرسش و پاسخ )2 دقیقه

 

آموزش ترمیمی:

در این بخش اگر بچه ها در مفاهیم قبلی آمادگی و آگاهی کامل نداشتند با استفاده از روش نمایشی و سخنرانی مختصرا در قبل و پیش نیازها را آموزش میدهم.

 

گروهبندی :

با توجه به دانش آموزان و براساس شناختی که دارم گروههای 4 نفره را تشکیل داده و چند ثانیه ای اجازه می دهم که در کنار هم بنشینند  به صورتی که اعضای گروه کنار هم بوده و در عین حال به گروه مقابل نزدیکتر باشند (دو گروه چهار نفره که باید با هم تعامل داشته باشند ).2 دقیقه

 

(گام اول گانیه)ایجاد انگیزه :

با ورود به کلاس و بدون هیچ سخنی درباره درس امروز فیلمی که درباره صحن امام رضاست را به نمایش می گذارم و سپس با بیان اینکه بچه ها تا الان مرقد امام هشتم رفتید و میدونید ایشون کجا هستند؟

در عین حال نقاشی هایی که با دقت طراحی شده اند را بین گروهها تقسیم می کنیم . (نمایشی ,پرسش و پاسخ )5 دقیقه

 

 (گام دوم گانیه) آگاه کردن یادگیرندگان از هدف :

دخترای خوبم امروز با هم می خوایم تو این  نقاشی هایی که براتون آوردم  اعداد رو پیدا کنیم و یه گوشه بنویسیم و ببینیم که کدوم گروه اعداد بیشتری رو توی نقاشیشون پیدا میکنه ؟ (سخنرانی)2 دقیقه

 

(گام سوم گانیه )یادآوری پیش نیازها :

گروه اول بگه ببینم چوب خط این شکل چطوری هست؟(شکلی که 8 پروانه دارد )

گروه دوم بگه که وقتی 2 تا انگشت یه دست و 5 انگشت دست دیگمون باز باشه چه عددی رو نشون میده ؟با انگشتای دستت بهم نشون بده .

گروه سوم شکلی رو که بهت میدم نگاه کن و برای علایم مساوی و کمتر و بیشتر رو بذار.

گروه چهارم برای عدد 7 یه شکل بکش .(پرسش و پاسخ ,نمایشی )2 دقیقه

 

(گام چهارم گانیه) تحریک ذهن دانش آموزان :

بچه ها من الان عدد 7 تا سیب دارم ولی میخوام به هر گروه  دو تا سیب بدم پس یدونه سیب دیگه میخوام تا درست بشه ؛حالا من چند تا سیب دارم دخترای من ؟(مجسم)

8 تا (نمایشی)1 دقیقه

 

(گام پنجم گانیه)معنی دار کردن تمام جملات و کلمات رمز گزاری شده:

فعالیت آموزشی 1:

بچه های خوبم وقتی به نقاشیاتون نگاه کردید کوهها رو دیدید ؟

بله

کوهها شبیه چی بودن ؟

وقتی بخوایم یه کوه نوک تیز بکشیم میایم و عدد 8 رو به جای کوهمون قرار میدیم پس عدد 8 رو به صورت یه کوه نوک تیز مینویسیم .( نمایشی ,پرسش و پاسخ ) (نیمه مجسم)

 پس ما عدد 8 رو به این صورت می نویسیم :8 (انتزاعی)2 دقیقه

 

 (گام ششم گانیه) فراخوان عملکرد :

گروه اول از گروه دوم بپرسه ببینه که دوستاش میتونن عددای داخل نقاشیای گروه اول رو بشناسن یا نه ؟

گروه دوم هم از گروه اول درباره عددایی که توش نقاشیشون وجود داره از گروه اول سوال بپرسه .

گروه سوم و چهارم هم همین کار رو انجام بدن تا من برای کار گروهیتون بهتون امتیاز بدم .(پرسش و پاسخ ,نمایشی ,تفحص گروهی )4 دقیقه

 

(گام هفتم گانیه) تدارک بازخورد :

بازخورد گیری و ارائه گزارش:                  

آفرین به شما بچه های خوب که هم توی کار گروهی شرکت کردید و هم به دوستاتون توی یادگیری کمک کردید .

من به گروهها و تک تک افراد ستاره هایی خوشکلی میدم که بدونن چقدر ازشون راضی هستم و کارشون خوب بوده .(سخنرانی)1 دقیقه

 

(گام هشتم گانیه)ارزیابی عملکرد :

فعالیت آموزشی 2:          

ماتینا جان  بگه ببینم عدد 3 رو با 5 اگه با دستمون نشون بدیم چه عددی رو نشون دادیم ؟عدد 8

مارال جان  برای عدد 8 با کمک انگشتات دو مدل نشون بده .(پرسش و پاسخ ,

نمایشی)2 دقیقه

 

(گام نهم گانیه ) افزایش یادگیری و انتقال ارزشیابی تکمیلی :

 تحلیل ارزشیابی و تحلیل تکلیف :

گروه اول یافتن تمامی اعداد در نقاشی را به درستی انجام نداد بنابراین نیازمند یک فعالیت مکمل می باشد.

بچه های قشنگ من میخوام برید خونه و برام یه خانواده بکشید که 8 نفره باشن و داخل این خانواده از همه عددایی که تا الان یاد گرفتیم استفاده شده باشه. (سخنرانی)1 دقیقه

 

       چک لیست رفتاری گروهی :

 

 

 

گروه اول

گروه دوم

گروه سوم

گروه چهارم

  •  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  

مهارتهای ذهنی

  •  

شکل هایی که بیانگر عدد هشت هستند را تشخیص می دهند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کشف قاعده

کشف می کنند که عدد بعد از عدد 7 چه عددی است؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مهارتهای بدنی

می توانند با استفاده از انگشتان دستشانعدد 8 را به صورت دو عدد 3 و 5 نشان دهند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مهارتهای کلامی

عددهای 1 تا 7 را می شمارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مهارتهای عاطفی هیجانی

  •  

با احترام به نظر و صحبت های معلم و دوستان گوش می کنند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رعایت نوبت

در اظهار نظر کردن نوبت را رعایت می کنند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کار گروهی

در کار گروهی فعالیت می کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

راهبرد شناختی

در پایان درس و بدون کمک دیگران نقاشی بکشند .